قدمت چند صد ساله کاشت زیتون در  شهر تاریخی  دربند بدره  / حشمت اله کرمی نژاد

سرویس ایلام - درخت‌های زیتون روبروی ویرانه های شهر تاریخی دربند در شهرستان بدره در یک زمین با شیب تند قرار گرفته اند و جلوه ای شکوهمند به این منطقه باستانی داده اند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حدود سه دهه پیش تعدادی از اهالی روستای آبچشمه شهرستان بدره در همجوار تنگه ی باستانی دربند به همراه مهمانی از استان گیلان در حال تفریح و کوهنوردی، از ضلع غربی این تنگه باستانی عبور می کنند که آن میهمان گیلانی با دیدن چند درخت زیتون دیم در میان جنگل های بلوط ابراز شگفتی می کند، در حالی که همراهان بومی وی با دیدن درختان زیتون که اتفاقا در فصل پاییز و زمان برداشت میوه زیتون بوده عکس العمل خاصی نداشته چرا که هیچ شناختی از آن درختان ناشناخته زیتون نداشته اند.

در همان روز همان مهمان شمالی و گیلانی با کمک همراهانش کیسه ای از آن زیتون های دانه درشت و با کیفیت عالی، پر کرده و با خود به شمال می برد و...

این شاید تاریخچه کوتاهی از کشف و در واقع شناخت زیتون های چند صد ساله دربند باشد که تا پیش از این تاریخ اهالی بومی اطراف تنگه دربند ، چند درخت کهنسال زیتون این منطقه را درختانی همانند دیگر درخت‌های بومی و جنگلی این منطقه دانسته و تا آن موقع هیچ کس از این بومیان در استفاده از میوه های تلخ این درختان زیتون آشنایی نداشته است.

این چند درخت زیتون روبروی ویرانه های شهر تاریخی دربند و ضلع غربی این تنگه و در یک زمین با شیب تند قرار گرفته اند و جلوه ای شکوهمند به این منطقه باستانی داده اند.

بی شک شهر تاریخی دربند از قدیمی ترین زیتون های غرب ایران و استان ایلام بوده که تاریخچه کشت و یا رشد آنها بصورت دیم مشخص نیست اما گفته می شود که عمر آنها بیش از چند صد سال می باشد.

از آنجایی که شهر تاریخی دربند از قدیمی ترین سکونتگاهها در استان ایلام است، ویرانه های بجای مانده از این شهر، باغهای متروکه و از بین رفته،غارهای باستانی، آسیابهای آبی،کانالهای آبرسانی و دیگر آثار تمدنی این شهر تاریخی همه نشان از رونق شهرنشینی و زندگی در این منطقه در صده های گذشته بوده است.

به این خاطر احتمال می رود این درختان زیتون نه دیم، بلکه کاشت دست مردمان متمدن این دیدار در روزگاران گذشته و بخشی از باغات بزرگ و باشکوهی بوده که امروزه آثار بسیار کمی از آنها باقی مانده است و نشان می دهد در حالی که ساکنان فعلی شهرستان بدره و استان ایلام چند دهه ای بیش نیست که با کشت زیتون و استفاده از میوه این درخت آشنایی دارند اما ساکنان چند صد سال پیش این دیار در دره ی باستانی دربند در آن روزگار زندگی پر رونق تری داشته و با کشت و بهره‌برداری از درخت و میوه زیتون آشنایی کامل داشته اند.

کد خبر 38550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha