توافق آدانا ۲ را نمی‌پذیریم

سرویس سوریه- نماینده اداره خودگردان کُردستان سوریه در اقلیم کُردستان عراق، گفت‌: طرح خطرناکی میان دمشق و آنکارا علیه کُردستان سوریه کشیده شده که کرملین نیز ضامن اجرای آن شده است.

به گزارش کُردپرس، روز گذشته کنفرانسی تحت عنوان (سیاست‌های اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه ترکیه در بی ثبات سازی منطقه و بازگشت تروریسم) در شهر حسکه واقع در شرق کُردستان سوربه برگزار شد. در این نشست مواردی از قبیل احتمال مذاکره میان ترکیه و سوریه، تهدیدات ترکیه علیه شمال سوریه و مسئله فعال شدن هسته‌های داعش در این‌ منطقه مورد بررسی قرار گرفت.
در این رابطه 《نورشان حسین》، نماینده اداره خودگردان کُردستان سوریه در اقلیم کُردستان عراق که در این کنفرانس حضور داشت، در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به سیاست‌های ترکیه در قبال کُردها در سوریه، اظهار کرد: واجب است ائتلاف بین‌المللی موضع روشن و شفافی در قبال اقدامات ترکیه در پیش بگیرد. مواضع غرب و آمریکا در برابر حملات ترکیه روشن نیست.
وی با هشدار درباره احتمال "توافق آدانا ۲" میان دمشق و آنکارا، خاطرنشان کرد: این اقدامی در دشمنی با کُردها و پایمال کردن منافع کُردها در سوریه است.
وی ادامه داد: توافق (آدانا ۱) به ترکیه اجازه داد تا به عمق ۵ کیلومتری مرز سوریه وارد شود و توافق (آدانا ۲) به ترکیه این اجازه را می‌دهد تا برای سرکوب کُردها به عمق ۳۰ کیلومتری نفوذ کند.
حسین افزود: اعطای چنین حقی به ترکیه بسیار خطرناک است و تمرکز دمشق بر روی ادلب ترکیه را به یک‌ اشغالگر دایمی تبدیل می‌کند.
نورشان حسین که از بنیانگذاران کانتون عفرین در سال ۲۰۱۴ است، تصریح کرد: طرح خطرناکی میان دمشق و آنکارا کشیده شده که کرملین نیز ضامن اجرای آن شده است.
نماینده اداره خودگردان کُردستان سوریه در اقلیم کُردستان عراق، با درخواست از ائتلاف بین‌المللی برای ورود به این موضوع، گفت‌: واجب است ائتلاف بین‌المللی و آمریکا در مقابل این اقدام سکوت نکنند و جلوی تجاوزات ترکیه را بگیرند.
وی یادآور شد: راه‌حل ایدآل برای گذار از این وضعیت،همبستگی مردم سوریه و حمایت از پروژه دموکراتیک در سوریه است.
کد خبر 37207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha