عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع گلخانه ای کردستان آغاز شد

سرویس کردستان- عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع گلخانه ای کردستان در روستای «دوسر» از توابع شهرستان قروه با اعتبار بیش از 500 میلیارد تومان و اشتغالزایی برای 770 نفر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، بعد از ظهر امروز چهارشنبه عملیات اجرایی احداث بزرگترین مجتمع گلخانه ای کردستان واقع در روستای دوسر در شهرستان قروه با حضور مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی و دیگر مسئولان استانی آغاز شد.

به گفته مدیرکل شهرک های کشاورزی کردستان پروژه گلخانه دوسر با 50 سایت در زمینی به مساحت کل 50 هکتار و مسحت مفید مجتمع 35 هکتار کلنگ زنی و وارد فاز اجرایی شد.

«صلاح الدین کریمی» میزان تولید در این مجتمع را 7 هزار تن با اشتغال زایی 770 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم دانست و جمع سرمایه گذاری در این پروژه را 585 میلیارد تومان دانست.

او به محل اعتبارات برای این پروژه از چند حوزه اشاره کرد و افزود: برای این پروژه اعتباری از سفر رئیس جمهوری در نظر گرفته شده و همچنین 140 میلیارد تومان از اعتبارات فروش مازاد املاک جهاد کشاورزی در کنار 60 میلیارد تومان هم از اعتبارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی اختصاص یافته است.

«کریمی» از تأمین آب پروژه با حفر دو چاه با دبی 50 لیتر در ثانیه خبر داد.

او هدف از احداث مجتمع های گلخانه ای را ایجاد اشتغال و افزایش تولید و پیدا کردن راهکار حل مشکل بحران آب عنوان کرد.

«کریمی» با بیان اینکه در کردستان مساحت قابل قبولی برای گلخانه نداریم و جزو استان های آخریم، تصریح کرد: در این دو سال تعداد مجتمع های در سطح استان حدود 8 مجتمع به مساحت 250 هکتار مجوز دریافت شده که نصف بیشتر آن در قروه و دهگلان است و اولین مجتمع استان که به بهره برداری رسید مختص به صادق آباد دهگلان بود.

مطابق سخنان او با برنامه ریزی صورت گرفته برای چهار مجتمع «دلبران، بلدستی، تلوار و دوسر» 200 میلیارد تومان اعتبارات از سفر رئیس جمهوری در نظر گرفته شده است.

«کریمی» با اشاره به اینکه با به بهره برداری رسیدن این پروژه ها حدود 70 هزار تن به تولیدات استان در افق دو ساله آینده اضافه خواد شد، بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در کردستان این است که در غرب استان آب هست اما زمین منابع طبیعی نیست اما در شرق استان زمین فراوان وجود دارد اما آب نیست و نیاز به تعادل در این زمینه احساس می شود.

براساس اظهارات او یکی از راهکارها در استان ساخت مجتمع های گلخانه خصوصی بوده که باتوجه به افزایش قیمت ها جذب سرمایه گذار سخت است لذا می طلبد متولیان کشوری در خرید زمین های دیم در غرب استان و خریدن چاه در شرق استان اقداماتی را جهت راه اندازی گلخانه داشته باشند.

«کریمی» اولویت اشتغال در مجتمع ها را با نیروهای بومی منطقه دانست.

کد خبر 35120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha