افزایش شانس شهروند کردتبار برای تصدی پست نخست وزیری انگلیس

سرویس جهان- برخی رسانه های انگلیسی با اشاره به انتصاب ندیم زهاوی، شهروند کرد عراقی به پست های مهم و عملکرد موفقیت آمیز او در این پستها، معتقدند با خروج دو وزیر دولت بوریس جانسون از کابینه، انتصاب او به عنوان وزیر دارایی و ادامه فشارها برای کناره گیری بوریس جانسون، نخست وزیر کنونی، شانس این شهروند کرد برای تصدی پست نخست وزیری انگلیس افزایش یافته است.

به گزارش کردپرس، ندیم زهاوی یکی از سیاستمداران اصالتا کرد دولت انگلیس است که از سال 2020 تاکنون سه پست وزیر امور واکسیناسیون، وزارت آموزش و وزارت دارایی را تحویل گرفته است. برخی از رسانه های انگلیس عملکرد او را در زمان همه گیری کرونا، به عنوان مسئول امور واکسیناسیون موفقیت آمیز توصیف کرده اند.

ندیم زهاوی که در 11 سالگی و در زمان حکمرانی صدام بر عراق، بغداد را ترک کرد و به همراه خانواده به انگلیس رفت همواره یکی از اعضای فعال حزب محافظه کار این کشور بوده است.

خبرگزاری رویترز امروز به مناسبت انتصاب وی به سمت وزیر دارایی انگلیس در روز سه شنبه، به بیان فعالیت های سیاسی او پرداخته است. ندیم زهاوی در سال 2000 کمپانی نظرسنجی You Gov را تاسیس کرد که به نوشته رویترز، زهاوی به مدت 10 سال مدیر عامل این شرکت بود و شرکت را به یکی از شرکت های برتر در انگلیس تبدیل کرد.

زهاوی بعد از مدتی فعالیت به عنوان نماینده پارلمان انگلیس، از سال 2010 نقش مهمی در بخش های مالی و امور خارجی دولت انگلیس ایفا کرده است. زهاوی در سال 2020 به عنوان وزیر امور واکسیناسیون مقابله با کرونا منصوب شد و بوریس جانسون او را در سال 2021 به عنوان وزیر آموزش و پرورش وارد کابینه کرد. زهاوی روز گذشته از سوی جانسون به عنوان وزیر دارایی انگلیس انتخاب شد.

برخی رسانه های انگلیس مانند سکای نیوز و گاردین او را یکی از موفق ترین اعضای کبینه کنونی انگلیس دانسته و انتخاب زهاوی به عنوان نخست وزیر بعدی انگلیس را بعید نمی دانند.

این رسانه ها، بویژه گاردین او را یک فرد خودساخته و موفق دانسته و معتقدند در صورت ادامه فشارها بر جانسون برای کناره گیری، ندیم زهاوی می تواند نخست وزیر بعدی انگلیس باشد.

زهاوی از جمله سیاستمداران ثروتمند انگلیس محسوب می شود که تحقیقاتی هم در زمینه منابع ثروت او انجام شده است. این شهروند کردتبار مدتی هم در حوزه نفت اقلیم کردستان عراق فعالیت داشته است.

کد خبر 35084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha