در مسئله کرد تفاوت چندانی بین حکومت و اپوزیسیون ترکیه نیست/این آخرین انتخابات اردوغان است 

سرویس ترکیه - هشیار اوزسوی نماینده HDP و عضو کمیسیون روابط خارجه مجلس در گفتگو با کردپرس، درباره موضع این حزب در برابر اپوزیسیون و حکومت ترکیه در انتخابات آتی سخن گفت. 

به گزارش کردپرس، هشیار اوزسوی نماینده حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از دیاربکر و عضو کمیسیون روابط خارجه مجلس ترکیه، در گفتگو با کردپرس، ضمن بعید دانستن پیروزی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور در انتخابات آتی ترکیه، ایده های ملیت گرایانه و پوپولیستی احزاب حاکم و اپوزیسیون ترکیه را در قبال مسئله کرد، یکی دانسته و بر ادامه تلاش های HDP برای گرد هم آوردن اقشار مختلف مردم زیر چتر ائتلاف دموکراسی تاکید کرد.

اوزسوی در حاشیه برگزاری کنگره بزرگ HDP در گفتگو با خبرنگار کردپرس، با بیان این که HDP در شرایط بسیار دشواری کنگره خود را برگزار کرده است، گفت: «می دانید که HDP در حال حاضر تحت فشار بسیار زیادی است. ما درگیر روند دادگاه انحلال حزب هستیم. درگیر دادگاه کوبانی هستیم. بازداشت ها علیه اعضای ما ادامه دارد و هزاران تن از ما در زندان به سر می برند. در همین شرایط به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می شویم. با حکومتی مواجه هستیم که خواستار انحلال HDP پیش از برگزاری انتخابات است. با این حال می بینید که هزاران نفر از نقاط مختلف کردستان ترکیه، همچنین سایر نقاط ترکیه برای شرکت در این کنگره آمده اند. سالن پر شده است و در بیرون هم جمعیت زیادی ایستاده اند.»

او افزود: «تنها کردها نبودند که در کنگره حزب شرکت کردند. بلکه بسیاری از شهروندان ترکیه نیز که خود را تحت فشار احساس می کنند به اینجا آمده اند. همچنین بیش از 100 نفر از نمایندگان احزاب و نهادهای مدنی از کشورهای دیگر مهمان ما بودند. از اروپا، از خاورمیانه و از کردستان و جاهای دیگر به این کنگره آمده اند. فکر می کنم که بزرگترین کمک به ما علیه پرونده انحلال همین اعلام حمایت از سوی مردم و نمایندگان خارجی بود. امیدوارم که این شرکت گسترده و حمایت مردمی پیام قدرتمندی را به دادگاه قانون اساسی داده باشد.»

اوزسوی با ارزیابی موضوع رای دادن برخی گروه های کرد به اردوغان گفت: «برخی گروه ها که به اردوغان رای می دهند، هر گاه کس دیگری به قدرت برسد، به او رای می دهند. آنها طرف شخص خاصی نیستند، آنها طرف قدرت هستند. اگر فردا قلیچدار اوغلو به قدرت برسد هم به او رای می دهند. زیرا آنها تنها به منافع شخصی خود فکر می کنند و برایشان منافع جمعی مهم نیست. برخی گروه ها نیز همچنان واقعا به اردوغان ایمان و باور دارند. اما مردم کردستان ترکیه حمایت گسترده ای از HDP می کنند و می توانیم این را بگوییم که این آخرین انتخابات اردوغان خواهد بود. او بسیار ضعیف شده است.»

نماینده HDP، با بیان این که در شرایط کنونی پیروزی اردوغان در انتخابات آتی بسیار بعید به نظر می رسد، گفت: «اردوغان از حالا این انتخابات را باخته است. اما متأسفانه اپوزیسیون ترکیه - با رهبری CHP - تا این لحظه هنوز نتوانسته است پروژه ای سیاسی به مردم اراده دهد، پروژه ای سیاسی که بتواند به مردم امید بدهد. به همین جهت غالب مردمی که به اپوزیسیون رأی می دهند، در واکنش (به اردوغان) به آن رای می دهند.»

اوزسوی ادامه داد: «وقتی موضوع بر سر مسئله کرد باشد، بین دیدگاه حکومت ترکیه و احزاب اپوزیسیون تفاوت چندانی وجود ندارد. بین دیدگاه حزب خوب با MHP تفاوتی وجود ندارد. بین دیدگاه CHP و AKP تفاوت چندانی وجود ندارد. بنابراین در ترکیه اپوزیسیون قابل قبول و مؤثری وجود ندارد. ما نیز باید بررسی کنیم ببینیم که این اپوزیسیون چه ایده هایی می خواهد در میان بگذارد. با این حال این اپوزیسیون تا کنون ایده ای که پاسخی به خواست های مردم باشد، ارائه نداده است.»

هشیار اوزسوی در پایان گفت: «ما به عنوان HDP نه تعلق خاطری به ائتلاف جمهور و نه ائتلاف ملت داریم، ما تلاش می کنیم که مردم را زیر چتر ائتلاف دموکراسی (راه سوم) دور هم جمع کنیم. زیرا در کشوری زندگی می کنیم که احزاب حاکم و اپوزیسیون آن در نژادپرستی و پوپولیسم با هم رقابت می کنند. ما به روند سیاست ورزی در راه سوم ادامه خواهیم داد. با این حال هنوز منتظریم ببینیم که این ها (اپوزیسیون) در انتخابات آتی چه وعده ای ارائه خواهند داد. هنوز که چیزی نیست. بر اساس آن تصمیم خود را خواهیم گرفت.»

کد خبر 35015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha