تحقیقات در خصوص پرونده شوراهای شهر مهاباد همچنان ادامه دارد

سرویس آذربایجان غربی- رییس دادگستری مهاباد گفت: تحقیقات در خصوص اتهامات شوراهای پنجم و ششم شهر مهاباد ادامه دارد و تا تکمیل نشدن پرونده بازپرس کیفر خواست صادر نمی کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، جواد بنایی امروز یکشنبه درنشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران این شهرستان ضمن تسلیت و گرامیداشت شهادت شهید بهشتی و یارانش از ادامه تحقیقات در خصوص پرونده شورا های پنجم و ششم شهر مهاباد خبر داد و گفت: تحقیقات همچنان ادامه دارد و تا تکمیل نشدن پرونده بازپرس کیفر خواست صادر نمی کند.

او ادامه داد: کیفر خواست پرونده شورا و شهرداری ارومیه با تمرکز بازپرس اعلام شد، اما پروسه مربوط به شوراهای شهر مهاباد هنوز به حصول نتیجه نرسیده است.

تدوام عملیات آزادسازی اراضی حاشیه سد مهاباد

رییس دادگستری مهاباد در ادامه از تدوام عملیات آزادسازی حریم و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز حاشیه سد این شهرستان خبر داد و گفت: آزادسازی اراضی ملی به عنوان یکی از مطالبات مردم توسط مراجع قضایی از ابتدای خردادماه سال جاری آغاز شده است و تداوم خواهد داشت.

او افزود: برخی بهره برداران در حاشیه سد مهاباد اقدام به تغییر کاربری و گروهی نیز خارج از مجوزهای صادره برای آنها اقدام به تصرف و ساخت و ساز کرده اند که با این موارد برخورد قانونی خواهد شد.

فرصت ٢ ماهه به ادارات مهاباد برای برخورد با متصرفان حاشیه سد

رییس دادگستری مهاباد با اشاره به کم کاری های صورت گرفته در این زمینه ادامه داد: در جلسه شورای فرعی حفاظت از بیت المال با محوریت آزادسازی حاشیه سد مهاباد در این شهرستان، یک فرصت ۲ ماهه برای ادارات ذیربط در این تصرف ها داده شده است تا با این تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد لازم را انجام دهند.

بنایی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه هزینه های تخلف و جرم در قانون با اینگونه تخلفات پایین است از اینرو نمایندگان مجلس باید با بازنگری در این مورد جرایم تعیین شده را افزایش دهند.

افزایش ۱۱ درصدی میزان پرونده های ورودی به دادگستری مهاباد

او با اشاره به عملکرد دادگستری مهاباد بیان کرد: در سال گذشته میزان ورودی پرونده ها به دادگستری این شهرستان ۴۷ هزار و ۵۷۰ فقره بود و مقایسه سه ماه اول ١٤٠٠ با سه ماهه سال جاری از افزایش ۱۱ درصدی میزان پرونده های ورودی خبر می دهد.

جواد بنایی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۱۴ هزار پرونده به شورای حل اختلاف در مهاباد اجرا داده شده اند، ادامه داد: در سال گذشته ١٠ هزار و ٣٤٤ فقره پرونده ورودی دادگستری مهاباد بود که این میزان در سال جاری به ۱۱ هزار و ٤٦٥ فقره افزایش یافته است که تا کنون ١١ هزار و ١٦٥ مورد از آنها تعیین تکلیف شده اند.

رئیس دادگستری مهاباد در خصوص آمار مربوط به پزشکی قانونی نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ در بخش معاینات بالینی ۱۳۶۱ مورد نزاع، ٨٤٥ مورد تصادفات، ۲۰۲ مورد حادثه کار و ۱۵۴۸ مورد سایر موارد بودند.

او با اشاره به معاینات اجساد در پزشکی قانونی نیز افزود: ۶۲ فقره تصادفات فوتی، ۶ حادثه کار منجر به فوت، ۲۴ فقر خودکشی، ۴ فقره قتل بودند که در پزشکی قانونی سال گذشته بررسی شده‌اند.

افزایش ۷۱ درصدی تصادفات فوتی‌ در مهاباد/ کاهش نزاع در بهار امسال

او با اشاره به تغییر محسوس افزایش ۷۱ درصدی فوتی‌های ناشی از تصادفات در مهاباد گفت: این نسبت متاسفانه در سه ماهه اول سال گذشته، ۱۴ مورد بوده و بهار امسال به ۲۴ مورد افزایش یافته است لذا متولیان راه و شهرسازی و ایمنی جاده و خودرو می طلبد که نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشند.

بنایی گفت: خوشبختانه آمار نزاع در مقایسه بین بهار ۱۴۰۰ و بهار سال جاری کاهش یافته است و سایر موارد تغییر محسوسی نداشته اند.

سرقت و کلاهبراری؛ بالاترین عناوین شکواییه

او با اشاره به فراوانی پرونده های وارده به افزود: در سال قبل بالاترین عنوان شکواییه مربوط به کلاهبرداری و انتقال مال غیر با یک هزار و ۲۵٤ مورد بعد از آن ضرب و جرح و سرقت بوده است. همچنین ٧٤٤ فقره هم شکواییه به خاطر تهمت و افترا بوده که آمار بالایی به شمار می رود.

بنایی ادامه داد: از سویی دیگر در سال جاری بالاترین عنوان شکواییه مربوط به سرقت با ٢٦٦ فقره بوده است و خوشبختانه آمار موضوعات کیفری رو به کاهش بوده است.

٩٠ درصد اراضی دولتی مهاباد سند دار شده اند

رئیس دادگستری مهاباد گفت: ٩٠ درصد اراضی دولتی مهاباد سند دار شده اند و در طرح کاداستر نیز ۵۰ درصد اراضی حد نگاری و موفق به دریافت سند تک برگ شده‌اند.

او با اشاره به اهمیت طرح کاداستر و تعیین حد و حدود اراضی تصریح کرد: با تهیه سند تک برگ بسیاری از مشکلات حقوقی مربوط به حد و حدود اراضی برطرف خواهد شد و مشکلات موجود به دلیل قدیمی بودن اسناد سبب اختلاف بین مالکان می شود، با اجرای این طرح به حداقل کاهش پیدا می کند.

زندان مهاباد قدیمی و دارای ظرفیت محدود است

رئیس دادگستری مهاباد همچنین در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندانها بیان کرد: زندان مهاباد در حال حاضر یک زندان قدیمی محسوب می‌شود و ظرفیت آن محدود است، لذا کاهش جمعیت ورودی به زندان‌ها به جدیت انجام خواهد شد و همین مورد اهمیت احکام جایگزین حبس و استفاده از پایبند های الکترونیک را می طلبد که در این خصوص شهرستان مهاباد دارای رتبه مطلوبی در سطح استان است.

رهایی از قصاص بعد از ٧ سال حبس در مهاباد

رئیس دادگستری مهاباد همچنین در ادامه از گذشت از قصاص بعد از ۷ سال تحمل یک زندانی در مهاباد خبر داد و گفت: به دلیل وجود مشکلاتی که در پرونده وجود داشت اجرای حکم قصاص به تعویق افتاد و در نهایت با همت شورای حل اختلاف دادگستری ،هسته‌ های بخشایش در نهایت اولیای دم رضایت دادند و قرار است پس از طی مراحل اداری این فرد پس از ۷ سال از زندان آزاد شود.

کد خبر 34637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha