کیفیت هوای سردشت خطرناک شد/ ارومیه و بوکان در وضعیت ناسالم

سرویس آذربایجان غربی- معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به افت کیفیت هوای ٣ شهر آذربایجان غربی گفت: سردشت در وضعیت خطرناک و ارومیه و بوکان در وضعیت ناسالم قرار دارند.

به گزارش کردپرس، سعید موسوی در جمع خبرنگاران افزود: در ساعت منتهی به هشت صبح روز جاری وضعیت هوای سردشت با شاخص ۵۰۰ در شرایط خطرناک قرار گرفت.

او ادامه داد: هوای ارومیه مرکز استان از صبح امروز با ورود ریزگردها با شاخص ۲۰۸ در شرایط ناسالم گزارش شده است.

موسوی با بیان اینکه ذرات ۱۰ میکرون علت عمده آلایندگی هوای استان است، ادامه داد: به علت اینکه منشا آلودگی پدیده گرد و غبار وارد شده از خارج از کشور بود، اقدامات انجام شده شامل توصیه‌های لازم در زمینه رعایت موارد ایمنی، بهداشتی و سلامت است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این شرایط به احتمال زیاد تا عصر امروز ادامه دارد، گفت: کاهش فعالیت‌های بدنی بیماران قلبی و ریوی مبتلا به آسم، به خصوص در فضای باز و خودداری از خروج غیرضروری از منزل نیز برای سالمندان و کودکان، لازم است جزو اولویت شهروندان ارومیه، سردشتی و بوکانی در روز جاری قرار گیرد.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده ‌است.

طبق اعلام هواشناسی آذربایجان غربی وزش باد شدید و پدیده گرد وغبار از امروز چهارشنبه آسمان این استان را فرا می‌گیرد. موقعیت توده گردو خاک در شمال عراق و سوریه، احتمال تاثیرپذیری استان از این توده را نشان می دهد.

کد خبر 34428

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha