از درخواست برای استقرار نیروهای حافظ صلح تا آمادگی برای دفاع

سرویس سوریه- اداره خودگردان کُردستان سوریه خواستار حضور نیروهای حافظ صلح در مرز میان آن‌ها و ترکیه شد.

به گزارش کُردپرس، مجلس دموکراتیک سوریه (SDC) و دولت سوریه هر یک بصورت جداگانه‌ای ضمن تاکید بر حراست از حاکمیت ملی سوریه، افزایش حملات و تهدیدهای ترکیه علیه شمال شرق سوریه طی دو هفته گذشته را محکوم کردند.

در ماه میلادی گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از قصد کشورش برای آغاز عملیات نظامی جدید در شمال سوریه خبر داد.

در این راستا برای اولین‌ بار همزمان هم وزارت خارجه دولت سوریه و هم اداره خودگردان شمال سوریه در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند به حاکمیت سوریه پایبند هستند و در برابر هرگونه «اشغال و اشغالگری» می ‌ایستند.

وزارت امور خارجه دولت سوریه روز گذشته طی بیانیه‌ای «تجاوزات» ترکیه را که در چند روز گذشته شمال شرق سوریه را هدف قرار داده است، محکوم کرد.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای که در صفحه رسمی خود در فیس بوک منتشر کرد، نوشت: جمهوری سوریه اقدامات نظامی نیروهای اشغالگر ترکیه علیه مناطق و روستاهای شمال شرق سوریه را محکوم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: آنچه که رژیم ترکیه برای ایجاد منطقه به اصطلاح امن در خاک سوریه انجام می دهد یک اقدام تجاوزکارانه شرم آور و بخشی از سیاست پاکسازی قومی و جغرافیایی است که توسط دولت اردوغان در اراضی اشغالی سوریه انجام می شود و نشانگر جنایات علیه بشریت است که توسط منشور حقوق سازمان ملل متحد و قانون حقوق بین الملل و حقوق بین الملل بشردوستانه رد شده است.

در بیست و ششم ماه جاری نیز، مجلس دموکراتیک سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه با هدف نابودی حاکمیت سیاسی و اشغال کردن سرزمین‌های سوریه است.

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهور ترکیه با سوءاستفاده از مسئله امنیت ملی ترکیه و بازگشت آوارگان سوری به شمال سوریه قصد جایگزینی گروه‌های تندرو و بازگشت خلافت داعش را دارد. تهدیدهای ترکیه یک خطر واقعی برای آینده منطقه و صلح و امنیت بین المللی است و به منزله بی ثمر کردن تمام تلاش ها و فداکاری های انجام شده برای مبارزه با تروریسم است.

بر اساس این بیانیه، ترکیه با تقویت موقعیت ژئوپلیتیکی افراط گرایان و تروریست ها تحت عنوان مخالفان، قصد دارد راه حل سیاسی را در سوریه با موانع مواجه کند.

در بیستم ماه جاری، وزارت امور خارجه و مهاجران دولت سوریه به اظهارات رئیس جمهور ترکیه در خصوص ایجاد منطقه امن در مرزهای دو کشور حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری سانا، وزارت خارجه سوریه اظهارات اردوغان را «سخیف» توصیف کرد و افزود که این اظهارات «مواضع تجاوزکارانه رژیم ترکیه علیه سوریه و تمامیت ارضی سوریه» است.

به دنبال بیانیه وزارت امور خارجه سوریه، بوتروس مرجانا، رئیس کمیته امور عربی مجلس سوریه در گفت‌وگویی با روزنامه نیمه رسمی الوطن گفت: هر گونه صحبت در مورد ایجاد منطقه امن توسط ترکیه غیرقانونی است و رئیس رژیم ترکیه به دنبال سوء استفاده از وضعیت نظامی و سیاسی موجود در جهان برای رسیدن به برنامه های تجاوزگرایانه‌اش است.

اداره خودمختار شمال و شرق سوریه نیز روز یکشنبه خواستار لزوم حضور نیروهای "حافظ صلح" در مرز‌ میان سوریه و ترکیه شد. اداره خودمختار با صدور بیانیه ای تهدیدات ترکیه مبنی بر ادامه عملیات نظامی علیه مناطق شمال شرق سوریه را محکوم کرد و خواستار حضور نیروهای حافظ صلح بین المللی در مرزها شد.

کد خبر 33394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha