اردوغان اذهان افکار عمومی ترکیه را با جنگ منحرف می‌کند

عضو کمیته رهبری حزب اتحاد دموکراتیک(PYD)، گفت: اگر ترکیه حمله جدیدی را علیه کُردستان سوریه آغاز کند و قدرت‌های ضامن آتش بس در این رابطه سکوت کنند، نشان دهنده این است که این قدرت‌ها شریک تجاوزگری ترکیه هستند.

احمد شیخو، عضو کمیته رهبری حزب اتحاد دموکراتیک(PYD) در پاسخ به این سوال کُردپرس که تهدیدات اخیر اردوغان علیه کُردستان سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: این موضوع تازه‌ای در تاریخ دولت ترکیه نیست. در طول تاریخ این دولت و پیش از آن، در دوره عثمانی و قبلت تر از آن‌ هم در زمان آمدن ترک‌ها به این‌ جغرافیا همواره مردم منطقه مورد هجوم و غارت قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در دوره جدید و با آغاز تحولات در کُردستان سوریه برای یک‌ روز هم ترکیه حملاتش را علیه مردم‌ ما قطع نکرده است، بلکه شکل حملات تغییر کرده است.

وی افزود: ترکیه با شروع تحولات سوریه از طریق "گروه‌های تبهکار" تحت عنوان "ارتش آزاد" حملات خود را سازماندهی می‌کرد و پس از آن حملات و سیاست‌های خود را از طریق داعش ادامه داد، اما پس از آن که نتوانست از راه این گروه‌های تندرو نیابتی به مقاصد خود برسد، ماسک‌ خود را کنار زد و بصورت‌ مستقیم به تجاوزگری و اشغالگری روی آورد.

شیخو با بیان‌ این‌ مطلب که اشغالگری ترکیه از ادلب تا گری‌سپی در سایه سکوت قدرت‌های حاکم در خاک‌ سوریه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ترکیه با سکوت قدرت‌های صاحب نفوذ توانست وارد خاک‌ سوریه شود. مشخص است که این‌ قدرت‌ها به سبب منافع خود از توسعه‌طلبی ترکیه چشمپوشی می‌کنند و قتل و عام و آوارگی را نادیده می‌گیرند و مردم‌ این‌ مناطق را قربانی سیاست‌های خود می‌کنند.

این‌ سیاستمدار کُرد یادآور شد: تا این‌ لحظه این‌ سیاست ادامه دارد و سکوت این‌ قدرت‌ها ترکیه را مصمم‌تر می‌کند تا به اشغالگری خود ادامه دهد.

عضو کمیته رهبری حزب اتحاد دموکراتیک(PYD) با اشاره به این‌ موضوع که هدف ترکیه از این‌ تهدیدات فریب افکار عمومی ترکیه از مشکلات داخلی این کشور است، توضیح داد: دولت ترکیه هر زمان که مشکلات داخلی‌اش افزایش می‌یابد برای دور کردن ذهن مردم ترکیه از این مشکلات ماجراجویی جدیدی را آغاز می‌کند.

وی افزود: مشکلات حزب حاکم (AKP) و حزب ملیگرای ترک (MHP) بالا گرفته است و دو طرف توان حل فشارهای اقتصادی و سیاسی و خارجی امروز روبروی ترکیه را ندارند. دولت ترکیه امروز در همه بخش‌ها دچار چالش است و‌ در خندق قرار گرفته است، به همین‌ خاطر ذهن افکار عمومی را با تهدید علیه شمال سوریه منحرف می‌کند.

شیخو‌‌‌ با اشاره به جنگ‌ روسیه و اوکراین و سیاست اردوغان در این مسئله، گفت: با آغاز حمله روسیه به اوکراین و سکوت قدرت‌های جهانی در برابر این تجاوزات، ترکیه از این قضیه جرات گرفته است و بدنبال توسعه‌طلبی خود است. ترکیه در حال حاضر هم‌ با آمریکا و هم با روسیه معامله می‌کند و اینک می‌خواهد با کارت عضویت فنلاند و سوئد در ناتو بازی جدیدی را آغاز کند.

این سیاستمدار کُرد ادامه داد: ترکیه اگر از روسیه و آمریکا چراغ سبز برای حمله دریافت نکند، قادر به حمله جدیدی علیه کُردستان‌ سوریه نمی‌شود.

عضو کمیته رهبری حزب اتحاد دموکراتیک(PYD) ضمن بیان این مطلب که اداره خودگردان تهدیدات ترکیه را جدی می‌گیرد، گفت: همه نیروهای حاضر در اداره خودگردان تهدیدات ترکیه را جدی می‌گیرند و در برابر هر خطری آماده هستند. همچنین لازم است نیروهایی که امروز در سوریه ضامن آتش بس هستند نسبت‌ به وظیفه خود اقدام کنند و ترکیه را از آغاز هر ماجراجویی جدیدی بازدارند.

وی در پایان گفت: اگر ترکیه حمله جدیدی را علیه کُردستان سوریه آغاز کند و قدرت‌های ضامن آتش بس در این رابطه سکوت کنند، نشان دهنده این است که این قدرت‌ها شریک تجاوزگری ترکیه هستند.

کد خبر 33044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha