یارانه عادلانه و گرانی ناعادلانه؛ بازار کالا به کجا می رود!

سرویس آذربایجان غربی- با حذف ارز ترجیحی و شیوه جدید پرداخت یارانه، قیمت چهار کالای اساسی در کشور افزایش یافته و نگرانی ها از گرانی همه گیر، دامن کالاهای دیگر را نیز گرفته است. مسئولان معتقدند؛ طرح اصلاح نظام یارانه، طرحی علمی است و به توزیع عادلانه یارانه ها می انجامند.

به گزارش کردپرس، «اصلاح قیمت ها و حذف یارانه کالاهای اساسی»، «یارانه معیشتی»، «یارانه انرژی»، «کمبود کالاهای اساسی»، «افزایش قیمت»، «یارانه غیر قابل برداشت»، «رتبه بندی دهک ها»، «صف های طویل مردمی» و «نرخ های چندگانه» و ... این روزها حرف اول و آخر مردمی شده که برخی هیجانات در بازار را با حذف ارز ترجیحی و شیوه جدید پرداخت یارانه، تجربه می کنند.

دولت اعلام کرده؛ تنها اجازه افزایش قیمت ۴ کالای اساسی را می‌دهد؛ «مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن». اما نگرانی ها از گرانی، دامن کالاهای دیگر را نیز گرفته، که اعمال یک مدیریت دقیق بر بازار را ضروری کرده است.

بعد از سیاست های اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی به ازای هر نفر، برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و ۶ دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان یارانه واریز شد.

مصوبات و اطلاعیه های پی در پی ستاد تنظیم بازار

پیرو اطلاعیه شماره ۲ ستاد تنظیم بازار (چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱) در طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، نرخ حداکثری فروش انواع لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌مرغ برای مصرف کننده در سراسر کشور اعلام و بر اساس آن، نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالای اساسی شامل قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲۰ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی کم چرب ۱۵۰ هزار ریال و قیمت مصرف‌کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم چرب ۱۸۰ هزار ریال اعلام شد.

همچنین قیمت مصرف‌کننده ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم چرب ۴۹۸ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷۰ هزار ریال، قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰ هزار ریال و قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲۰ هزار ریال است.

بر پایه این گزارش، قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۹۸ هزار ریال و قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۳۹۸ هزار ریال خواهد بود. همچنین به استناد این مصوبه از پنجشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت های مصوب در همه شبکه های توزیع اعم از زنجیره ای، صنفی و مجازی، تخلف گران‌فروشی محسوب شده و گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی اتاق‌ها و اتحادیه های صنفی و سازمان تعزیرات با خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند داشت.

اما بازار چندان هم تابع این مصوبات نیست و چند نرخی بودن دامن بسیاری از کالاهای اساسی را گرفته است، نگرانی ها از وضعیت موجود و ادامه افزایش قیمت ها عده ایی را به خرید مازاد سوق داده در این بین گران فروشی و کم فروشی هم کم نیست و بازار کلا سمت و سویی دیگر پیدا کرده است.

انتقادها از افزایش قیمت چهار قلم کالای اساسی، عدم تامین کالا به اندازه کافی و به قیمت مناسب در برخی استان ها هم متوجه دولت است و در این بین ابهام در سیاست های اقتصادی جدید مردم را کلافه کرده است.

از سویی دیگر قیمت اجناس هم مانند گذشته در حال صعود است در حالی که مردم افزایش قابل توجهی در درآمد خود مشاهده نمی کنند و با اعمال سیاست های جدید توزیع یارانه، حالا دیگر کالاهای اساسی از جمله ماکارونی، نان و روغن هم کمیاب و حتی نایاب شده و یا با چند برابر قیمت در اختیار مردم قرار می گیرد!

سفره های مردم تحمل موج گرانی تورم را ندارد

در همین راستا نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس با انتقاد از گرانی کالاهای اساسی می گوید: «سفره های مردم تحمل موج گرانی تورم را ندارد. مسئولان دولتی کجا هستند و چه اقدامی می کنند؟ دولت به این موضوع توجه کند که مجوز حذف ارز ترجیحی مجوزی مشروط بوده است. مردم از این گرانی های افسارگسیخته در رنج و سختی هستند و از وعده و وعید خسته شده اند».

در روزهای اخیر، آشوب بازار و نگرانی مردم، دوباره باعث شکل گیری صف های مردمی برای خرید کالاهای اساسی شده است. همین موضوع در ارومیه مسئولان را واداشت تا برای جلوگیری از صف های طولانی مردم جلوی نانوایی ها، فعالیت ٥٠ واحد نانوایی را دو شیفته کنند.

خبری از عرضه با قیمت های قبلی نیست و تقاضای بیش از حد روغن و گوشت مرغ ادامه دارد و مرغ در برخی مراکز عرضه سطح شهر با قیمت هر کیلوگرم ۳۸ هزارتومان به فروش می رسد که افزایشی ١٠ هزار تومانی را نسبت به یک ماه قبل داشته است!!

در این وضعیت که خبری از ثبات قیمت کالاها نیست و جو روانی متشنج است، سرپرست اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی در اظهاراتی عجیب گفته است؛ «مشکلی در تأمین کالاهای اساسی در کشور و استان وجود ندارد و کمبودهای موجود در سطح عرضه نتیجه خریدهای بی رویه مردم و احتکار خانگی است».

عبدالحمید سرتیپی افزود: «در حال حاضر در سراسر استان نزدیک به 140 گروه بازرسی متشکل از نیروهای اداره کل صمت استان، سازمان تعزیرات حکومتی استان و سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شده و جهت نظارت و بازرسی در سطح عرضه و بازار در حوزه تمامی گروه های کالای در سطح بازار حضور دارند».

او تصریح کرد: «تا زمانی که افزایش قیمت کالاها و خدمات از طریق مجاری قانونی اعلام و ابلاغ نگردد هیچ واحد تولیدی، توزیعی، صنفی، صنعتی و خدماتی مجاز به افزایش قیمت بصورت سرخود را ندارد و در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی با خاطیان مطابق قوانین جدید تعزیری رفتار خواهد شد».

در این وضعیت به صورت ویژه و روزانه جلسات بازرسی عرضه و بازار و تنظیم بازار و .. در آذربایجان غربی شکل می گیرد و مسئولان از استاندار گرفته تا معاونان و فرمانداران در گفت و گوهای خبری باموضوع روند اجرای طرح توزيع عادلانه یارانه ها شرکت می کنند تا بتوانند از مفاهیم جدید اقتصادی ابهام زدایی کنند!

استاندار: مردم نباید به هیچ وجه احساس کمبود در بازار را داشته باشند

استاندار آذربایجان‌غربی نیز امروز ٢٤ اردیبهشت در جلسه ویژه بررسی آخرین وضعیت بازار استان بیان کرد: «مردم نگران تامین کالاهای اساسی نباشند، دولت با تمام توان در روند اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، کنار مردم خواهد بود و با تدابیری که اندیشیده شده، هیچگونه کمبودی در بازار نخواهیم داشت».

محمدصادق معتمدیان با قدردانی از اصنافی که به قوانین و دستورالعمل ها پایبند هستند، گفت: «افزایش قیمت ها بیشتر از نرخ های مصوب توسط برخی از صنوف، قابل قبول نبوده و با متخلفان برخورد جدی و قانونی می شود».

او نظارت بیشتر بر تأمین کالاهای اساسی مردم را ضروری دانسته و بیان کرد: «اجازه اخلال در عرضه کالاهای مورد نیاز مردم را نمی دهیم و با متخلفان، محتکران و مخلان در عرضه و تامین مایحتاج مردم، بدون هیچ اغماضی برخورد قانونی خواهد شد».

استاندار آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر اینکه در تأمین مرغ و تخم مرغ هیچ مشکلی وجود ندارد، افزود: «در تامین شیر و لبنیات نیز مشکلی وجود نداشته و اولویت ما تأمین مایحتاج استان خواهد بود»

اولویت اول آذربایجان غربی اجرای دقیق طرح هدفمندسازی یارانه ها است

او تاکید کرد: «دستگاه های نظارتی ملزم به پیگیری روند اختصاص سهمیه استان در کالاهای اساسی هستند و اولویت اول استان در حال حاضر اجرای دقیق طرح هدفمندسازی یارانه ها بوده و با مدیریت زمان در کنترل بازار، برخورد قانونی با متخلفین و اخلال گران تسریع می یابد».

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت تشدید بازرسی ها از نانوایی ها، نیز گفت: «در حال حاضر هیچگونه تغییر قیمتی در حوزه نان نخواهیم داشت و با افزایش نظارت بر روند توزیع آرد و پخت نان، از خروج آرد یارانه ای از چرخه تولید جلوگیری شده و با گرانفروشی در این حوزه به شدت برخورد خواهد شد».

معتمدیان با اعلام اینکه مردم نباید به هیچ وجه احساس کمبود در بازار را داشته باشند، تاکید کرد: «با همکاری و جدیت دستگاههای متولی، اتاق اصناف و اتحادیه ها برای نظارت و کنترل بازار، آرامش در جامعه حاکم خواهد شد».

اصلاح نظام یارانه ای علمی و تشکیل ١٨٠ پرونده تخلف صنفی در آذربایجان غربی!

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی هم امروز ٢٤ اردیبهشت ماه طی یک گفت و گوی ویژه خبری گفت: «طی تشدید بازرسی‌ها از واحدهای صنفی عرضه کننده کالاهای اساسی، یک هزار و ۷۰۰ واحد صنفی در این استان بازرسی و ۱۸۰ پرونده تخلفاتی نیز تشکیل شد».

نادر صادقی تصمیم دولت در زمینه اصلاح نظام یارانه را اقدامی منطقی اعلام کرد و افزود: «به منظور حفظ حقوق مردم، تیم‌های بازرسی مشترک صمت، جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی اتاق اصناف و بسیج اصناف در ۲ روز گذشته در قالب بیش از ۱۰۰ تیم بازرسی متشکل از ۲۰۰ بازرس واحدهای صنفی را مورد بازرسی قرار داده‌اند و در کنار تشکیل چندین پرونده تخلفاتی، چندین انبار احتکار کالا کشف و ضبط و جهت برخورد قانونی به مراجع ذیربط ارجاع شده است».

او با بیان اینکه طرح اصلاح نظام یارانه طرحی علمی است که اغلب اقتصاددانان مجرب آن را تأیید کرده‌اند، ادامه داد: «با این اقدام یارانه‌ها مستقیم و بدون واسطه در اختیار خود مردم قرار می گیرد و امید است با همکاری آحاد افراد جامعه در این زمینه با هم افزایی ایجاد شده در اجرای آن، عدالت مدنظر دولت سیزدهم محقق شود».

عرضه گوشت مرغ از ٣١ هزار تا ٥٩ هزار تومان در ۲ روز گذشته

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: «در این راستا قیمت‌های جدیدی اعلام شد و این قیمت‌ها سقف مصوب اعلام شده و هیچ فروشنده‌ای مجاز به فروش بالاتر از این سقف نیست؛ هر چند در استان حتی فروش کمتر از قیمت‌های مصوب هم توسط برخی فروشگاه‌ها محقق شده است».

صادقی با اشاره به وضعیت بازار کالاهای اساسی در آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته گفت: «طبق گزارش‌های رسیده حدود ۳۵۰ تُن مرغ وارد بازار شده و هر کیلوگرم مرغ به قیمت ۳۱۰ هزار ریال تا ۵۹۸ هزار ریال در ۲ روز گذشته به بازار عرضه شده و از نظر سایر اقلام از جمله روغن، تخم مرغ، لبنیات و برنج نیاز استان به میزان لازم تامین شده و به حد کافی در دسترس شهروندان است».

نانوایی ها ٢ شیفته و ٣ شیفته می شوند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به صف‌های موجود در مقابل واحدهای خبازی گفت: «از نظر توزیع سهیمه آرد برای واحدهای خبازی، تغییری ایجاد نشده و علت مراجعات مکرر برای خرید نان برخی نگرانی‌ها در بین شهروندان است».

صادقی با بیان اینکه برای ایجاد اطمینان خاطر برای شهروندان از تأمین نان و عدم کمبود آرد و نان در برخی مناطق استان نانوایی‌ها ملزم به کار در ۲ و یا ۳ شیفت شده‌اند، افزود: «شهروندان می‌توانند نان مورد نیاز خود را از این نانوایی‌ها تهیه کنند».

نان تا آخر سال جاری گران نمی شود/گرانی برای نان صنعتی است

او اضافه کرد: «طبق برنامه زمان بندی دولت، تا آخر سال هیچ افزایشی در حوزه آرد و نان نداریم و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با همان قیمت سابق، نان به آنها عرضه خواهد شد.در حوزه تامین گندم و آرد استان تاکنون مشکلی نداشته و بعد از این هم نخواهیم داشت، زیرا در حال حاضر برنامه حمل گندم به استان و سیلوها منظم و بدون وقفه ادامه دارد».

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در مورد سرانه مصرف نان هم گفت: «سرانه مصرف ماهیانه نان در استان ۷.۵ کیلوگرم است که این مقدار در کشور ۶ کیلوگرم است که هیچ مشکلی در زمینه تامین این سرانه وجود ندارد».

با این حال، آرد یارانه ای صنف و صنعت حذف شده و قیمت نان های صنعتی حجیم و نیمه حجیم و باگت افزایش یافته است و بنابراین غذای ساده ای همچون انواع ساندویچ ها و فست فودها با افزایش قیمت روبه رو می شود.

به گزارش کردپرس، در این آشفته بازار، دولت قصد دارد به سمت کالابرگ الکترونیک (کوپن) حرکت کند، اما چون در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نیست، ​ فعلاً ترجیح داده تا یارانه‌ها با واریز نقدی پرداخت ‌شود و معتقد است برنامه اصلاح یارانه ها عادلانه و علمی است.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 32379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha