۵۰۰ هزار سوری به مناطق امن منتقل شده‌اند

سرویس سوریه- اردوغان گفت: ۵۰۰ هزار سوری از زمان آغاز عملیات ترکیه در سوریه در سال ۲۰۱۶ به مناطق امنی که ترکیه ساخته است، بازگشته‌اند.

به گزارش کُردپرس، روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، پروژه جدیدی در حال انجام است که اجازه می‌دهد داوطلبانه یک میلیون سوری که در ترکیه آواره هستند، به "مناطق امن" در شمال سوریه بازگردند.

اردوغان در پیامی ویدئویی که در افتتاحیه یک پروژه مسکن در ادلب شرکت کرده بود، افزود: حدود ۵۰۰ هزار سوری از زمان آغاز عملیات ترکیه در سوریه در سال ۲۰۱۶ به مناطق امنی که ترکیه ساخته است، بازگشته‌اند.

آمار رسمی ترکیه حاکی از آن است که حدود ۴ میلیون سوری در ترکیه زندگی می کنند.

در ۲۲ آوریل گذشته، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: کشورش بر روی طرحی برای بازگشت امن و با عزت پناهندگان سوری به کشورشان کار می کند.

چاووش اوغلو در اظهارات خود با اشاره به شهرک هایی که ترکیه با حمایت و کمک‌های مالی کویت و قطر ساخته است، افزود: قبل از انتقال سوری ها باید نیازهای اولیه آنها از جمله اسکان، مدرسه، بیمارستان و پروژه هایی که فرصت های شغلی ایجاد می کند تامین شود.

بر اساس گزارش های مطبوعاتی و حقوق بشری، این اظهارات در چارچوب تکمیل پروژه تغییرات جمعیتی است که ترکیه در مناطق شمال سوریه انجام می دهد، جایی که گروه‌های مسلح کنترل آن را در دست دارند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ماه گذشته در دیدار با اعضای پارلمانی حزبش در پارلمان ترکیه گفت: آوارگان پس از اتمام عملیات اسکان موقت به سوریه بازگردانده خواهند شد.

به گفته ناظران، اخیراً اظهاراتی از سوی مقامات ترکیه منتشر شده است که حامل پیام هایی برای آوارگان سوری است مبنی بر اینکه ترکیه با تمام تلاش خود برای تضمین بازگشت امن آنها به مناطق امن تلاش می کند.

کد خبر 31830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha