شلیک انتقادات به بیمارستان قروه/افشای پشت پرده حوزه درمان

سرویس کردستان- انتقادات به بیمارستان شهید بهشتی در کنار افشاگری رئیس درمانگاه تأمین اجتماعی درباره پشت پرده حوزه درمان از جمله مسایلی بودند که در کارگروه سلامت قروه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان قروه با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان و نماینده مجلس در حالی برگزار شد که از یک طرف با انتقادات به حوزه درمان همراه شد و از طرف دیگر به دفاعیات متولیان بهداشت و درمان رسید. هرچند رئیس علوم پزشکی معتقد بود وعده دادن اشتباه است و تا زمانی که کارها عملی نشده نمی توان قولی را به مردم داد اما نماینده مجلس به شدت اصرار بر وعده برای رفع مشکلات داشت و در این میان همان بلاتکلیفی همیشگی ادامه یافت.

چالش های ساختاری

بیمارستان قروه که در سال 58 عملیات ساخت آن آغاز و در سال 62 به بهره برداری رسید بعد از گذشت 39 سال از عمر آن فرسوده شده و همین عاملی برای تأکید بر احداث بیمارستان جدید است.

بیمارستانی با 138 تخت فعال از 227 تخت مصوب از نظر ساختاری دیگر توان ندارد و همین باعث شد تا فرسودگی بیمارستان بعد از سال ها تأیید و در نهایت از ماده 23 طرح بیمارستان جایگزین مدنظر قرار گیرد.

به گفته رئیس بیمارستان شهید بهشتی قروه حالا با تأیید فرسودگی بیمارستان باید محل آن تعیین و با انتخاب پیمانکار سریع تر اقدامات لازم انجام شود.

«مهدی زند» با بیان اینکه تا زمان آماده شدن بیمارستان جدید باید حداقل مشکلات بیمارستان فعلی رفع شود، از «نیاز به واحد تصویر برداری در مجاورت اورژانس و دستگاههایCT اسکن با اسلایس بالا، سنگ شکن، MRI، دور بودن ساختمان آزمایشگاه از بیمارستان و نبود مجاورت با اورژانس که مغایر با استانداردهای اعتباربخشی از نظر فاصله مکانی است، تعمیر ژنراتورهای برق و اصلاح تابلو برق ها، مستعمل بودن اتاق پست فشار قوی، دو سویه شدن برق بیمارستان» به عنوان مشکلات ساختاری در بیمارستان نام برد.

او همچنین «تعمیرات ساختمانی اکثر بخش ها و واحدها، وجود کف پوش های فرسوده و غیرقابل تأیید از نظر استانداردهای کنترل عفونت، آسفالت نشدن محوطه بیمارستان، نبود واحد LDR، کفایت نکردن سیستم گرمایشی بخش های اورژانس و اطفال، تعیین تکلیف جسد های پزشکی قانونی، تعیین تکلیف بیماران بی خانمان و نوسازی ناوگان آمبولانس» را از دیگر مشکلات بیمارستان دانست.

«زند» در ادامه با وجود انتقادات فراوانی که در زمان پیک کرونا وجود داشت اما از مدیریت موفق بیماران در این برهه زمانی گفت و به بستری موقت اشاره کرد و این را جزو اقدامات خوب عنوان کرد.

پشت پرده حوزه درمان چه خبر است؟

متولیان بهداشت و درمان قروه طبیعتاً نمی توانند علیه مجموعه خود سخنی بگویند اما نباید چالش های بیمارستان قروه را تنها به مشکلات ساختار و کمبود امکانات دانست بلکه اصلی ترین مشکلات بیمارستان مربوط می شود به ضعف نظارتی بر عملکرد پزشکان و کادر درمان؛ مشکلاتی که بارها در خبرگزاری کردپرس در سلسله گزارشاتی منتشر شده و حالا تمامی گزارشات این رسانه توسط مسئول درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان قروه تأیید و در این نشست مطرح شد.

به گفته «نجم الدین حشمتی» اینکه همه چیز عالی نشان داده شود درست نیست و نگاه تک تک افراد جامعه این نیست. «از کف جامعه که می آییم بیرون، نگاه تک تک افراد مردم قروه این نیست؛ وقتی یک اورژانس فعالیت می کند و تیم احیا و آمبولانس ندارد آیا بیماری با سکته قلبی به این اورژانس می رود با چه چیزی نجات پیدا کند و انتقال یابد؟»

او به انتقاد از حوزه کاری پزشکان متخصصان پرداخت و از اینکه تعدادی از متخصصان به جای کار در بیمارستان در مطب های خصوصی خود کار می کنند گفت. «متخصصی که در قروه کار می کند نیاز است در بیمارستان باشد یا نه؟ چرا از متخصصان ارتوپد در مطب کار می کند اما به بیمارستان نمی رود؟ چرا جراحی های ارتوپد در بیمارستان به حداقل رسیده اما در مطب انجام می شود؟»

«حشمتی» به اقداماتی که هر پزشک باید انجام دهد اشاره کرد. «وقتی پزشک عمومی کار زیبایی انجام می دهد در قانون خلاف است یا نه؟ اگر خلاف است چرا این کار صورت می گیرد؟ خود متخصصان زیبایی و حتی وزارت بهداشت می گویند ممنوع است پس چطور می شود که این اقدامات را انجام می دهند؟»

مطابق اظهارات او «چرا یک متخصص رادیولوژی که باید صد در صد در اختیار بیمارستان باشد بیرون از بیمارستان کار می کند؟ مگر غیر از این است که دانشگاه نتوانسته حقوق آنان را پرداخت کند؟ متخصصان چرا به بیرون فرستاده می شوند؟»

«حشمتی» به وضعیت کلینیک بیمارستان هم پرداخت و نسبت به مناسب سازی نشدن آن انتقاد کرد و گفت که کلینیک آسانسور ندارد و استانداردهای پزشکی در آن رعایت نشده اند.

او حتی گریزی انتقادی زد به سخنان رئیس بیمارستان که بستری موقت در پیک ششم کرونا را افتخار می دانست. «در مورد پیک کرونا که از بستری موقت حرف زده می شود چرا نمی گویند چطور با بیمار برخورد شد، بنده که کرونا داشتم در انباری داروخانه بیمارستان سورم تراپی می شدم و تمام بیماران در راهرو بیمارستان این وضعیت را داشتند!»

مسئول درمانگاه تأمین اجتماعی قروه در ادامه حتی وضعیت داروخانه شبانه روزی را در پیک کرونا نامناسب ارزیابی کرد و اعتقاد داشت که در زمان کرونا باید داروخانه شبانه روزی بیشتر می شد نه اینکه فقط یکی باشد تا در آن تجمع صورت گیرد.

«نجم الدین حشمتی» با تأکید بر اینکه باید حرف مردم را زد یادآور شد که «در سی تی اسکن بیمارستان اتفاقات بسیاری افتاده و حالا که سی تی خریداری شده چرا نمی گویند نصب آن به کجا رسید؟»

او همچنین به این سخن رئیس بیمارستان مبنی بر نبود سردخانه و متحمل شدن بیمارستان برای پذیرش اجساد هم انتقاد کرد. «شهرداری سردخانه دارد و بیمارستان هم گرمخانه نیست، وقتی بیماری توسط پزشک بی دلیل بستری می شود قطعاً رایگان نیست و آن پزشک پولش را می گیرد و اینجا نمی توانید بگویید تجارت پزشکی وجود ندارد!»

«حشمتی» خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی درخواست کرد که «حداقل وضعیت درمانی قروه حل شود و انتظار نداشته باشید پزشک عمومی که زیبایی کار می کند بیاید در بیمارستان کشیک بایستد و برای رفع مشکل کمبود پزشک به این مسئله باید توجه داشت».

او خواستار پاسخ گویی به تک تک این موارد شد و از اینکه به دلیل انتقاداتی که دارد در این نشست ها دعوت نمی شود هم گفت.

کلاس اخلاق برای پرسنل بلوک زایمان بگذارید

اما منتقد بعدی در این نشست رئیس شورای شهرستان بود که صراحتاً از برخورد نامناسب تعدادی از پرسنل بلوک زایمان بیمارستان انتقاد کرد. به گفته «محمد احمدی» بد اخلاقی پرسنل بلوک زایمان بیمارستان در حدی است که باید برای انان ابتدای امر یک کلاس اخلاق برگزار شود.

او بیمارستان شهید بهشتی را یک بیمارستان سرپایی دانست و خواستار ایجاد یک بیمارستان جدید با نیروهای متعهد و تازه نفس شد.

«احمدی» با تأکید بر اینکه تمام دخل و خرج استان از شهرستان قروه است، بیان کرد که باید برای نیازهای درمانی شهرستان اقدام شود و یک بیمارستان مناسب با پزشکان متعهد و متخصص احداث شود.

سؤالات فرماندار بی پاسخ ماند!

در ادامه این نشست فرماندار قروه هم یکسری از مشکلات بیمارستان را مطرح کرد و خواستار پیگیری و پاسخ گویی شد. مشکلاتی همانند ویزیت از راه دور پزشکان آنکال و تماس های ویدئویی برای بررسی وضعیت بیماران که از مهمترین مشکلات موجود در بیمارستان است؛ اما نه مدیرکل نسبت به این مسایل پاسخی داد و نه رئیس بیمارستان! این در حالی است که این نشست برای بررسی مشکلات بیمارستان و پیگیری آن ها بود.

رئیس علوم پزشکی: وعده ای نمی دهم

پس از تمامی انتقادات صورت گرفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با این گفته که فکر نکنیم همه مشکلات در یک نشست حل می شود صراحتاً اعلام کرد که هیچ وعده و قولی برای کارها نمی دهم تا زمانی که نسبت به عملی شدن آن ها اطمینان پیدا کنم.

به گفته «فریدون عبدالملکی» باید دانست که بخشی از مخدوش شدن اعتماد عمومی برای همین وعده های بی عمل و بی اثر بوده و لذا از این جهت تا زمانی که اقدامات به مرحله عمل نرسد هیچ قول و وعده ای را نمی دهم.

او با تأکید بر اینکه بخشی از مشکلات مطرح شده کاملاً وارد است، به نوعی از مجموعه درمان دفاع کرد. «وقتی منابع پایدار نیست معلوم است وضعیت به چه صورت خواهد بود در واقع پزشک متخصص اگر بداند در بیمارستان دولتی حقوق به موقع و درست دریافت می کند قطعاً به بخش خصوصی نمی رود».

«عبدالملکی» از بلوکه شدن بخشی از درآمدهای حوزه درمان در تأمین اجتماعی جهت بیمه ها خبر داد و به معوقه صد میلیارد تومانی حقوق پرسنل اشاره کرد.

او خواستار توجه بیشتر به حوزه بهداشت شد و گفت که هزینه های بهداشت پایین تر از درمان است و در این زمینه چندان کار نشده چرا که بهداشت نوعی پیشگیری به حساب می آید و تا زمانی که پیشگیری نشود بسیاری از مشکلات در حوزه درمان باقی خواهند ماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه برای پاسخ به این سؤال که برای دستگاه «ام آر آی» با وجود خریداری شدن چرا هنوز نصب نشده؟ گفت که «استقرار چنین دستگاهی نیاز به فضایی حدود 500 مترمربع دارد وقتی چنین فضایی در بیمارستان مهیا نیست نمی توان بدون رعایت شرایط استاندارد کاری کرد».

وعده های معاون درمان وزیر بهداشت سابق چه شد؟

نماینده مردم قروه در مجلس در این نشست از همه مسایل سخن گفت به غیر از اینکه بالأخره وعده های معاون درمان وزیر بهداشت به کجا رسید؟ قرار بود حداقل بیمارستان توسعه پیدا کند و تخت اضافه شود اما هیچ خبری نشد و تنها پاسخ مسئولان از قبل این بود که «در حال بررسی مکان برای توسعه بیمارستان هستیم». بررسی که بعد از گذشت دو سال هنوز مشخص نشد و بیشتر وعده های داده شده روی همان کاغذ ماندند.

شاید اگر رئیس دانشگاه حاضر نشد وعده ای را بدهد برای همین است که بیشتر وعده ها عملی نمی شوند و دلخوش کردن مردم تنها درست نیست و باید حرف و وعده ها عملی هم شوند./

در این زمینه گزارشات کردپرس را بخوانید:

- عملکرد منفی علوم پزشکی کردستان در بهداشت و درمان قروه

- ابهام در قراردادهای درمانی قروه/اورژانسی که آمبولانس ندارد!

- «کرونا» از ضعف مدیریت درمانی در قروه رونمایی کرد

- آنچه در بیمارستان قروه می گذرد؛از سرگردانی بیمار تا تهدید خبرنگار

- سایه سنگین پزشکان در بیمارستان شهید بهشتی قروه

- جبران عقب ماندگی بیمارستان قروه/تجهیز بخش آی سی یو و زایمان

- بیمارستان قروه ماهیت بیمارستانی ندارد/لزوم بیمارستان جایگزین

* گزارش و عکس: زیبا امیدی فر

کد خبر 31248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha