دلیل اصلی جنگ افروزی حکومت دشمنی با کردها است/AKP به دنبال همسو کردن احزاب اپوزیسیون است

سرویس ترکیه - مدحت سنجر رئیس مشترک HDP عملیات ترکیه در کردستان عراق را، برآوردی از سیاست جنگ افروزانه، دشمنی با کردها و اقتصاد مبتنی بر جنگ دانست و از احزاب اپوزیسیون خواست تا برای این جنگ با حکومت همسو نشوند.

به گزارش کردپرس، مدحت سنجر رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) عملیات نظامی ترکیه در کردستان عراق را نه یک عملیات، بلکه برآوردی از یک سیاست مبتنی بر جنگ افروزی و دشمنی علیه کردها، همچنین اقتصاد بر پایه جنگ دانست. سنجر هدف احزاب حاکم را از این جنگ، همسو کردن احزاب اپوزیسیون با خود دانست.

سنجر در یک سخنرانی با حضور نمایندگان و اعضای حزب، همچنین بسیاری از اعضای خانواده های جان باختگان کشتارهای مختلف در ترکیه، یکی از اهداف چندگانه حکومت ترکیه از عملیات برون مرزی در کردستان عراق را، تلاش برای «بقای سیستم جنگ» در منطقه دانست. او گفت که حکومت ائتلاف AKP-MHP با این عملیات قصد دارند سامان جدیدی به سیاست داخلی ترکیه دهند. همچنین احزاب اپوزیسیون را نیز با خود همراه کنند. به این ترتیب دو حزب حاکم همه احزاب غیر از HDP را که خواهان دموکراسی در کشور هستند، در جناح خواهان جنگ جذب می کنند. سنجر از احزاب اپوزیسیون کشور خواست تا با درس گرفتن از گذشته محاسبات درستی درباره نتایج اعمالشان بکنند.

سنجر در ادامه سخنان خود با بیان این که عملیات های برون مرزی تلاش حکومت ترکیه برای حفظ بقای خود است، گفت: «اگر نتوانیم همراه با دیگر نیروهای اپوزیسیون اجتماعی و دیگر نیروهای اپوزیسیون سیاسی جلوی این را بگیریم، مجبور به پرداخت هزینه های سنگینی خواهیم شد.»

رئیس مشترک HDP جنگ، و بن بست در مسئله کرد را از دلایل اصلی بحران های اقتصادی مردم ترکیه دانست و گفت که حاصل این جنگ غنی تر شدن ثروتمندان حامی حکومت و فقیر تر شدن مردم است. او راه حل مسئله کرد و پایان دادن به جنگ 40 ساله را در مذاکره و گفتگوی دموکراتیک دانست.

مدحت سنجر با اشاره به نفرت افکنی های اخیر ملی گرایان ترک از جمله دولت باغچه لی رئیس MHP علیه پناهجویان، گفت که «ملی گرایان همانگونه که سال ها با کردها دشمنی ورزیدند، همچنان به سوری ها و سایر پناهجویان خارجی نیز با دیده نفرت می نگرند. با این حال HDP راه حل این موضوع را حفظ کرامت انسانی و ایستادگی در برابر سیاست های جنگی می داند.»

او با اشاره به جنگ افروزی حکومت ترکیه در سرکانی و عفرین و آواره شدن بسیاری از مردم از سرزمین هایشان، افزود: «اصل اساسی HDP برای حل بحران پناهجویی روی آوردن به سیاست های حفظ صلح در منطقه، دست کشیدن از دشمنی با کردها است. زیرا دلیل اصلی گسترش سیاست های جنگی، دشمنی با کردها است.»

رئیس مشترک HDP، بار دیگر راه حل همه بحران های ترکیه را در ایستادگی مردم در برابر اقتصاد مبتنی بر جنگ، همچنین سیاست جنگ افروزانه حکومت دانست و به عنوان HDP عزم خود را برای گسترش بیشتر ائتلاف دموکراسی، ائتلاف ضد جنگ، اتحاد برای تحقق حقوق کارگران، زنان و جوانان اعلام کرد.

منبع: سایت رسمی HDP

کد خبر 31058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha