اردوغان و مسرور بارزانی درباره مبارزه با PKK گفتگو کردند

سرویس ترکیه - برخی رسانه های حکومتی ترکیه از جمله روزنامه انگلیسی دیلی صباح و پایگاه خبری «خبرلر» علت سفر مسرور بارزانی به ترکیه را گفتگو درباره عملیات علیه PKK در اقلیم کردستان دانستند.

به گزارش کردپرس، رسانه های نزدیک به حکومت ترکیه مدعی شدند که دلیل سفر اخیر مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان و دیدار او با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کاخ دلمه باغچه، مذاکره درباره عملیات برون مرزی ترکیه در اقلیم و مبارزه با نیروهای حزب کارگران کردستان (PKK) بوده است.

پایگاه خبری «خبرلر» با اعلام این خبر نوشت: «در این دیدار روابط دو کشور و مسائل منطقه ای و عملیات برون مرزی انجام شده در عراق، همچنین موضوع انتقال گاز طبیعی عراق به اروپا از طریق ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.»

روزنامه دیلی صباح ترکیه نیز با اشاره به سفر بارزانی به استانبول نوشت: «یکی از زمینه‌های همکاری ترکیه و دولت اقلیم کردستان همکاری در مبارزه با تروریسم است، به‌ویژه با توجه به اینکه جنگنده های ترکیه در بخش هایی از شمال عراق که تحت کنترل دولت اقلیم است، علیه PKK عملیات انجام می‌دهند.»

بنا بر خبر دیلی صباح، جوتیار عادل سخنگوی دولت اقلیم کردستان نیز گفته است که «دلیل عملیات ترکیه در این منطقه حضور نیروهای PKK در آن است. PKK نه اقلیم کردستان را و نه دولت و اقتدار آن را می تواند بپذیرد. این حزب مردم منطقه را در شرایط دشواری قرار داده است. هدف PKK تضعیف اقلیم کردستان است.»

این دومین سفر مسرور بارزانی پس از نخست وزیری اقلیم کردستان به ترکیه است. مسرور بارزانی آخرین بار در سال 2019 به آنکارا سفر کرد و در این سفر با اردوغان و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرد.

لازم به ذکر است، نخست وزیر عراق در اکتبر گذشته از یک توافق تاریخی با دولت اقلیم خبر داده و گفته بود که این توافق باعث کنترل بیشتر عراق بر شنگال خواهد شد و به اقتدار گروه‌های متجاوز از جمله PKK در شنگال پایان خواهد داد.

بلافاصله پس از این توافق، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امیدوار است این توافق به گونه‌ای اجرا شود که امکان بازگرداندن کنترل مقامات عراقی در شنگال، ریشه‌کن کردن گروه‌های تروریستی از جمله PKK در این منطقه فراهم شود.

کد خبر 30871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha