تشکیل دولت اکثریت در عراق خطر درگیری میان کردها را به همراه دارد

سرویس جهان- اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا هشدار داد اصرار ائتلاف بارزانی، صدر و حلبوسی ممکن است به خشونت و درگیری میان کردها بیانجامد.

به گزارش کردپرس، با وجود گذشت بیش از شش ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق دولت جدید هنوز تشکیل نشده است. عامل اصلی عدم تشکیل دولت جدید اصرار ائتلاف سه گانه جریان صدر، حزب دموکرات کردستان عراق و بخشی از اعراب سنی به نام ائتلاف السیاده بر تشکیل دولت اکثریت و کنار گذاشتن بخشی دیگر از احزاب سیاسی شیعی، کردی و سنی است.

حزب دموکرات کردستان عراق می کوشد پست ریاست جمهوری عراق را که از سال ۲۰۰۳ در اختیار اتحادیه میهنی کردستان بوده به خود اختصاص دهد. به همین دلیل، ضمن مخالفت با انتخاب مجدد آقای برهم صالح، کاندیدای اتحادیه میهنی، نامزد خود را معرفی کرده است.

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا رویکرد جدید از سوی ائتلاف سه گانه برای تشکیل دولت اکثریت را به زیان کردها دانسته است. این اندیشکده معتقد است گرفتن پست ریاست جمهوری عراق از اتحادیه میهنی باعث تضعیف هر چه بیشتر این حزب و افزایش نفوذ حزب دموکرات کردستان در بغداد و اربیل میشود.

شورای روابط خارجی اروپا با اشاره به اینکه کرد ها در دهه ۱۹۹۰ بر سر اختلافات سیاسی وارد جنگ داخلی شدند، هشدار داده است تقابل سیاسی کنونی میان این دو حزب کردی بر سر مشارکت در دولت عراق می تواند بار دیگر این دو حزب کردی را وارد درگیری مسلحانه کند.

این اندیشکده از طبقه سیاسی عراق خواسته است مسئولانه وارد عمل شده و این کشور را از بن بست برهاند.

همچنین به اتحادیه اروپا توصیه کرده است به خارج شدن از این روند کمک کند. شورای روابط خارجی اروپا به کشورهای عضو این قاره توصیه کرده است سیاستمداران عراق را برای رسیدن به یک توافق بر سر تشکیل دولت تحت فشار قرار دهند و برای توسعه این کشور سرمایه گذاری کنند.

کد خبر 30754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha