عفرین هویت کردی خود را از دست داده است

سرویس جهان- دومینیک بروناچیونی، کارشناس مسائل ترکیه و کردها هشدار داد فرهنگ، زبان و هویت کردی شهر عفرین بر اثر سیاست های ترکیه در راستای تغییر بافت فرهنگی و جمعیتی این شهر کردنشین در سوریه در حال محو شدن است.

به گزارش کردپرس، دومینیک بروناچیونی، کارشناس مسائل ترکیه و کردها در مقاله ای طولانی به بررسی آثار عملیات نظامی شاخه زیتون ترکیه در شهر کردنشین عفرین در سوریه پرداخته است. او با اشاره به این که تنها پس از گذشت چهار سال از اشغال این شهر کردنشین سوریه از سوی ترکیه، سیمای کردی آن از بین رفته است.

این کارشناس مسائل کردی در مقاله ای که در وبسایت موسسه کردی واشنگتن منتشر شده معتقد است اگر اکنون آوارگان کرد عفرین به آن شهر باز گردند، آن را نخواهند شناخت زیرا تغییرات زیادی در این شهر پس از اشغال آن توسط ترکیه و شورشیان وابسته به آن صورت گرفته است.

بروناچیونی با اشاره به این که ترکیه و شورشیان افرادی را از نقاط مختلف کشور سوریه در این شهر و خانه های کردهای آن اسکان داده اند، نوشت: این شهر برای هر کس که ترکیه صلاح بداند در آن ساکن شود، شهر آرام و خوبی است اما برای کردها نه.

او با اشاره به این که اکنون توجهات معطوف دیگر مناطق تحت کنترل کردها از جمله در شمال شرق سوریه است، کمرنگ شدن توجه جامعه بین المللی به عفرین را به زیان کردها و این شهر دانسته است.

با این حال او از ادامه تلاشهای کردها برای حفظ سیمای کردی در عفرین خبر داده است. بروناچیونی از جمله به دو گروه چریکی کردی اشاره کرده است که هم اکنون نیز در حال مقابله با نیروهای شورشیان در عفرین هستند.

او عفرین را قربانی توسعه طلبی ترکیه، خشونت شورشیان و بی مهری جامعه بین المللی دانسته که از جمله آثار زیان بار آن رخت بر بستن هویت کردی این شهر است.

این کارشناسان مسائل کردها تلاش های فردی کردها برای حفظ هویت اصلی عفرین را قابل ستایش اما ناکافی دانسته و بر لزوم توجه جامعه بین المللی به وضعیت این شهر تاکید کرده است. اما او معتقد است که در سایه تحولات تنش آمیز کنونی در جهان امیدی به حمایت جامعه جهانی از کردهای عفرین نیست.

کد خبر 30468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha