رونمایی از 4 عنوان دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان

سرویس کردستان - به همت حوزه هنری استان کردستان 4 عنوان جدید دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان با محورهای سینما، معماری، عرفان و موسیقی در کردستان شنبه 21 اسفند ماه 1400 در سنندج رونمایی می شود.

به گزارش کرد پرس، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان در نشست خبری با اشاره به کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد ماه سال 95 توسط حوزه هنری استان، گفت: در فاز نخست 4 عنوان از این دانشنامه در اسفند ماه سال 1397 با حضور مسئولان کشوری و استانی، هنرمندان و پژوهشگران استان در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی شد.

امین مرادی اظهار کرد: همزمان با رونمایی صورت گرفته دبیرخانه دائمی دانشنامه با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و هنرمندان و پژوهشگران شناخته شده استانی نیز آغاز به کار کرد و به صورت جدی در قالب جلسات منظم بررسی عناوین و پروپوزال های ارائه شده را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: متأسفانه به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت های ناشی از آن مدتی کارها به تعویق افتاد که در نهایت با تلاش های صورت گرفته از مجموع 9 طرح در دست اقدام 4 عنوان با عناوین کردستان و سینما اثر جلال نصیری هانیس، کردستان و عرفان اثر بهروز خیریه، کردستان و موسیقی با محوریت سازشناسی اثر محمد میرزایی، کردستان و معماری اثر صلاح ویسی نهایی و پس از مراحل مختلف چاپ، شنبه در مراسمی رونمایی و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان با پر اهمیت دانستن دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل های آتی، ادامه داد: میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش های جامعه شناختی، مردم شناسی، تاریخی و زبانشناسی است.

مرادی یادآور شد: ضرورت شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ استان، که متاسفانه به علت عدم برخورد جدی با آن، در معرض فراموشی است و تلاش برای گردآوری و طبقه بندی اسناد درباره میراث فرهنگی و طبیعی و نیز معرفی همگانی چهره فرهنگی کردستان به عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه، در کنار شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی، از جمله نکاتی است که کمتر به شکلی علمی و جامع مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در کتاب کردستان و سینما نویسنده کتاب در یک پژوهش و انجام مصاحبه های متعدد تاریخچه ای کامل از سینما و زندگی نامه فیلمسازان استان کردستان را تا پایان نیمه اول سال 1400 به رشته تحریر در آورده است و یک منبع کامل و قابل اطمینان را برای اهالی فرهنگ و هنر و پژوهشگران این عرصه جمع آوری کرده است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان در خصوص کتاب سینما و موسیقی نیز گفت: مؤلف این اثر با محوریت سازشناسی با بررسی کامل منابع مختلف و پژوهش های میدانی و کتابخانه ای، دیدار با هنرمندان پیشکسوت استان تاریخچه ای بسیار پراهمیت از سازهای مناطق کردنشین و به ویژه استان کردستان را در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

مرادی با اشاره به جایگاه عرفان در کردستان و طریقت های نقشبندیه و قادریه در خصوص کتاب «کردستان و عرفان» نیز، اظهار کرد: این کتاب از مهمترین کتاب هایی است که به صورت ویژه به بررسی عرفان در کردستان پرداخته است و با نثری ساده و روان به معرفی تاریخچه عرفان، طریقت ها و موضوعات مرتبط با آن پرداخته است.

وی افزود: در کتاب کردستان و معماری نیز خواننده با انواع شیوه های معماری در کردستان و تأثیراتی که تمدن های مختلف بر آن گذاشته است آشنا شده و به صورت تخصصی انواع سبک های معماری در کردستان و ویژگی های آن تشریح شده است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان با دعوت از عموم مردم برای حضور در این آیین رونمایی که شنبه 21 اسفند ماه ساعت 16:30 در محل سالن شماره 1 پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می شود، ادامه داد: توجه به تولید آثار هنری از محورهای اصلی و جدی برنامه های حوزه هنری است و چندین اثر دیگر در قالب های آلبوم موسیقی، پژوهش موسیقی، کتاب شعر و داستان در کنار عناوین دیگری از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن در مراحل نهایی تولید قرار گرفته است و سال 1401 سالی بسیار پربار در عرصه تولیدات هنری را شاهد خواهیم بود.

گفتنی است پیش از این و در مرحله اول پروژه دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن 4 عنوان کردستان و شرق شناسان اثر کامبیز کریمی، کردستان و مشاهیر (سنجرخان ) اسماعیل احمدی، کردستان و ادب حماسی اثر هادی یوسفی و کردستان و ادبیات عامه اثر جمال احمدی رونمایی شده است.

کد خبر 28783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha