ترکیه نمی تواند رابطه خود را با روسیه به هم بزند

سرویس ترکیه - کمال قلیچدار اوغلو رئیس CHP با اشاره به وابستگی ترکیه به تجارت انرژی با روسیه و اوکراین خواستار بی طرفی ترکیه در جنگ بین دو کشور شد.

به گزارش کردپرس، کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) با توجه به موضوع روابط بازرگانی بین ترکیه و دو کشور روسیه و اوکراین خواستار بی طرف ماندن حکومت ترکیه در جنگ بین دو کشور شد.

قلیچدار اوغلو با شرکت در برنامه خبری صبحگاهی شبکه فاکس ترکیه با اشاره به روابط تجاری در زمینه انرژی بین ترکیه و روسیه گفت: «ما روابطی در حوزه واردات و صادرات با روسیه داریم. همچنین دانشجویان و شهروندان بسیاری از کشور ما در روسیه زندگی می کنند. اگر با روسیه درگیر شویم دچار مشکل خواهیم شد.»

او افزود: «ترکیه باید بی طرفی خود را در جنگ حفظ کند، اما برای پایان دادن به جنگ تلاش کند. ترکیه به هیچ وجه نمی تواند رابطه خود را با روسیه به هم بزند زیرا به انرژی وابسته است.»

قلیچدار اوغلو با اشاره به روابط تجاری بین ترکیه و اوکراین هم گفت: «ما اگر بخواهیم هم نمی توانبم رابطه خود را با اوکراین به هم بزنیم. ما نمی توانیم بگوییم که از داشتن رابطه با یک کشور دست می کشیم. زیرا دنیا دیگر جای کوچکی است و ما لاجرم باید با دیگر کشورها در رابطه باشیم. مردم اوکراین از سرزمین خود دفاع می کنند و این طبیعی است.»

او همچنین درباره کنوانسیون مونترو گفت: «اگر زمام حکومت به دست ما بود، تمام مفاد کنوانسیون مونترو را به جای می آوردیم، و به هیچ وجه درباره جزییات مفاد این کنوانسیون بحث نمی کردیم. اگر به خاطر داشته باشید پیشتر ها اردوغان یک بار گفته بود که در صورت لزوم کشتی های جنگی می توانند از کانال استانبول عبور کنند. اردوغان این را گفت زیرا اطلاع کافی درباره تاریخ نداشت. زیرا نمی دانست که مونترو کلید دریای سیاه است. اما اکنون اطمینان دارم که اردوغان به اهمیت کنوانسیون مونترو پی برده است و به این ترتیب موضوعیت کانال استانبول نیز از بین خواهد رفت.»

کد خبر 28390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha