پایش به موقع آفات و بیماری‌ها از خسارت به مزارع و باغات جلوگیری می کند

سرویس کردستان - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با پایش به موقع آفات، بیماری ها و علف های هرز در سطح مزارع و باغات می توان عوامل خسارت زای گیاهی را کنترل و از بین برد.

به گزارش کرد پرس، محمدصالح احمدی در چهارمین جلسه ستاد گیاه‌پزشکی استان کردستان که با موضوع پایش و پیش آگاهی عوامل خسارتزای گیاهی و بررسی مسائل و مشکلات اجرایی مبارزه با آفات عمومی و همگانی برگزار شد، گفت: حفظ محصولات کشاورزی از گزند و آسیب عوامل خسارتزای زیستی در آغاز عملیات داشت محصولات پاییزه اهمیت زیادی دارد.

وی بر توجه به پایش و پیش آگاهی آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع و باغات تاکید کرد و افزود: تشکیل جلسه‌های مستمر ستاد گیاه‌پزشکی و لزوم توجه به پایش و پیش آگاهی اصولی به منظور کنترل به موقع عوامل خسارتزای گیاهی با استفاده از توان بخش‌های تحقیقاتی و تعامل با بخش اجرا در اولویت قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره‌ کل هواشناسی، میزان بارندگی تاکنون در استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۴.۲ درصد افزایش داشته است.

احمدی ادامه داد: این میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت ۶.۴ درصد کاهش داسته است و با استناد به داده‌های مرکز ملی اقلیم شناسی، دمای بهمن ماه استان در سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نرمال و کمتر از نرمال بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان نی در این جلسه بیان کرد: تامین اعتبار برای خرید سم به منظور کنترل آفات عمومی در سال زراعی جاری از موارد ضروری است که می طلبد در اولویت قرار داده شود.

فریدون حامدی یادآور شد: برای مبارزه با آفت ملخ بومی در استان با توجه به توپوگرافی و صعب العبوری مناطق مشکل بوده و لازم است اداره منابع طبیعی، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و بخش غیر دولتی (کشاورزان و NGO ها) نیز پای کار باشند.

وی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته استان در کنترل سن مضر غلات و کنترل علف های هرز عملکرد مطلوبی داشت، گفت: در شرایط تحت تنش و خشکسالی حاکم بر منطقه، دقت در بررسی اماکن زمستان گذران طی روزهای آتی امری ضروری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: برای پایش منظم و مراقبت ویژه از محصول گندم در مقابل عوامل خسارتزا نیاز به تامین امکانات و تجهیزات لازم هم چون خودرو برای کارشناسان شبکه های مراقبت است تا بتوانند به موقع در مزارع حضور پیدا و زمان مبارزه را به طور دقیق اطلاع رسانی کنند.

حامدی افزود: با توجه به بارندگی های اخیر و سابقه آلودگی بعضی از مزارع مریوان به بیماری زنگ زرد غلات، باید پایش دقیق تری انجام و در صورت مشاهده به سرعت کانون کوبی اجرا شود.

کد خبر 27754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha