اقلیم کردستان عراق بازار مهمی برای صادرات کالاهای ایرانی است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج گفت: اقلیم کردستان عراق از لحاظ اقتصادی برای ایران اهمیت بسزایی دارد که در این میان تجارت و بازار مصرف و صادرات کالاها از مهمترین این عوامل است.

به گزارش کرد پرس، علی اکبر عبدالملکی، اقلیم کردستان را برای ایران با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: اقلیم کردستان عراق بازار مهمی برای صادرات کالاهای ایرانی، به ویژه محصولات غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و محصولات صنعتی است و بسیاری از کالاهای ایرانی به راحتی از طریق مرزهای زمینی به اقلیم صادر می شوند.

وی اظهار کرد: موضوع با اهمیت دیگر بحث واردات است، چرا که ایران از محصولات اقلیم کردستان مانند مواد خام و محصولات کشاورزی بهره مند می شود و این مبادلات تجاری دو طرف به تقویت اقتصاد هر ۲ منطقه کمک می کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج افزود: انرژی حوزه مهم دیگر است، چون اقلیم کردستان دارای منابع غنی نفت و گاز است و همکاری در زمینه انرژی از جمله پروژه های مشترک استخراج و انتقال نفت و گاز، می تواند منافع اقتصادی بزرگی برای هر ۲ طرف به همراه داشته باشد.

عبدالملکی ادامه داد: اقلیم کردستان می تواند به عنوان یک مسیر ترانزیت برای صادرات انرژی ایران به دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد، علاوه برآن فرصت های سرمایه گذاری در بخش پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی در اقلیم کردستان می  تواند برای شرکت های ایرانی جذاب باشد.

بازار اقلیم بهترین فرصت برای توسعه صادرات کشور است

وی یادآور شد: سرمایه گذاری و پروژه های عمرانی هم حوزه با اهمیت دیگر است و شرکت های ساختمانی ایرانی در پروژه  های عمرانی و زیرساختی اقلیم کردستان فعال هستند و این پروژه ها شامل ساخت جاده ها، پل ها، بیمارستان ها و مجتمع های مسکونی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج بیان کرد: توسعه زیرساخت های مشترک هم مسئله ای است که باید به صورت مشترک دنبال شود، توسعه زیرساخت های مشترک، مانند خطوط لوله، نیروگاه ها و شبکه های برق، به هر دو منطقه کمک می کند تا به رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی دست یابند.

عبدالملکی اشتغال و تبادل نیروی کار میان این دو منطقه را حائز اهمیت دانست و گفت: کارگران و متخصصان ایرانی در پروژه های مختلف در اقلیم کردستان مشغول به کار هستند و این امر به کاهش نرخ بیکاری در ایران کمک می کند و همزمان مهارت ها و تخصص های جدیدی را به کارگران ایرانی منتقل می کند به علاوه اینکه تبادل نیروی کار و تخصص ها بین دو منطقه می تواند به بهبود بهره وری و نوآوری در هر دو اقتصاد منجر شود.

وی به همکاری در زمینه های علمی و فناوری و تحقیقاتی اشاره کرد و اظهار کرد: همکاری های علمی و تحقیقاتی بین دانشگاه  ها و موسسات تحقیقاتی ایران و اقلیم کردستان می تواند به نوآوری های جدید و توسعه فناوری های پیشرفته منجر شود و تبادل دانش و فناوری در زمینه های مختلف، از جمله کشاورزی، پزشکی و مهندسی، می تواند به بهبود عملکرد اقتصادی و افزایش توانمندی های تولیدی هر دو منطقه کمک کند که مجموع این عوامل همگی نشان دهنده اهمیت بالای اقتصادی اقلیم کردستان عراق برای ایران هستند و همکاری های اقتصادی بین دو منطقه به افزایش رفاه و توسعه پایدار هر دو کمک می کند.

کد خبر 2771428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha