حجم کنونی آب دریاچه ارومیه از ۲ میلیارد مترمکعب عبور کرد

استاندار آذربایجان‌غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه حجم کنونی آب دریاچه ارومیه از ۲ میلیارد مترمکعب عبور کرده، افزود: با توجه به ورودی آب ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه، تاکنون ۶۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه هدایت شده است.

 محمدصادق معتمدیان  در حاشیه جشنواره فرهنگی، ورزشی و تفریحی دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگاران و با اشاره به اقدامات کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ب افزود: حضور بی‌سابقه مردم استان و منطقه در جشنواره، بیانگر عشق و علاقه آنها به دریاچه زیبای ارومیه است.

اوهمچنین با اشاره به نقش سفر رئیس‌جمهور محترم به آذربایجان‌غربی و تغییرات ساختاری در ستاد احیای دریاچه ارومیه در بهبود وضعیت این دریاچه، اظهار کرد: با حمایت و پیگیری‌های حضرت آیت‌الله رئیسی ریاست‌ محترم جمهوری و دولت مردمی سیزدهم، تمامی پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه به شکل هر سه ماه یک‌بار به اتمام رسیده و آخرین پروژه نیز به زودی با انتقال آب از کانال بادین آباد خاتمه می‌یابد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به برخی از تصمیمات این کارگروه نیز اشاره کرده و افزود: کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه رهاسازی آب از سدهای استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان به سمت دریاچه ارومیه را از آذرماه سال گذشته آغاز کرده و نظارت‌ها بر روند رهاسازی و تامین حقابه دریاچه تشدید شده است.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی در کوتاه‌مدت و نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته، اضافه کرد: بارندگی‌ها در بلندمدت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۸ درصد افزایش یافته است.

او  در ادامه با اشاره به اینکه حجم کنونی آب دریاچه ارومیه از ۲ میلیارد مترمکعب عبور کرده، افزود: با توجه به ورودی آب ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه، تاکنون ۶۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه هدایت شده است.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به رویکرد جدید دولت درخصوص توجه به حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه نیز اشاره کرده و یادآور شد: توجه به ابعاد فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه جهت همراهی مردم در دستورکار قرار گرفته است.

معتمدیان  با اشاره به علاقه وافر مردم به دریاچه ارومیه، افزود: برنامه‌های نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه در راستای مردمی سازی مدیریت منابع آبی، نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه است و کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در حال حاضر بر مدیریت منابع آب در حوزه کشاورزی و تغییر الگوی کشت با مشارکت مردم متمرکز هستند.

دبیر کارگروه ملی دریاچه در پایان گفت: در حال حاضر در یکی از شمالی‌ترین مناطق دریاچه ارومیه از جمله کاظم داشی ارومیه نیز شاهد پیشروی آب هستیم در حالی که این منطقه سال‌ها درگیر خشکسالی بودیم.

کد خبر 2769278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha