دستیار رئیس دستگاە رسانەای دولت اقلیم کردستان: موکول شدن انتخابات به ماه اکتبر با توافق میان حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ دستیار رئیس دستگاە رسانەای دولت اقلیم کردستان از مفاد توافق میان اربیل و بغداد و همچنین توافق دو حزب حاکم بر کردستان مبنی بر به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات خبر داد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، آسو حاجی دستیار رئیس دستگاە رسانەای اقلیم کردستان از برقراری توافق میان اربیل و بغداد خبر داد که این توافق شامل از سرگیری مجدد صادرات نفت و به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی با توافق اتحادیه میهنی و حزب دمکرات می‌باشد.

آسو حاجی مفاد توافق میان اربیل و بغداد را به شرح زیر اعلام کرد:

اربیل و بغداد در خصوص موارد زیر به توافق رسیدند:

  1. ادامه ارسال حقوق
  2. از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه
  3. موکول شدن برگزاری انتخابات به ماه اکتبر با توافق دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان
  4. نظارت بر انتخابات از سوی سازمان ملل متحدد و اینکه اربیل مرکز تصمیم گیری باشد نه بغداد. تعیین تکلیف شکایتها از سوی شورای قضایی کردستان و تصمیم گیری درباره نتایج انتخابات بر عهده این شورا باشد.
  5. تلاش برای پیدا کردن سازوکاری برای بازگرداندن کرسی اقلیتها
  6. تاسیس شورایی میان دو طرف برای ممانعت سریع از گسترش مشکلات و تلاش برای حل فوری آنها.

اینها محصول سیاستهایی است که مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان در مدت گذشته از آنها پیروی کرده و موفق شده است یک بار دیگر موضوع عراق را بر روی میز با اهمیت مذاکره کشورهای تاثیر گذار و با نفوذی مانند آمریکا بگذارد که در آن موضوع موجودیت قانونی اقلیم کردستان به عنوان مشکلی جدی و حائز اهمیت مطرح شود. پس از جنگ اسرائیل و حماس برای آمریکا و اروپا روشن شده است که خاورمیانه همچنان با اهمیت ترین و حساسترین منطقه جغرافیایی است و باید در لیست اولویت‌ها قرار گیرد و موضوع بقای ملت کُرد و تقویت ساختار قانونی اقلیم کردستان مجددا در راس اولویتها باشد.

آنچه جای تردید دارد این است که روابط عراق با ایران یک رابطه استراتژیک است و روابطش با آمریکا یک رابطه فنی است از این رو تنها فشارهای جامعه بین‌المللی و مقاومت و سازش نکردن کردستان می‌توانند شرایط را متعادل نگه دارد انجام این امر قبل از هر چیزی مستلزم آن است همه احزاب کردستانی حول محور سیاست و موضع دولت اقلیم کردستان در شیوه برخورد با بغداد، گردهم آیند، نه این که هر کدام از احزاب در راستای منافع متعصب و محدود حزبی، به بغداد متوسل شود.

کد خبر 2769170

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha