عضو شورای رهبری حزب دمکرات کردستان: حزب دمکرات در اینکه اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کند و دادگاه نتایج را رد کند تردید دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دیاری حسین، عضو شورای رهبری حزب دمکرات کردستان می گوید که دادگاه فدرال در مورد پذیرش یا رد نتایج انتخابات پارلمانی کردستان تصمیم خواهد گرفت. حزب دمکرات در مورد اینکه دادگاه در صورت کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان توسط این حزب، نتایج را رد کند یا خیر، تردید دارد.

یه گزارش کردپرس، دیاری حسین، یکی از اعضای رهبری حزب دمکرات کردستان به رسانه خبری صدای آمریکا گفت: «شبهات ما از زمانی شروع شد که کمیسیون انتخابات و همه پرسی اقلیم منحل شد، ما می خواهیم تصمیمات مربوط به انتخابات مورد تایید اقلیم کردستان باشد و مردم کردستان نقش داشته باشند و آرای آنها هدر نرود».

ریاست اقلیم کردستان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی را 10 ژوئن 2024 اعلام کرده است که با نظارت کمیسیون عالی انتخابات عراق برگزار خواهد شد. آخرین مهلت ارسال لیست نامزدها به کمیسیون عالی انتخابات عراق یکشنبه 30 مارس 2024 بود، اما، حزب دمکرات لیست نامزدهای خود را به کمیسیون ارائه نکرد.

دیاری حسین گفت: «حزب دمکرات اسامی نامزدهای خود را ارائه نکرده است. من از تصمیم امروز دفتر سیاسی اطلاعی ندارم، اما تا دیروز حزب دمکرات بر تصمیمات قبلی خود اصرار داشت».

در 18 مارس 2024، دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی کردستان شرکت نخواهد کرد زیرا معتقد است این انتخابات غیرقانونی، خلاف قانون اساسی و تحت سایه یک نظام تحمیل برگزار می‌شود.

وی افزود: «حزب دمکرات نمی‌خواهد مانند آنچه در کرکوک و موصل اتفاق افتاد در انتخابات تقلب صورت بگیرد یا به انحراف کشیده شود».

بر اساس نتایج انتخابات شوراهای استان نینوا، حزب دمکرات کردستان چهار کرسی از 26 کرسی و دو کرسی از 16 کرکوک را به دست آورد و تعداد کرسی های این حزب در آن دو استان به بیش از نصف کاهش پیدا کرد.

اگرچه روز یکشنبه 30 مارس 2024 آخرین مهلت ارسال اسامی نامزدها به کمیسیون انتخابات عراق بود، اما برخی اطلاعات حاکی از آن است که حزب دمکرات درخواست تمدید مهلت دریافت اسامی لیست کاندیداها تا 4 ام ماه آینده را داشته است.

دیاری حسین، عضو شورای رهبری حزب دمکرات کردستان گفت که از خواسته این حزب بی‌اطلاع است و افزود: «من اطلاعی از این درخواست حزب دمکرات کردستان ندارم. اگر چنین درخواستی کرده باشد برای حل و فصل مسائل بوده زیرا تصمیمات دادگاه بر اساس قانون اساسی نیست وگرنه مسعود بارزانی در سال 1991 در کویسنجق خواستار برگزاری انتخابات شد و بیان کرد که حزب دمکرات موافق انتخابات و طرفدار دمکراسی است».

وی تصریح کرد: «اقلیم با دمکراسی و انتخابات زیباست و ما موافق انتخابات هستیم اما نمی‌ خواهیم مداخله خارجی صورت بگیرد».

کد خبر 2768826

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha