ارزیابی پنتاگون از همکاری نظامی میان آمریکا و اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش بازرس وزارت دفاع آمریکا همکاری نظامی میان اقلیم کردستان عراق و آمریکا بر مبارزه با داعش و ایجاد اصلاحات در وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان متمرکز شده است.

به گزارش کردپرس، بازرس کل وزارت دفاع آمریکا در گزارش سه ماهه پایانی 2023 پیرامون حضور آمریکا در عراق و سوریه و همکاری با شرکای مبارزه با داعش، مهم ترین عناصر همکاری واشنگتن با اقلیم کردستان را بیان کرده است.

 بر اساس این گزارش، آمریکا در همکاری با اقلیم کردستان دو هدف را دنبال می کند که عبارتند از مبارزه با داعش و ایجاد اصلاحات در وزارت پیشمرگ با هدف از بین بردن وابستگی سیاسی نیروهای نظامی به دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق.

بر اساس این گزارش، آمریکا مانند سالهای گذشته مبلغی را برای پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگ وابسته به وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان اختصاص داده و در سه ماهه پایانی سال 2023 بیش از 40 میلیون دلار به این امر اختصاص داده است.

اما به گفته بازرس کل وزارت دفاع آمریکا، ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا از روند ایجاد اصلاحات در اقلیم کردستان راضی نیست زیرا در برخی مواقع وقفه در این روند ایجاد شده و به طور کلی، روند اصلاحات در وزارت پیشمرگ به کندی پیش می رود.

در این گزارش که به کنگره آمریکا ارائه شده، تاکید شده است که هدف از ایجاد اصلاحات در وزارت پیشمرگ ادغام یگان نظامی 80 وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق و یگان 70 وابسته به اتحادیه میهنی کردستان عراق در نیروهای وابسته به وزارت پیشمرگ حکومت اقلیم کردستان عراق است.

پنتاگون یکی از مهم ترین عوامل تاخیر در برچیدن نیروهای وابسته به احزاب کرد عراقی را ادامه اختلافات سیاسی میان این دو حزب حاکم در اقلیم کردستان عراق دانسته است. بر اساس این گزارش تشدید اختلافات میان این دو حزب باعث شد شورش اسماعیل، وزیر نیروهای پیشمرگ دولت اقلیم کردستان، به مدت یک سال از حضور در وزارتخانه امتناع کند که این مسئله وقفه ای جدی در اجرای اصاحات ایجاد کرد.

پنتاگون تاکید کرده است که حساب حقوق نیروهایی که در وزارت پیشمرگ ادغام می شوند باید تحت نظر وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان باشد تا از وابستگی سیاسی این نیروها به احزاب جلوگیری شود.

پنتاگون از کاهش شدید فعالیت داعش در منطقه تحت کنترل اقلیم کردستان عراق خبر داده و گفته است تقریبا می توان گفت که داعش در این منطقه حضور ندارد.

پنتاگون از جمله مشکلات اقلیم کردستان را ادامه اختلافات داخلی میان احزاب کرد، ناتوانی این منطقه از برگزاری انتخابات پارلمانی، ادامه اختلافات با دولت مرکزی عراق بر سر نفت و بودجه و نیز ادامه حملات ترکیه به این منطقه، به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک عنوان کرده است.

کد خبر 2766822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha