موانع استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکایی در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان - با این که طرح تامین سیستم دفاع موشکی برای اقلیم کردستان، در بودجه 2024 آمریکا گنجانده شده اما برخی کارشناسان اما و اگرهایی برای اجرایی شدن آن مطرح کرده اند.

به گزارش کردپرس، کنگره، سنا و دولت آمریکا در بودجه سال 2024 این کشور، هزینه ای را برای استقرار سیستم های دفاع موشکی در خاک اقلیم کردستان عراق در نظر گرفته و تصویب کرده اند. با این حال، برخی کارشناسان با توجه به جنگ در اوکراین، فلسطین و دریای سرخ، در کنار احتمال کمبود این سیستم ها در آمریکا به دلیل تمایل به خرید آن توسط متحدان ایلات متحده آمریکا و نیز برخی مشکلات داخلی در اقلیم کردستان، اجرایی شدن آن در منطقه شمال عراق را نامحتمل می دانند.

وینثروب راجرز، تحلیلگر مسائل اقلیم کردستان عراق در مقاله ای که در وبسایت امواج مدیا منتشر شده، از آسیب پذیر بودن آسمان اقلیم کردستان عراق به دلیل عدم برخورداری از سیستم های دفاع هوایی خبر داده است. او به این نکته اشاره کرده که در محل هایی که نظامیان آمریکایی، مثلا در فرودگاه اربیل یا پادگان حریر در اقلیم کردستان مستقر هستند، سیستم های کوتاه برد دفاع موشکی برای دفع حملات راکتی و پهپادی نصب شده است اما هیچ کدام از نیروهای پیشمرگ وابسته به دولت اقلیم کردستان یا دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی از چنین سیستم هایی برخوردار نیستند.

این تحلیلگر مسائل کردها با توجه به وجود گروهها و جریان های مختلف کردی در اقلیم کردستان، گفته است حتی در صورت وارد شدن سیستم دفاع موشکی به اقلیم کردستان این سوال مطرح می شود که قرار است کدام گروه مسلح کردی در اقلیم کردستان این سیستم ها در اختیار قرار گیرد و یا چه گروههای از آن محروم شوند.

بر اساس قانون بودجه 2024 آمریکا، وزارت دفاع آمریکا با همکاری وزارت خارجه این کشور موظف است از ابتدای ماه جاری برنامه ای برای بررسی طرح واگذاری سیستم های دفاع موشکی به نیروهای امنیتی عراق و اقلیم کردستان تدوین کند. دولت آمریکا 90 روز فرصت دارد تمهیدات لازم برای اجرایی شدن این طرح را فراهم کند. البته سه شرط برای استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان مطرح شده است؛ نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگ اقلیم کردستان آموزش های لازم را دریافت کنند، این سیستم ها برای انتقال به عراق موجود باشند و در نهایت، انتقال سیستم های دفاع موشکی به اقلیم کردستان موجب خالی شدن انبارهای تسلیحات آمریکا، در این مورد سیستم های دفاع موشکی نشود.

جاناتان لرد، مشاور سابق دولت آمریکا و تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به این که در حال حاضر سیستم های دفاع موشکی آمریکا به دلیل بحران امنیتی در اوکراین، غزه و شرق  آسیا مازاد ندارد، نسبت به انتقال فوری این تسلیحات دفاعی به اقلیم کردستان ابراز تردید کرده است.

کامران عثمان، تحلیلگر مسائل کردهای عراق و رئیس انجمن تیم های صلحبان در اقلیم کردستان، با اشاره به حملات هوایی به اقلیم کردستان از جهات مختلف، یکی از دشواریهای استقرار چنین سستم هایی را مناقشه بر سر چگونگی استقرار آن در این منطقه عنوان کرده است.

وینثروب راجرز نیز با اشاره به حملات مداوم ترکیه به مناطق مختلف اقلیم کردستان به بهانه حضور نیروهای پ.ک.ک در این منطقه، نوشت: مهم است بخشی از سیستم دفاع موشکی برای مقابله با حملات هوایی ترکیه مورد استفاده قرار گیرد اما مسئله این است که آیا آمریکا حاضر است سیستم دفاع موشکی خود را در مقابل متحد عضو ناتوی خود مورد استفاده قرار دهد.

او همچنین اختلافات ریشه دار میان گروههای کرد عراق، بویژه اتحادیه میهنی و حزب دموکرات را مطرح می کند که دارای نیروهای نظامی وابسته به خود بوده که مسئله دستیابی آنها به سیستم دفاع موشکی را دشوار می کند.

جاناتان لرد مشکل دیگری را مطرح کرده و می گوید مسئله دیگر این است که لازمه انتقال هر گونه سلاح و تجهیزات، از جمله سیستم دفاع موشکی به اقلیم کردستان موافقت دولت مرکزی عراق با این مسئله است. او نسبت به این که بغداد با انتقال چنین تجهیزات پیشرفته ای به اقلیم کردستان موافقت کند ابراز تردید کرده است. دولت بغداد در سال 2019 با انتقال محموله سلاح های سبک کانادا به اقلیم کردستان، به ارزش ده میلیون دلار جلوگیری کرده بود.

او معتقد است که گنجاندن لایحه استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان توسط نمایندگان کنگره، چیزی شبیه به کشیدن چکی است که قابلیت نقد کردن ندارد.

کد خبر 2766614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha