تمرکز ترکیه بر حملات هوایی علیه پ.ک.ک

سرویس جهان- گروه بین‌المللی بحران در تازه ترین تحلیل خود درباره نبرد ترکیه و پ.ک.ک نوشت: آنکارا به طور قطع بر حملات هوایی خود علیه پ.ک.ک در داخل ترکیه، عراق و سوریه تمرکز خواهد کرد.

به گزارش کردپرس، گروه بین‌المللی بحران در گزارشی مبسوط به بررسی تنش و درگیری میان ترکیه و نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک در دو سال گذشته پرداخته است. این موسسه تحلیل بحران معتقد است ترکیه به طور قطع در مقابله با پ.ک.ک در ترکیه عراق و سوریه، روی قدرت هوایی بویژه استفاده از پهپادهای نظامی-با همه پیامد هایی که دارد- تمرکز خواهد کرد.

این موسسه معتقد است کمپین نظامی ترکیه عليه این گروه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته پهپاد در محدود کردن حضور آن در جنوب شرق ترکیه و شمال عراق موثر بوده است اما این مسئله آتش تنش میان گروههای کرد به ویژه میان پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق را شعله ور تر کرده و ضمن گرفتن جان تعدادی از غیرنظامیان در مناطق درگیری، به کوچ تعدادی از غیر نظامیان نیز منجر شده است.

از نظر گروه بین‌المللی بحران، درگیری ترکیه با پ.ک.ک واکنش‌های متفاوت این گروه را در پی داشته که از جمله آن تقویت روابط پ.ک.ک با گروه های نزدیک به خود در عراق و شمال شرق سوریه بوده و نتیجه آن وقوع درگیری های جدید میان نیروهای ترکیه و گروه های نزدیک به آن با گروه‌های همکار پ.ک.ک و اقمار آن بوده است.

بر اساس تحلیل گروه بین‌المللی بحران، عواملی می تواند وضعیت شکننده کنونی را به تنش بیشتر سوق دهد. از جمله اشاره شده است که ادامه حملات هوایی ترکیه علیه پ.ک.ک می تواند نارضایتی غیرنظامیان را در مناطق درگیری بیشتر کند و به پ.ک.ک در جذب بیشتر نیرو به ویژه در مناطقی که درگیری با آن گسترش بیشتری یافته، کمک کند.

موضوع دیگر انتخابات ۲۰۲۳ ترکیه است که از نظر گروه بین‌المللی بحران، در کارزار علیه پ.ک.ک. تاثیر می گذارد زیرا بر اساس یک فرضیه، حملات بیشتر ترکیه علیه پ.ک.ک، حمایت ناسیونالیست ها را از رهبران ترکیه در داخل به دنبال دارد. این گروه هشدار داده که احتمال تشدید تنش میان ترکیه و این گروه از شانس کاهش یافتن تنش‌ها بیشتر است.

با این حال، از طریق برخی اقدامات می‌توان به کاهش تنش ها امیدوار بود که یکی از آنها اجرای کامل توافق شنگال میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است که می تواند برخی نگرانی های امنیتی ترکیه را رفع کند. یکی دیگر از این اقدامات می تواند تلاش آمریکا برای متقاعد کردن نیروهای کرد سوریه به کاهش تنش با نیروهای ترکیه و متحدان آن در سوریه و همچنین متقاعد کردن ترکیه به انجام ندادن عملیات نظامی جدید در شمال سوریه است.

گروه بین‌المللی بحران تاکید کرده است که پیشبرد چنین اقداماتی دشوار است و تنها می تواند کمی از آتش تنشها بکاهد. البته در جلوگیری از گسترش ابعاد جنگ نیز مي تواند تاثیر گذار باشد.

کد خبر 27666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha