کردستان نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد

با اشاره به اینکه نقش استان در تامین امنیت غذایی کشور هر سال افزایش می یابد، گفت: سال زراعی گذشته بیش از ۱۰ درصد تولید گندم کشور در این استان تولید شد و این نشان از نقش کردستان در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در مراسم تجلیل از فعالان بخش کشاورزی استان کردستان، گفت: کشاورزی مهمترین بخش اقتصادی استان بوده و این یکی از کم نظیرترین مزیت و استعدادهای این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه نقش استان در تامین امنیت غذایی کشور هر سال افزایش می یابد، افزود: در سال زراعی گذشته بیش از ۱۰ درصد تولید گندم کشور در این استان انجام شد.

استاندار کردستان اظهار کرد: تلاش کنیم از حوزه های مختلف اعم از اخذ مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری، تخصیص آب و افزایش اراضی آبی، ظرفیت بخش کشاورزی استان را ارتقا دهیم.

زارعی کوشا بر اجرای طرح تغییر الگوی کشت تاکید کرد و ادامه داد: در حوزه دام و طیور یکی از استان های مولد هستیم که برای افزایش تولید در این بخش برنامه هایی در دست اجرا است.

وی به توافق استان با رییس بنیاد مستضعفان خبر داد و یادآور شد: برای نخستین بار واحد ۲۰ هزار راسی دامداری با سرمایه گذاری این بنیاد در کردستان ایجاد می شود.

استاندار کردستان با بیان اینکه پای هلدینگ های ملی باز شده و سرمایه گذاری هایی در حال شکل گیری است، بیان کرد: با هدلینگ های کشاورزی و دامپروری هم جلساتی داشته ایم و قرار شده در حوزه صنایع تبدیلی به ویژه فرآوری سیب زمینی در استان سرمایه گذاری کنند.

زارعی کوشا بر توجه و معرفی الگوهای کار و موفقیت در رسانه ها تاکید کرد و گفت: به فعالان بخش کشاورزی که در این مراسم مورد تجلیل قرار می گیرند، مجوز و حواله خودرو سایپا از شرکت زامیاد اهدا می شود.

افزایش ۶۰۰ هزار تنی محصولات کشاورزی در کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: در سال جاری میزان تولید محصولات کشاورزی استان از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافت.

پیمان اسکندری با اشاره به افزایش ۶۰۰ هزار تنی تولیدات کشاورزی استان، افزود: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم امسال در استان تولید که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه میزان ظرفیت سردخانه ای استان هم از ۳۵ هزار تن به ۹۶ هزار تن رسیده است، ادامه داد: سطح گلخانه های استان هم به ۶۵ هکتار افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: یکی از پروژه های کشاورزی استان تبدیل اراضی دیم به آبی است که در دومین سفر رئیس جمهور به استان در آبان امسال ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد گاران به بهره برداری رسید.

اسکندری بیان کرد: سال گذشته هم ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد گاوشان آبی شد و امسال هم در دهه فجر هزار و ۵۰۰ هکتار پایاب سد قشلاق افتتاح می شود.

وی گفت: ۲ پروژه بزرگ در حوزه شیلات شامل فاز دو دیوزناو و پرورش ماهی آلوت بانه تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با وجود مشکلات ناشی تحریم ها و حذف ارز ترجیحی و همه محدودیت ها و موانع کشاورزان کردستانی پای سفره مردم ایستادند و نه تنها تولید در این بخش کاهش نیافت بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

کد خبر 2766167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha