حجم طلب مالی کارکنان اقلیم کردستان از کابینه هشتم و نهم اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ رسانه خبری دراو میدیا با انتشار گزارشی به مبالغ پولی که کارکنان اقلیم کردستان به عنوان طلب از کابینه‌های هشتم و نهم دولت اقلیم کردستان دارند، اشاره کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، در ۹ سال گذشته در هر دو کابینه هشتم و نهم:

کارمندان اقلیم کردستان در ۱۰۸ ماه گذشته ۴۹ ماه حقوق کامل دریافت کرده‌اند، ۴۴ ماه را به صورت یک سوم و کسری دریافت کرده‌اند و در این مدت حقوق ۲۱ ماه را نیز دریافت نکرده‌اند که حدود ۲۱,۵۸۴ میلیارد دینار نزد دولت اقلیم کردستان باقی مانده است به طوری که:

  • کابینه هشتم در مدت ۵۴ ماه تنها ۱۵ ماه حقوق را به طور کامل پرداخت و ۳۴ ماه را نیز به صورت کسر پس انداز کردن پرداخت کرده است، حقوق ۵ ماه را نیز تحت عنوان پس انداز اصلا پرداخت نکرده است و مجموع استحقاقات مالی کارمندان که نزد این کابینه باقی مانده و پرداخت نشده است ۱۰,۵۹۷,۹۹۷,۰۰۰,۰۰۰ میلیارد دینار تخمین زده شده است.
  • کابینه نهم در مدت ۵۴ ماه گذشته تنها ۳۴ ماه حقوق را به طور کامل پرداخت کرده و ۱۰ ماه را نیز با کسری پرداخت کرده است ۱۰ ماه را هم اصلا پرداخت نکرده است جمع کل استحقاقات مالی پرداخت نشده کارمندان که نزد این کابینه باقی مانده است ۱۰,۹۸۶ میلیارد دینار تخمین زده شده است.

حجم پس انداز حقوق کارمندان اقلیم کردستان نزد کابینه هشتم و نهم دولت اقلیم کردستان

کارکنان اقلیم کردستان در مدت ۹ سال (۱۰۸ ماه) در دو کابینه هشتم و نهم دولت اقلیم کردستان تنها ۴۹ ماه حقوق را به طور کامل دریافت کرده‌اند، حقوق ۱۵ ماه را دریافت نکرده‌اند و ۴۴ ماه را به صورت یک سوم و کسری و به عنوان پس انداز  دریافت کرده‌اند.

جمع کل پولی که به عنوان استحقاقات مالی کارکنان پرداخت نشده است مقدار آن به ۲۱583 میلیارد و 997 میلیون دینار رسیده است.

به طوری که در کابینه هشتم دولت اقلیم کردستان در مدت ۵۴ ماه تنها ۱۵ ماه حقوق کارمندان به طور کامل پرداخت شده است و ۳۴ ماه با کسر پس انداز کردن پرداخت شده است حقوق ۵ ماه هم تحت عنوان پس انداز اصلا پرداخت نشده است جمع کل استحقاقات مالی کارکنان دوره کابینه هشتم نزد دولت باقی مانده است 10597 میلیارد و 997 میلیون دینار تخمین زده شده است.

همزمان در کابینه نهم دولت اقلیم کردستان در ۵۴ ماه گذشته تنها ۳۴ ماه حقوق به طور کامل پرداخت شده است و ۱۰ ماه به صورت ناقض پرداخت شده است و ۱۰ ماه دیگر نیز اصلا پرداخت نشده است جمع کل استحقاقات مالی کارکنان دولت که نزد این کابینه باقی مانده است ۱۰,۹۸۶ میلیارد دینار تخمین زده شده است.

پس انداز و کسر و عدم پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان در کابینه هشتم

مرحله پس انداز حقوق در دوران کابینه هشتم دولت به ریاست نچیروان بارزانی اجرا شد  در  سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۸ حقوق ۵ ماه از کارکنان دولت پرداخت نشد و ۲۳ ماه نیز به صورت یک سوم  پرداخت گردید و حقوق ۱۱ ماه نیز پس انداز شد، علاوه بر توقف افزایش حقوق کارمندان به طوری که از تاریخ ۲۰۱۵/۱/۱ تا ۲۰۱۹/۷/۹ :

  • حقوق ۴ ماه (ماههای ۹ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۲) سال ۲۰۱۵ و یک ماه حقوق مربوط به ماه ۱۲ سال ۲۰۱۷ به طور کامل و به میزان ۱۰۰% پس انداز شده است.
  • این کابینه کل سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به جز ماه ۱۲ سال ۲۰۱۷ که آن را به صورت پس انداز پراخت کرد بقیه ماهها را به صورت یک سوم حقوق پرداخت کرده است،  و ۱۱ ماه از سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را با پس انداز کردن بخشی از حقوق کارمندان سپری کرده است.
  • مجموع کل استحقاقات مالی کارکنان دولت که نزد کابینه هشتم دولت اقلیم کردستان باقی مانده است ۱۰,۵۹۷,۹۹۷,۰۰۰,۰۰۰ دینار تخمین زده شده است.
  • به عبارت دیگر در کابینه هشتم دولت اقلیم کردستان در مدت ۵۴ ماه تنها ۱۵ ماه حقوق کامل کارمندان پرداخت شده است ۳۴ ماه نیز به صورت ناقض و کسری پرداخت گردیده، حقوق ۵ ماه نیز اصلا پرداخت نشده است.

پس انداز و کسر حقوق و عدم پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان در کابینه نهم

با آغاز فعالیت کابینه نهم از تاریخ ۲۰۱۹/۷/۱۰ تا پایان سال ۲۰۲۳ در رابطه با مبلغ استحقاقات مالی کارکنان اقلیم که پرداخت آنها بر عهده دولت اقلیم کردستان است به جز مبلغ افزایش حقوق تنها در این کابینه حدود ۱۱۰۰۰ میلیارد دینار است.

در این کابینه حقوق ماههای ۱۲ و ۱۱ و ۸ و ۷ و ۶ و ۵ و ۴  مربوط به سال ۲۰۲۰ پرداخت نشده است و حقوق ۹ ماه از سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ نیز با کسر ۲۱% پرداخت شده و حقوق یک ماه هم با کسر ۱۸% پرداخت شده است. در سال ۲۰۲۳ نیز حقوق مربوط به ماههای ۱۲ و ۱۱ و ۱۰ پراخت نشده است.

بنابراین اگر مخارج ماهیانه حقوق را ۹۰۰ میلیارد دینار تخمین بزنیم از ابتدای شروع به کار این کابینه حجم مخارج حقوق ۸۹۵ میلیارد دینار بوده است اما مخارج حقوق به صورت مداوم افزایش داشته است، براساس آخرین آمارهای رسمی وزارت اقتصاد و دارایی که هزینه‌ها خود را در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است مجموع کل هزینه یک ماه حقوق کارمندان بالغ بر ۹۴۱ میلیارد دینار بوده است، جمع کل استحقاقات مالی کارکنان اقلیم کردستان که در کابینه نهم از حقوق آنها کسر شده و به آنها پرداخت نشده است شامل:

  • ۷ ماه حقوق قطع شده * ۹۰۰ میلیارد=۶,۳۰۰ میلیارد دینار
  • ۹ ماه حقوق کسر شده ۲۱% *۱۸۹ میلیارد دینار=۱,۷۰۱ میلیارد دینار
  • ۱ ماه حقوق کسر شده ۱۸% *۱۶۲ میلیارد دینار = ۱۶۲ میلیارد دینار
  • حقوق پرداخت نشده مربوط به ماههای ۱۲ و ۱۱ و ۱۰ سال ۲۰۲۳ کارکنان برابر است با:
  • ۳ ماه حقوق معوقه * ۹۴۱ میلیارد دینار = ۲,۸۲۳ میلیارد دینار

بنابراین مجموع کل حقوقهایی که در کابینه نهم پرداخت نشده‌اند برابر با:

 ۶,۳۰۰ میلیارد دینار بابت حقوق کامل قطع شده ۷ ماه +۱,۷۰۱ میلیارد دینار بابت ۹ ماه حقوق با کسر ۲۱%+۱۶۲ میلیارد دینار حقوق یک ماه با کسر ۱۸%+۲,۸۲۳ میلیارد دینار بابت حقوق پرداخت نشده ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳= ۱۰,۹۸۶ میلیارد دینار است.

به عبارت دیگر کابینه نهم دولت اقلیم کردستان در ۵۴ ماه گذشته تنها ۳۴ ماه حقوق کارمندان را به طور کامل پرداخت کرده است، حقوق ۱۰ ماه را به صورت کسری پرداخت کرده و حقوق ۱۰ ماه دیگر را نیز اصلا پرداخت نکرده است.

کد خبر 2765322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha