احتمال مذاکره آمریکا با ترکیه بر سر مسئله کردها

سرویس جهان- نشریه ایکاسیمرینی یونان ادعا کرد هفته آینده وزیر خارجه آمریکا با همتای ترکیه ای خود درباره فروش جنگنده اف 16 و مسئله کردها گفتگو خواهد کرد.

به گزارش کردپرس، نشریه یونانی ایکاسیمرینی ادعا کرده است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار است هفته آینده به ترکیه و یونان سفر کند و با مقامات این دو کشور درباره مسائل مختلف گفتگو کند.

این نشریه ادعا کرده است که منابعی در واشنگتن گفته اند بلینکن در سفر به ترکیه و گفتگو با مقامات این کشور درباره مسائل مهم از جمله تنش های ترکیه با کردها و فروش جنگنده اف 16 به ترکیه گفتگو خواهد کرد.

نشریه یونانی گفته است یکی از چالش های اصلی مقامات آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن مدیریت مذاکرات پیچیده روابط میان ترکیه و یونان است.

ترکیه نزدیک به دو سال است که از موافقت با عضویت سوئد در ناتو خودداری کرده است. آنکارا گفته است اگر واشنگتن 40 جنگنده نسل جدید اف 16 به همراه 80 کیت برای ارتقا جنگنده های نسل پیشین اف 16 را به ترکیه بفروشد با عضویت سوئد در ناتو موافقت خواهد کرد. ترکیه ادعا می کند که سوئد از گروههای کرد ترکیه و سوریه حمایت می کند. آنکارا از سوئد خواسته است با این گروهها برخورد کرده و فعالان سیاسی کرد را به ترکیه تحویل دهد. بر اساس آخرین اظهارنظر ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، سوئد به همه خواسته های ترکیه عمل کرده است.

ترکیه همچنین آمریکا را به حمایت از کردهای سوریه در برابر ترکیه متهم کرده است. آنکارا استدلال کرده است که حمایت آمریکا از کردهای سوریه، به دلیل ارتباط احتمالی با پ.ک.ک، به معنای حمایت آمریکا از مخالفان ترکیه است.

ترکیه از سال 2018 مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را هدف حملات هوایی و زمینی قرار داده است. با این که کردهای سوریه نقش پیاده نظام آمریکا در جنگ با داعش را ایفا کرده اند اما آمریکا واکنش چندانی به حملات ترکیه علیه کردهای سوریه نشان نداده است.

کد خبر 2765288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha