چین و روسیه نفت اقلیم را می بلعند

نشریه اویل پرایس ادعا کرده است که روسیه و چین برای ورود قدرتمند به صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان و در نتیجه بیرون راندن شرکت های نفتی غربی از این منطقه آماده شده اند.

نشریه اویل پرایس در گزارشی پیرامون وضعیت بازار نفت و گاز عراق نوشت: با اجرایی شدن چهارچوب توافقنامه میان چین و عراق در سال 2021، این کشور در پی کنترل و نفوذ قابل توجه بر صنعت نفت و گاز عراق است.
در این گزارش به این مسئله هم اشاره شده که چین همزمان که به میدان های نفت و گاز تحت کنترل دولت مرکزی عراق چشم دوخته است، قصد ورود جدی به صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان را نیز دارد. از نظر این نشریه تخصصی حوزه نفت و گاز، روسیه که در حال حاضر نفوذ قابل توجهی بر صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان دارد، به کشور چین برای ورود به این حوزه ناخواسته کمک کرده است.
بر اساس گزارش این نشریه معتبر، دولت چین برای باز کردن جای پا در صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان از مدل روسیه و استراتژی و تاکتیک های آن برای این مقصود خود استفاده کرده است.
دولت روسیه در زمان بحران اقتصادی سال 2017 اقلیم کردستان عراق که ناشی از پیامدهای برگزاری رفراندوم نافرجام بود، نزدیک به 5 میلیارد دلار به اقلیم کردستان وام داد اما در قبال آن توانست بیشتر سهام 5 میدان نفتی و گازی اقلیم کردستان، مالکیت 60 درصدی یکی از خطوط لوله اقلیم کردستان و ساخت و توسعه خط لوله گازی در این منطقه را به دست آورد.
اویل پرایس گفته است چین نیز قصد دارد با توجه به بحران اقتصادی کنونی اقلیم کردستان و عدم پرداخت سهم آن از بودجه عمومی عراق توسط دولت مرکزی این کشور، با سرمایه گذاری در این زمینه جای پای خود را در حوزه نفت و گاز اقلیم کردستان محکم کند تا با کمک روسیه دست شرکت های نفتی خارجی غربی را از این منطقه کوتاه کنند.

کد خبر 2765124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha