آمریکا سیستم دفاع موشکی پیشرفته به کردهای عراق نمی دهد

سرویس جهان- یک نشریه دفاعی تاکید کرده است که آمریکا به منظور جلوگیری از بر هم خوردن توازن نظامی، سیستم های دفاع موشکی پیشرفته در اختیار اقلیم کردستان عراق قرار نخواهد داد.

به گزارش کردپرس، نشریه نظامی Army Recognition در گزارشی پیرامون اختصاص بودجه از سوی دولت آمریکا برای تجهیز اقلیم کردستان به سیستم دفاع موشکی نوشت: قرار نیست آمریکا سیستم های دفاع موشکی پیشرفته مانند پاتریوت را در اختیار اقلیم کردستان عراق قرار دهد.

 این نشریه نظامی تاکید کرده است که اجرای این بخش از قانون بودجه آمریکا به حدود شش ماه زمان نیاز دارد و هنوز معلوم نیست واشنگتن کدام نوع از سیستم های دفاع موشکی را در اختیار اقلیم کردستان قرار می دهد.

این مجله آنلاین نظامی تاکید کرده است که آمریکا ممکن است سیستم های دفاع هوایی کوتاه برد را که برای مقابله با پهپادها و راکتها مورد استفاده قرار می گیرند، در اختیار کردهای عراق قرار دهد. این نشریه تاکید کرده است آنچه مسلم است تجهز اقلیم کردستان به سیستم های پیشرفته مانند موشکهای پاتریوت باعث بر هم خوردن توازن نظامی در عراق و منطقه می شود و از این نظر باعث بیشتر شدن تنش نظامی می شود. بنابراین، قرار نیست واشنگتن از این نوع موشکها را در اقلیم کردستان عراق مستقر کند.

آرمی رکگنیشن تمایل آمریکا برای تجهیز اقلیم کردستان به سیستم های دفاع موشکی را تحولی در سیاست های نظامی آمریکا در منطقه خوانده اما تاکید کرده است با توجه به حساسیت موضوع و رابطه نسبتا تنش آلود میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، این موضوع پیچیدگیهای زیادی دارد.

حمایت از نیروهای کرد عراق و سوریه در بودجه سال آینده آمریکا تثبیت شده است. بر اساس قانون بودجه دفاعی آمریکا در سال ۲۰۲۴ این کشور آمریکا در مجموع بیش از ۲۰۰ میلیون دلار کمک مالی و نظامی در اختیار نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان و نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها قرار خواهد داد.

 اما در بخش دیگری از قانون بودجه آمریکا استقرار سیستم‌های دفاع موشکی هوایی در اقلیم کردستان عراق نیز پیش بینی شده است. درباره گنجاندن این مسئله در لایحه بودجه ۲۰۲۴ آمریکا گفته شده است که این اقدام برای مقابله با حملات پهبادی و راکتی صورت گرفته است.

 مجله فوربز آمریکا نیز هفته گذشته در گزارشی با اشاره به تصویب لایحه بودجه دفاعی آمریکا توسط کنگره و سنا و احتمال موافقت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با آن نوشت: مسئله استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در اقلیم کردستان همچنان در قانون بودجه دفاعی آمریکا در سال آینده محفوظ مانده است. بر اساس این گزارش و طبق بودجه دفاعی ۲۰۲۴ آمریکا، قرار است گزارش نهایی چگونگی استقرار این سیستم‌ها در اقلیم کردستان تا فوریه آینده نهایی شود و در صورت فراهم شدن شرایط مورد نظر سنا و کنگره، ظرف ۹۰ روز به اجرا گذاشته شود.

 بر اساس این گزارش، در حال حاضر سیستم دفاع هوایی کوتاه برد سی رام در اقلیم کردستان توسط آمریکا استقرار یافته است اما به دلیل اینکه استفاده از آن می‌تواند به منافع غیرنظامیان نیز صدمه وارد کند، نیروهای نظامی آمریکا در اقلیم کردستان به ندرت از آن استفاده می‌کنند.

 نکته مهمی که در این گزارش به آن اشاره شده این است که هدف آمریکا از استقرار سیستم دفاع موشکی در اقلیم کردستان عراق، محافظت از تاسیسات نظامی و غیرنظامی این کشور در اقلیم کردستان از جمله پایگاه‌های نظامی و کنسولگری آن در این منطقه از شمال عراق است. نکته دیگری که این مجله به آن اشاره کرده این است که آمریکا، نهایتاً سیستم‌های دفاع موشکی برد متوسط و کوتاه را در اقلیم کردستان عراق مستقر خواهد کرد. مجله فوربز نیز ادعا کرده است که آمریکا سیستم‌های پیشرفته دفاع موشکی مانند پاتریوت را در اقلیم کردستان مستقر نمی‌کند.

کد خبر 2764711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha