نویسندگان و پژوهشگران برتر کردستانی تجلیل شدند

به منظور معرفی آثار برتر و تجلیل از نویسندگان و پژوهشگران کردستانی، سومین جایزه کتاب سال استان کردستان امروز برگزار شد.

به گزارش کرد پرس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، سومین دوره جایزه کتاب سال استان را با همکاری موسسه «سروه شه مال» کردستان، دبیرخانه هفتمین پایتخت کتاب ایران، خانه کتاب و ادبیات ایران و در ۳ بخش تالیف، ترجمه و احیاء متون برگزار کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در آیین پایانی این رویداد فرهنگی، گفت: توجه به کتاب یکی از ضروریات است و رشد و توسعه هر تمدنی در گرو رشد فرهنگی بوده و این رشد و توسعه با فرهنگ کتابخوانی اتفاق می افتد و جامعه ای که در آن به کتاب توجه نشود، پیشرفتی نخواهد داشت.

علی اصغر دریایی افزود: کتاب حافظ و احیا کننده تفکر و اندیشه و بهترین ابزار برای انتقال علم و فرهنگ به نسل های بعدی است، ضمن اینکه پیشرفت امروز دنیا در گرو توجه به مقوله کتاب و مطالعه است.

وی با بیان اینکه سطح فرهنگ هر جامعه به میزان مطالعه آن جامعه بستگی دارد و به هر اندازه سرانه مطالعه بالا باشد فرهنگ آن جامعه نیز بالا است، اظهار کرد: کتاب در طول تاریخ تمدن ساز بوده است و فرهنگ و هنر جامعه را به آیندگان منتقل می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مطالعه دراستان کردستان خوب است اما کافی نیست و باید برای ارتقای آن تلاش کنیم، ادامه داد: امروز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نگاه کاریکاتوری به فرهنگ و هنر ندارد مبنی بر اینکه بخشی را قوی و بخشی را ضعیف کند، بلکه با بارش برنامه ای در شهرهای مختلف، به همه مجموعه ها نگاه متوازن دارد.

دریایی یادآور شد: این اداره کل بخش های مختلف را مدنظر قرار می دهد و تمرکز را از مرکز استان برداشته است و بخشی از برنامه ها را در مرکز استان و بخشی را هم در شهرستان ها و بخش ها برگزار می کند، چرا که معتقدیم گاهی استعدادهایی در این مناطق وجود دارد که در مرکز استان وجود ندارد.

ارسال ۱۳۲ اثر به دبیرخانه

دبیر سومین جایزه کتاب سال کردستان نیز در این آیین بیان کرد: این رویداد فرهنگی پس از وقفه ای چهارساله فراخوان داد که براساس آن آثاری که در محدوده زمانی سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده باشند در دبیرخانه پذیرش می شد.

عیسی فلاحی گفت: پس از آن ۱۳۲ اثر از استان به دبیرخانه این جایزه ارسال شد که با بررسی توسط هیات داروان در نهایت ۷۱ اثر شامل ۴۰ عنوان فارسی و ۳۱ عنوان کردی انتخاب شد و امروز در این آیین در بخش فارسی ۴ برگزیده و ۴ اثر شایسته تقدیر و در بخش کردی نیز ۴ برگزیده و ۶ اثر شایسته تقدیر مورد تجلیل قرار گرفتند.

کد خبر 2764326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha