پول اقلیم کردستان در لابیهای آمریکایی

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دراو میدیا، گزارشی تحلیلی در خصوص هزینەهای صرف شدە از جانب احزاب و دولت اقلیم کردستان جهت ایجاد لابی در آمریکا منتشر کردە و بە تفکیک سال، از 2003 تمامی هزینەهای ثبت شدە و رسمی در خصوص ایجاد لابی آمریکایی را آشکار ساختە است کە بخش قابل توجهی از این هزینەها را حزب دمکرات کردستان و دولت اقلیم کردستان پرداخت کردە است.

به گزارش کردپرس به نقل از دراو میدیا، از سال 2003 تا 2023، حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان چه از طریق دولت اقلیم کردستان و چه به طور مستقل ده ها میلیون دلار برای ایجاد لابی در آمریکا هزینه کرده اند، اما زمانی که تصمیم گرفتند رفراندوم استقلال برگزار کنند، آمریکا از آنها حمایت نکرد. حلبوسی به علت قراردای که با یک شرکت آمریکایی بسته است، با احتمال انحلال حزبش (تقدم) و محاکمه شدن مواجه است، از این رو دست به دامن تمام آن احزابی شده است که پس از سقوط صدام تلاش کرده اند تا لابیهایی با آمریکا درست کنند و فهرستی از اسامی همه آنها منتشر کرده است. دولت اقلیم کردستان سهم زیادی از پولی که برای لابیهای آمریکا هزینه شده است را دریافت کرده است، نکته جالب توجه این است شرکتی که حلبوسی به خاطر آن محاکمه می شود، قبل از حلبوسی با حزب دمکرات کردستان قرارداد بسته است. جزئیات بیشتر در این گزارش آمده است.

حلبوسی دادگاه را به شک انداخت !

دادگاه عالی فدرال علیه محمد الحلبوسی رئیس برکنار شده مجلس عراق به اتهام عقد قرارداد با یک شرکت آمریکایی و به منظور منحل کردن حزبش(تقدم) تشکیل پرونده داد، وی که متهم به امضای قرارداد با یک شرکت آمریکایی، بدون اطلاع دفاتر حزبی کمیسیون انتخابات است، شروع به افشای قراردادهای احزاب دولتی، مقامات عراقی، دولت و احزاب اقلیم کردستان با شرکت های آمریکایی کرد. حلبوسی فهرست احزاب و شخصیت های عراقیی را که از زمان سقوط صدام حسین در سال 2003 تا امسال (2023) با شرکت های آمریکایی قرار داد بسته اند تا از طریق گروه های لابی گر، تجربه، تخصص و حمایت نهادهای دولتی آمریکا را به دست آورند، اعلام کرد. حلبوسی با انتشار این لیست می خواهد به دادگاه عراق بگوید که تنها من نیستم که با شرکت های آمریکایی قرارداد دارم و اگر اقداماتی انجام شود همه در این زمینه دخیل هستند، بر اساس این فهرست، اسامی مقامات و احزاب عراقی که از زمان سقوط صدام حسین با شرکت‌های آمریکایی همکاری داشته اند:

ایاد علاوی، عدنان پاچه چی، احمد چلبی، باقر جبر صلاغ، طارق هاشمی، صالح متلگ و اصیل نجیفی.

دولت اقلیم کردستان، حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان.

دولت عراق، وزارتخانه های اقتصاد، نفت، امور خارجه، سفارتخانه ها، مشاور شورای امنیت ملی و سرویس اطلاعاتی عراق.

حشد شعبی و شورای عالی اسلامی و چندین حزب و مقام سیاسی دیگر عراق.

پس از آنکه دفتر احزاب در کمسیون انتخابات عراق شکایتی را درباره انحلال حزب تقدم به هیئت منصفه کمیسیون ارائه کرد، حلبوسی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «286 نهاد عراقی با شرکت های آمریکایی قرارداد امضا کرده اند، شرکتی که ما با آن قرارداد بسته ایم (شرکت BGR) یک شرکت 100٪ آمریکایی است، این به عنوان پاسخی به باسم خشان نماینده مجلس است که از اسرائیلی بودن این شرکت شکایت کرده است».

کردها در این لیست !

حلبوسی فهرستی از مقامات سیاسی و دولتی عراق را که از سال 2003 با شرکت های آمریکایی قرارداد بسته اند و در وزارت دادگستری آمریکا ثبت شده اند، فاش کرد.

اولین لابی پس از سقوط صدام

پس از سقوط رژیم صدام حسین، در سال 2003، قراردادی با یک شرکت آمریکایی به نام (Nijyar H. Shemdin) به نمایندگی از دولت اقلیم کردستان منعقد شد، در این قرارداد دولت اقلیم کردستان مبلغ 47 هزار و 650 دلار به این شرکت آمریکایی پرداخت کرد و مشخص نیست این قرارداد برای چه کاری منعقد شده است. بر اساس تحقیقات انجام گرفته رسانه خبری دراو میدیا، اسمی که به عنوان نام شرکت در لیست آمده، شرکت نیست، بلکه فردی به نام Nijyar H. Shemdin است که پس از سقوط صدام برای حزب دمکرات کردستان در آمریکا، کانادا و سازمان ملل متحد لابی گری کرده است.

افزایش هزینه های لابی !

یک سال بعد، در سال 2004، حزب دمکرات کردستان قراردادی را با شرکت آمریکایی دیگری به نام (Barbour Griffith & Rogers LLC) امضا کرد. این شرکت نیز در زمینه لابی در آمریکا فعالیت دارد که مخفف آن (BGR) است در آن سال حزب دمکرات کردستان مبلغ (214 هزار و 206) دلار به این شرکت پرداخت کرده است. در همان سال 2004، دولت اقلیم کردستان مجدداً دو مبلغ جداگانه به (Nijyar H. Shemdin) پرداخت کرد که مبلغ اول آن 147هزار و 450 دلار و مبلغ دوم 47 هزار و 200 دلار بوده است. تنها با جمع آوری وجوه ثبت شده، معلوم شد در سال 2004 حزب دمکرات کردستان نزدیک به نیم میلیون دلار را در زمینه ایجاد لابی در آمریکا هزینه کرده است.

افزایش گروه های لابیگر

در سال 2005 حزب دمکرات کردستان به قرارداد خود با شرکت BGR ادامه داد و دو مبلغ جداگانه به این شرکت پرداخت کرد، مبلغ اول شامل (273 هزار و 209) دلار و مبلغ دوم (303 هزار و 389) دلار بوده است. به همین ترتیب در سال 2005، حزب دمکرات کردستان به ارسال پول برای لابیگر آمریکایی (Nijyar H. Shemdin) ادامه داد و بار دیگر در دو مبلغ جداگانه برای او پول ارسال کرد، مبلغ اول (217 هزار و 920) دلار و مبلغ دوم (107 هزار و 189) دلار بوده است. در این سال دولت اقلیم کردستان هزینه های ایجاد لابی را افزایش داده و با یک شرکت آمریکایی دیگر به نام (Russo Marsh & Rogers) قرارداد امضا کرد، این شرکت هم در زمینه لابیگری فعالیت دارد و نزدیک به حزب جمهوری خواه آمریکا است، در آن سال کمپینی را برای حمایت از دولت اقلیم کردستان راه اندازی کرد، در مقابل این کار، دولت اقلیم کردستان مبلغ 242 هزار و 500 دلار را تقدیم این شرکت کرد. هزینه های اقلیم کردستان در زمینه ایجاد لابی در این سال به بالای یک میلیون دلار می رسد.

2 میلیون و 500 هزار دلار برای نمایندگی اقلیم کردستان

در سال 2006، حزب دمکرات کردستان به قرارداد خود با شرکت (BGR) ادامه داد، پول را در دو مبلغ برای او ارسال کرد، مبلغ اول 547 هزار و 480 دلار و مبلغ دوم 321 هزار و 853 دلار بوده است. در همین حال، دولت اقلیم کردستان با یک شرکت آمریکایی دیگر به نام (Herald Group LLC) قرارداد امضا کرده است، این شرکت در زمینه مشاوره روابط عمومی، خدمات روابط استراتژیک، مدیریت کمپین های دسته جمعی، کمپین های رسانه ای و تحقیقات استراتژیک فعالیت می کند، در آن سال، دولت اقلیم کردستان مبلغ 16 هزار دلار برای برای این شرکت فرستاد. در این سال دولت اقلیم به ارسال پول به Russo Marsh & Rogers ادامه داد اما مبلغ پرداخت شده در لیست ذکر نشده است. علاوه بر این موارد حزب دمکرات کردستان به ارسال پول برای لابی‌گر Nijyar H. Shemdin ادامه داد. این بار هم پول را در دو مبلغ جداگانه برای شرکت ارسال کرد که مبلغ اول (123 هزار) دلار و مبلغ دوم (81 هزار و 750) دلار بوده است. در همان سال 2006، بیشترین مقدار پولی که دولت اقلیم کردستان به دفتر خود در آمریکا ارسال کرد، مبلغ 2.5 میلیون دلار بوده است. در این سال، قباد طالبانی، پسر کوچک مرحوم جلال طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان، مسئولیت ریاست نمایندگی دولت اقلیم کردستان در واشنگتن را بر عهده گرفت. آن زمان آغاز انتشار گزارش های روزنامه ها درباره صرف مبالغ هنگفت برای ایجاد لابی کردها در آمریکا بود. دولت اقلیم در سال 2006، با یک شرکت آمریکایی دیگر به نام Slocum and Boddi PC همکاری کرد، مبلغ ارسال شده به این شرکت ثبت نشده است. مبالغ ارسال شده دولت اقلیم به آمریکا در این سال به بیش از 3 میلیون دلار افزایش یافته است، اینها تنها مقادیر ثبت شده هستند.

لابی کردها در 2007

در سال 2007، اقلیم کردستان مجدداً مبالغ هنگفتی را به شرکت های لابی در ایالات متحده ارسال کرد، دولت اقلیم مبلغ 110 هزار دلار به شرکتی به نام (American Business Development group) ارسال کرد، این شرکت در زمینۀ تجارت نظامی فعالیت می کند. قرارداد دولت اقلیم کردستان در سال 2007 باشرکت Russo Marsh & Rogers که کمپینی را برای حمایت از دولت اقلیم  راه اندازی کرد، ادامه یافت، در این سال مبلغ دیگری برای آن ارسال شد اما این مبلغ  ثبت نشده است، همچنین مبلغی را به نمایندگی اقلیم کردستان در واشنگتن ارسال کرد، اما مقدار این مبلغ ذکر شده است. در همان سال، شرکت های زیر از دولت اقلیم کردستان پول دریافت کرده اند:

دولت اقلیم 7 هزار و 318 دلار به شرکت (Slocum & Boddi PC) آمریکا ارسال کرده است.

در این سال شرکت دیگری به نام (Greenberg Traurig LLP) به لیست شرکت هایی که دولت اقلیم کردستان با آن قرارداد بسته است آضافه شده که مبلغ 40 هزار دلار از سوی دولت اقلیم کردستان برای این شرکت ارسال شد.

حزب دمکرات کردستان همچنان از طریق دولت اقلیم کردستان با شرکت مشکوک (BGR) تعامل می کند و در دو مرحله برای آن پول ارسال کرده است مبلغ اول 381 هزار و 487 دلار و مقدار دوم 478 هزار و 669 دلار می باشد.

نهرو کسنزانی به دنبال لابی است!

بر اساس این سند، در سال 2008 نهرو کسنزانی، رهبر پیروان طریقت قادری، مبلغ 60 هزار دلار به یک نهاد آمریکایی به نام (Janet M ،Bitat) پرداخت کرده است. در 6 ژوئن 2019، روزنامه واشنگتن پست آمریکا گزارشی در مورد شیخ نهرو منتشر کرد. در این گزارش آمده است که شیخ و برادرش قبل از سقوط رژیم در سال 2003 با آمریکایی‌ها همکاری داشتند و ده‌ها نفر را به عنوان مخبر برای سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی صدام در شبکه دراویش خود استخدام کردند. بر اساس کتابی که توسط باب وودوارد نوشته شده است، اطلاعاتی که دو برادر کسنزانی و شبکه آنها به اطلاعات آمریکا داده اند "اطلاعاتی بسیار کمیاب و جالب" بوده است، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا شماره مخفی "ROCKSTARS" را به آنها اختصاص داده است. به گزارش واشنگتن پست، شیخ نهرو یکی از افرادی است که به دنبال لابی در آمریکا است.

حزب دمکرات کردستان قبل از حلبوسی قرارداد امضا کرد!

در سال 2008 دولت اقلیم کردستان دو مبلغ کلان در دو مرحله به نمایندگی اقلیم کردستان در آمریکا ارسال کرد که مبلغ اول (1 میلیون و 243 هزار و 282) دلار و مبلغ دوم (1 میلیون و 198 هزار و 611) دلار بود. علاوه بر پول ارسال شده به نمایندگی دولت اقلیم کردستان، دولت اقلیم در این سال برای تعدادی از شرکت های آمریکایی نیز پول ارسال کرده است، از جمله:

ارسال پول در دو مبلغ جداگانه به شرکت (American Business Development)مبلغ اول (84000 دلار) و مقدار دوم (70000 دلار(

ارسال مبلغ دیگری به شرکت BGR ، مبلغ در دو محله ارسال شد، بار اول (412 هزار و 76) دلار، بار دوم (478 هزار و 669) دلار.

در این سال شرکت جدیدی با نام (BGR Governmemt affairs) با حزب دمکرات کردستان فعالیت ‌کرد و از طریق دولت اقلیم کردستان مبالغی به این شرکت پرداخت می‌شد، این شرکت مبلغ (412 هزار و 67) دلار از دولت اقلیم کردستان دریافت کرد، جالب آن جاست که این شرکت همان شرکتی است که حلبوسی با آن قرارداد بسته است و به خاطر آن برای منحل کردن حزبش برای او تشکیل پرونده داده شده زیرا شیعیان می گویند این شرکت در اصل یک شرکت اسرائیلی است که توسط نخست وزیر سابق اسرائیل ایجاد شده است.

(Broydrick & Associates Inc) که یک شرکت لابیگر است 18 هزار و 938 دلار دریافت کرد.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) دو بار از دولت اقلیم کردستان پول دریافت کرد، مبلغ اول 240000 دلار و مبلغ دوم 248288 دلار، این شرکت در حیطه دفاعی فعالیت می کند.

دولت اقلیم کردستان مبلغ دیگری را برای (Russo Marsh & Rogers) ارسال کرد، اما این مبلغ در اسناد ثبت نشده است.

دولت اقلیم کردستان 7,948 دلار به شرکت (Slocum & Boddi PC) فرستاد.

در 2009 کردها بیشترین پول را ارسال کردند

در سال 2009، دولت اقلیم بیشترین پول را در مقایسه با سایر احزاب عراقی به نمایندگان خود و شرکت های لابی آمریکایی ارسال کرد.

در این سال دو مبلغ کلان به نمایندگی اقلیم کردستان در واشنگتن ارسال شد که مبلغ اول (2 میلیون و 603 هزار و 663) دلار و مبلغ دوم (2 میلیون و 996 هزار و 844) دلار است.

در این سال شیخ نهرو کسنزانی برای (Bitat، Janet M) 21 هزار دلار فرستاده است.

شرکت های لابی آمریکا که دولت اقلیم کردستان در سال 2009 به آنها پول ارسال کرد عبارتند از:

شرکت (American Business Development group) ) در دو مبلغ متفاوت پول دریافت کرد که میانگین هر دو مبلغ 120 هزار دلار بود.

شرکت (BGR Govermemt affairs) دو مبلغ جداگانه پول دریافت کرد، مبلغ اول 438 هزار و 541 دلار، مبلغ دوم 344 هزار و 428 دلار.

شرکت (Broydrick & Associates Inc) نیز دو مبلغ دریافت کرد، مبلغ اول 48 هزار و 304 دلار، مبلغ دوم 33 هزار و 61 دلار.

در این سال شرکت جدیدی به نام (Cassidy and Associantes) وارد عرصه شد که در زمینه روابط بین دولتی فعالیت می کند، دولت اقلیم به این شرکت 50 هزار دلار ارسال کرد.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) دو بار پول دریافت کرد، مبلغ اول 306 هزار و 645 دلار و مبلغ دوم 250 هزار و 219 دلار.

در این سال یک شرکت جدید آمریکایی به نام  (Qrvis Communications LLC)وارد عرصه شد، این شرکت (150 هزار و 513) دلار دریافت کرد.

شرکت (Russo Marsh & Rogers) نیز مقداری پول دریافت کرد که مبلغ آن در گزارش ثبت نشده است.

شرکت (Slocum & Boddi PC) در دو مبلغ جداگانه پول دریافت کرد، مبلغ اول 203 هزار و 19 دلار، مبلغ دوم 35 هزار و 517 دلار.

در این سال شرکت جدیدی به نام (TS Navigations LLC) وارد عرصه شد که این شرکت 48 هزار دلار از اقلیم کردستان دریافت کرد.

لابی 2010

در 2010 دولت اقلیم کردستان بیش از 1 میلیون و 242 هزار دلار تنها به دفتر خود در واشنگتن ارسال کرده است. شیخ نهرو کسنزانی امسال طرف دیگری با نام (mir،Akbar) را برای ارسال پول انتخاب کرد، میزان پولی که ارسال کرده در گزارش ثبت نشده است.

دولت اقلیم کردستان در 2010 برای شرکت های زیر پول ارسال کرده است:

شرکت (American Business Development group) مبلغ 120 هزار دلار.

شرکت (BGR) بیش از 850 هزار دلار دریافت کرد.

شرکت (Broydrick & Associates Inc) بیش از 26 هزار دلار دریافت کرد.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) بیش از 544 هزار دلار دریافت کرد.

شرکت (Qrvis Communications LLC) بیش از 500 هزار دلار دریافت کرد.

شرکت (Slocum & Boddi PC) بیش از 25 هزار دلار دریافت کرد.

شرکت (TS Navigations LLC) بیش از 96 هزار دلار دریافت کرد.

پول لابی در سال 2011

شیخ نهرو کسنزانی در این سال برای همان فرد (Akbar mir)، مبلغی را ارسال کرده که مقدار آن در گزارش ثبت نشده است.

دولت اقلیم کردستان در این سال مبالغ زیر را برای شرکت های آمریکایی ارسال کرده است:

شرکت (BGR) مبلغ (789 هزار) دلار.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) مبلغ 130 هزار دلار دریافت کرد.

شرکت (Slocum & Boddi PC) مبلغ 4 هزار و 920 دلار دریافت کرد.

شرکت (TS Navigations LL) مبلغ 33 هزار دلار.

لابی در سال 2012

نهرو کسنزانی در این سال با Akbar mir ادامه داد اما میزان مبلغ پرداخت شده مشخص نیست.

در این سال شرکت های زیر از دولت اقلیم کردستان پول دریافت کرده اند:

شرکت (BGR) مبلغ 213 هزار دلار.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) مبلغ 20 هزار دلار.

دولت اقلیم برای چند شرکت دیگر پول ارسال کرده اما مبلغ این پرداختی ها ثبت نشده است.

لابی در 2013

نهرو کسنزانی در سال 2013 هم برای همان شخص (Akbar mir) پول ارسال کرد و این شرکت ها از دولت اقلیم کردستان پول دریافت کرده اند:

شرکت (BGR) مبلغ بیش از 36 هزار دلار.

شرکت (Qrvis Communications LLC) مبلغ بیش از 130 هزار دلار.

پول لابی در 2014

شرکت (MSL GROUP Americas, Inc) مبلغ بیش از 50 هزار دلار.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) بیش از 168 هزار دلار.

شرکت ( BGR) بیش از 710 هزار دلار.

شرکت (Squire patton Boggs LLP) مبلغ بیش از 67 هزار دلار.

لابی در 2015

در این سال دولت اقلیم کردستان بیش از 889 هزار دلار به دفتر خود در واشنگتن ارسال کرد، علاوه بر این، برای شرکت های زیر پول ارسال کرده است:

شرکت (Slocum & Boddi PC) مبلغ 10هزار  دلار.

شرکت (MSL GROUP Americas, Inc) 67 هزار دلار.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) مبلغ 65 هزار دلار.

شرکت (BGR) بیش از 244 هزار دلار.

لابی پول در سال 2016

شرکت (Slocum & Boddi PC) بیش از 3 هزار دلار.

شرکت (MSL GROUP Americas, Inc) مبلغ 10 هزار دلار.

برای شرکت (Dentons US LLP)  مبلغ 25 هزار دلار.

و چند شرکت دیگر که مبالغ آنها ثبت نشده است.

لابی در سال 2017

در سال 2017، زمانی که اقلیم کردستان همه پرسی استقلال برگزار کرد و ایالات متحده آمریکا از آن حمایت نکرد، روند لابی گری از طریق شرکت ها ادامه یافت و دولت اقلیم کردستان به شرکت های زیر پول ارسال کرد:

شرکت (BGR) مبلغ 270 هزار دلار.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) مبلغ 242 هزار دلار.

و ارسال به چند شرکت دیگر که مبالغ آنها ثبت نشده است.

لابی در سال 2018

دولت اقلیم کردستان علاوه بر این که  732 هزار دلار به نمایندگی خود در واشنگتن ارسال کرد به شرکت های آمریکایی زیر نیز پول ارسال کرد:

شرکت (BGR) 120 هزار دلار.

شرکت (Dentons US LLP) مبلغ 270 هزار دلار.

شرکت (PASS LLC) مبلغ بیش از 437 هزار دلار.

شرکت (Slocum & Boddi PC) مبلغی حدود 6 هزار دلار.

در همان سال، طبق سند، شعبه هفت حزب دمکرات در آمریکا و کانادا بیش از 311 هزار دلار برای شرکت (Digenova & Toensing LLP) ارسال کرد.

پول لابی در سال 2019

در سال 2019 پول دولت اقلیم به شرکت های زیر رسید:

شرکت (BGR) مبلغ 120 هزار دلار.

شرکت (Dentons US LLP) مبلغ 30 هزار دلار.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) مبلغ 30 هزار دلار.

شرکت (PASS LLC) مبلغ 120 هزار دلار.

شرکت (OPC Strategies LLC) مبلغ 8 هزار و 900 دلار.

شرکت (PASS LLC) مبلغ بیش از 520 هزار دلار.

شرکت (Slocum & Boddi PC) مبلغ بیش از 36 هزار دلار.

پول لابی در 2020

 در این سال اقلیم کردستان به شرکت های زیر پول پرداخت کرده است:

شرکت (BGR) مبلغ 120 هزار دلار.

شرکت (Dentons US LLP) مبلغ 181 هزار دلار.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) مبلغ 200 هزار دلار.

و چند شرکت دیگر که مبلغ دریافتی آنها ثبت نشده است.

پول لابی در 2021

در 2021 دولت اقلیم مبلغ بیش از 972 هزار دلار به نمایندگی دولت اقلیم کردستان در واشنگتن ارسال کرده است و همچنین مبالغ زیر را برای شرکت های لابی آمریکا هزینه کرده است:

شرکت (BGR) 120 هزار دلار.

شرکت (Dentons US LLP) 120 هزار دلار.

شرکت (Greenberg Traurig LLP) 327 هزار دلار.

شرکت (Slocum & Boddi PC) بیش از 25 هزار دلار.

و چند شرکت دیگر که مبالغ آنها ثبت نشده است.

اتحادیه مینی کردستان نیز قرارداد امضا کرده است

در این سند، اطلاعات مربوط به پول ارسال شده اقلیم کردستان برای ایجاد لابی در سال های 2022 و 2023 وجود ندارد، اما در این دو سال دولت اقلیم کردستان همانند سال های قبل، به نمایندگی خود و شرکت های ذکر شده پول ارسال کرده است اما مقدار این پول ها ثبت نشده است. در سال 2023، اتحادیه میهنی کردستان قراردادی با شرکتی به نام (AF International, LLC) امضا کرده است.

کد خبر 2764268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha