برگزاری کنگره حزب دموکراتیک پیشرو کرد سوریه در عامود

سرویس سوریه - حزب دموکراتیک پیشرو کرد سوریه روز جمعه شانزدهمین کنگره خود را در شهر عامود واقع در کانتون حسکه برگزار کرد.

به گزارش کردپرس، حزب دموکراتیک پیشرو کرد سوریه روز جمعه شانزدهمین کنگره خود را با حضو اعضای دفتر مرکزی این حزب در ناحیه بیلسان شهر عامود واقع در کانتون حسکه کردستان سوریه برگزار کرد.

به نوشته آژانس خبری نورس‌پرس، پس از مرگ «عبدالحمید درویش» دبیر کل حزب دموکراتیک پیشرو کرد در سوریه در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۱۹، کنگره این حزب چندین بار به دلیل اختلافات درون حزبی به تعویق افتاد زیرا «صلاح درویش» برادر عبدالحمید درخواست کرده بود که معاون دبیر حزب شود و این امر باعث اختلاف در میان اعضای حزب شده بود.

«صلاح درویش» در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ کنگره‌ای را با ریاست خود برگزار کرد و مدعی بود که کنگره با نمایندگی از حزب در قامشلو برگزار شده است و طی آن وی به عنوان دبیر حزب دموکراتیک پیشرو کرد در سوریه انتخاب شد و همچنین ۲۷ عضو کمیته مرکزی حزب نیز درآن گنگره انتخاب شدند.

«احمد سلیمان» یکی از اعضای دفتر سیاسی حزب و یکی از رهبران برجسته این حزب در سخنانی تاخیر در برگزاری گنگره را به دلیل برخی مشکلات در داخل حزب اعلام کرد.

وی افزود: «در کنگره روز جمعه «حزب دموکراتیک پیشرو کرد در سوریه» در رابطه با سیاست‌های حزب، اصلاح قوانین داخلی و وضعیت حزب پس از گذار از بحران داخلی حزب بحث و گفتگو شد.»

سلیمان افزود: «در رابطه با کنگره‌ای که پیشتر برگزار شد بیانیه‌ای صادر کردیم که آن کنگره نماینده حزب دموکراتیک پیشرو کرد در سوریه نیست و برخلاف تصمیمات کمیته مرکزی حزب است که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد.»

احمد سلیمان ادامه داد: «ما در این کنگره از جنبش‌های سیاسی و احزاب سیاسی دعوت نکردیم تا آن نیروها را محکوم نکنیم و به جز رفقای قدیمی، شخصیت‌های اجتماعی و شوراهای جامعه مدنی تنها به اعضای کنگره تکیه کردیم».

سلیمان همچنین تصریح کرد: «رهبری که از این کنگره بیرون خواهد آمد، سعی خواهد کرد با همه احزاب ارتباط برقرار کند زیرا ما بخشی از جنبش ملی کرد و جنبش ملی سوریه هستیم.»

سلیمان احمد در پایان تاکید کرد که همانگونه که در کنگره اصلاحات برنامه سیاسی حزب و پیش‌نویس‌ آیین‌نامه داخلی آن مورد بحث قرار گرفت همچنین موضوعات دیگری به ویژه پس از بحرانی که در گذشته در درون حزب روی داده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

لازم به ذکر است که حزب دموکراتیک پیشروی کرد در سوریه» در سپتامبر ۱۹۷۶ تاسیس شد و تا سال ۲۰۱۸ «عبدالحمید درویش» رهبر آن بود. عبدالحمید درویش یکی از رهبران و پایه‌گذاران تشکل‌های سیاسی در جامعه کردی سوریه بود و در اواخر سپتامبر ۲۰۰۹ کنگره سیزدهم حزب برگزار شد و عبدالحمید درویش ۷۵ ساله به دبیرکلی حزب انتخاب شد.

نشریه «دیمقراطی» ارگان این حزب است. 

این حزب اندکی قبل از شروع بحران سوریه از ائتلاف دموکراتیک کرد جدا و با حزب چپ هم‌پیمان شد. از دل این ائتلاف نیز حزب آزادی کردستان تشکیل شد.

کد خبر 2764240

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha