آیا پرونده  قضایی حلبوسی گریبان حزب دمکرات کردستان را نیز خواهد گرفت؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ این طور به نظر می‌رسد که برکناری محمد حلبوسی در مجلس عراق آغاز راه باشد چون نامبرده خود را برای شروع یک بازی دیگر با شیعیان و مخالفان خود آماده کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری شارپرس، از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۲۳ حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان از طریق دولت اقلیم کردستان یا به صورت مستقل دهها میلیون دلار برای لابیگری در آمریکا  هزینه کرده‌اند، اما زمانی که تصمیم گرفتند رفراندوم خودمختاری را برگزار کنند آمریکا از آنها حمایت نکرد. حلبوسی به دلیل قراردادی که با یک شرکت آمریکایی منعقد کرده است در معرض احتمال انحلال حزبش و محاکمه خود قرار دارد از این رو حلبوسی فهرست اسامی اشخاص و احزابی که در آمریکا لابیگری کرده‌اند را منتشر کرده است. دولت اقلیم کردستان سهم بزرگی در هزینه کردن پول برای لابیگری در آمریکا داشته است آنچه قابل توجه است این است که شرکتی که حلبوسی به خاطر آن دادگاهی می‌شود قبلا حزب دمکرات کردستان با آن قرار بسته است.

حلبوسی فهرستی از اسامی احزاب و شخصیتهای سیاسی عراق که از سال ۲۰۰۳ و بعد از سقوط صدام  تا کنون (۲۰۲۳) با شرکتهای آمریکایی به منظور کسب تخصص و حمایت نهادهای دولتی آمریکا از طریق گروههای فشار لابیگری  قرارداد منعقد کرده‌اند، را اعلام کرد.

بر اساس این لیست اسامی اشخاص و احزابی که با شرکتهای آمریکایی فعالیت کرده‌اند به شرح زیر هستند:

  1. ایادی علاوی، عدنان پاچه چی، احمد چلبی، باقر جبر سولاغ، طارق هاشمی، صالح موتلگ و اصیل نوجیفی
  2. دولت اقلیم کردستان و دو حزب حاکم کردستان
  3. دولت عراق و وزارتخانه‌های دارایی و نفت و امور خارجه و سفرای و مشاورین شورای امنیت ملی و دستگاه اطلاعاتی عراق.
  4.  حشد الشعبی و شورای عالی اسلامی و چندین حزب و شخصیتهای سیاسی دیگر عراق.

پس از سقوط رژیم صدام حسین به نام دولت اقلیم کردستان در سال ۲۰۰۳ قرادادی با یک شرکت آمریکایی به نام Nijar H. shemdin منعقد شد در این قرارداد دولت اقلیم کردستان (بخش اداره حزب دمکرات کردستان) ۴۷ هزار و ۶۵۰ دلار به این شرکت آمریکایی پرداخت کرده است اما مشخص نیست که این قرارداد به چه هدفی بسته شده است.

یک سال بعد در ۲۰۰۴ حزب دمکرات کردستان قراردادی را با یک شرکت دیگر آمریکایی به نام Barbour Griffith & Rogers LLC که شرکتی است در زمینه لابیگری در آمریکا فعالیت می‌کند و مخفف آن BGR است، منعقد کرد در این سال حزب دمکرات کردستان ۲۱۴ هزار و ۲۰۶ دلار را به این کمپانی پرداخت کرده است. طی همین سال دولت اقلیم کردستان (اداره حزب دمکرات کردستان) یکبار دیگر دو مبلغ جداگانه پول برای شرکت Nijar H. shemdin هزینه کرده است مبلغ اول این پول ۱۴۷ هزار و ۴۵۰ دلار و مبلغ دوم ۴۷ هزار و ۲۰۰ دلار بوده است.

سال ۲۰۰۶ حزب دمکرات کردستان به بستن قرارداد خود با شرکت BGR ادامه داده است و در دو مرحله برای این شرکت پول حواله کرده است در مرحه اول ۵۴۷ هزار و ۴۸۰ دلار و در مرحله دوم ۳۲۱ هزار و ۸۵۳ دلار ارسال کرده است. همزمان دولت اقلیم کردستان قراردادی با یک شرکت آمریکایی دیگری به نام Herald Group  منعقد کرد، این شرکت در زمینه مشاوره روابط عمومی و خدمات رسانی در عرصه روابط استراتژیک و مدیریت فعالیتهای اجتماعی و کمپین رسانه‌ای و پژوهشهای استراتژِک فعالیت دارد در این سال دولت اقلیم کردستان ۱۶۰۰۰ دلار به این شرکت پرداخت کرده است.

در همین سال ۲۰۰۶ پول هنگفتی جمع‌آوری شد و دولت اقلیم کردستان آن را به دفتر خود در آمریکا ارسال کرد این پول ۲۵۰۰ هزار دلار بود در این سال قباد طالبانی پسر کوچک مرحوم مام جلال دبیر فقید حزب اتحادیه میهنی کردستان پست رهبری نمایندگی اقلیم کردستان در واشنگتن را به دست گرفت این دوران اوایل انتشار گزارش مطبوعات در خصوص هزینه کردن پولی هنگفتی برای ایجاد لابیگری کُردها در بغداد بود.

در سال ۲۰۱۷ که اقلیم کردستان رفراندوم برای خودمختاری را برگزار کرد ایالات متحده آمریکا از این رفراندوم حمایت نکرد. روند لابیگری از طریق شرکتهای آمریکا ادامه داشت، دولت اقلیم کردستان به شرکتهای زیر پول پرداخت کرده است:

  • شرکت BGR مبلغ ۲۷۰ هزار دلار
  • شرکت  Greenberg Trauig LLP ۲۴۲ هزار دلار
  • همراه با ارسال مبالغ دیگری پول به چند شرکت دیگر که مبلغ آنها ثبت نشده است.

حزب دمکرات کردستان به لابیگری ادامه داده است و در سال ۲۰۲۱ دولت اقلیم کردستان بالغ بر ۹۷۲ هزار دلار را به دفتر نمایندگی اقلیم کردستان در واشنگتن حواله کرده است در کنار این مبالغ زیر را برای شرکتهای آمریکایی هزینه کرده است:

  • شرکت BGR ۱۲۰ هزار دلار
  • شرکت Dentons us Lip ۱۲۰ هزار دلار
  • شرکت Greenberg Traurig LLP ۳۲۷ هزار دلار
  • شرکت Slocm & Boddi PC بالغ بر ۲۵ هزار دلار
  • همره با چندین شرکت دیگر و مبلغ مجهول دیگر

اکنون سوال اصلی این است که آیا دادگاه فدرال عراق این اسناد حلبوسی را جدی می‌گیرد و آنها را بر علیه حزب دمکرات کردستان و اتحادیهه میهنی به کار می‌برد؟ به خصوص اکنون که هر دو حزب در چارچوب بزرگ احزاب شیعه به نام چارچوب هماهنگی سهیم هستند.

 ناظران سیاسی بر این باورند که با توجه به اینکه حلبوسی سالیان زیادی است که شخص اول دومین مقام ارشد عراق و شخص اول احزاب سنی بوده است اسناد مهمی در اختیار دارد احتمال دارد درصورت آزاد و اذیت وی از سوی احزاب شیعه عراق این اسناد را برعلیه شخصیتها و رهبران سیاسی که مخالف او هستند به کار ببرد.

ندانت

کد خبر 2764155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha