برخی از نهادهای کردستان سوریه خواستار شفاف سازی وضعیت اوجالان پس از زلزله دریای مرمره شدند

سرویس سوریه - مردم و نهادهای مختلف شمال و شرق سوریه با برگزاری تجمعات و صدور بیانیه‌هایی خواستار شفاف شدن وضعیت جسمانی «عبدالله اوجالان» رهبر دربند PKK پس از زلزله ۵.۱ ریشتری روز دوشنبه دریای مرمره شدند.

به گزارش کردپرس، مردم و نهادهای مختلف مناطق شمال و شرق سوریه با برگزاری تجمعات و صدور بیانیه‌هایی خواستار روشن شدن وضعیت جسمانی «عبدالله اوجالان» رهبر دربند حزب کارگران کردستان(PKK) پس از زلزله ۵.۱ ریشتری روز دوشنبه با مرکزیت دریای مرمره شدند.

به نوشته آژانس خبری هاوار، علاوه بر راهپیمایی‌ها و تجمعات، نهادها و تشکل‌های شمال و شرق سوریه در بیانیه‌های خود خواستار اطلاع از وضعیت عبدالله اوجالان پس از زلزله ۵.۱ ریشتری دریای مرمره شدند.

در همین راستا، تشکل زن محیط‌زیستی در شهر قامشلو برای شفاف سازی وضعیت «عبدالله اوجالان» پس از زلزله روز دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «پایان دادن به انزوای اوجالان یک وظیفه انسانی و اخلاقی است و همه باید این را مسئولیت خود بدانند.»

مجلس خانواده‌های شهدای شهرستان تل‌کوچر نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه بیش از ۳۳ ماه است که هیچ اطلاعی از وضعیت جسمانی عبدالله اوجالان در دسترس نیست، افزود: «زلزله در استان بورسا با مرکزیت دریای مرمره نگرانی‌های ما را در رابطه با وضعیت اوجالان افزایش داده است. ما از کمیته‌های حقوقی می‌خواهیم که برای روشن کردن وضعیت اوجالان، ترکیه را تحت فشار قرار دهند.»

مردم شهرستان عین‌عیسی و آوارگان گره‌سپی نیز با انتشار بیانیه‌ای جداگانه از نیروهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری خواستند که سکوت خود را بشکنند و وضعیت جسمانی اوجالان را روشن کنند و به انزوا علیه او پایان دهند.

همچنین مجلس شهدای حلب در محله شیخ‌مقصود این شهر نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه دولت ترکیه به جنایات خود در زندان‌ها ادامه می‌دهد، گفت: «ترکیه با این اقدامات همه قواعد حقوق بشر و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.»

این مجلس همچنین نقش منفعلانه کمیته منع شکنجه اتحادیه اروپا(CPT) و سکوت طرف‌های حقوقی و بین‌المللی را محکوم کرد و از آنها خواست تا در برابر مشخص نمودن وضعیت اوجالان به وظایف خود عمل کنند.

لازم به ذکر است که سازمان پیشگیری و مدیریت حوادث غیر مترقبه ترکیه (آفاد) روز دوشنبه ۴ دسامبر از وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در ساعت ۱۰.۴۲ دقیقه صبح در دریای مرمره خبر داد. مرکز این زمین لرزه خلیج جملیک در دریای مرمره و در عمق ۸.۹۸ کیلومتری از سطح زمین بود. 

این زمین لرزه بورسا را لرزاند و در استان‌های استانبول، ساکاریا، ازمیر، بالیک‌اسیر، کوتاهیه، تکیرداغ، اسکی‌شهر و قوجائلی نیز حس شد. ۳ دقیقه پس از این زمین لرزه، زلزله ۴.۵ ریشتری دیگری در همین منطقه روی داد.

وسعت این زمین لرزه باعث ایجاد نگرانی و ترس شدیدی در میان مردم شد و بازتاب گسترده آن در رسانه‌های ترکیه شد. بسیاری از رسانه‌ها از جمله جمهوریت، در تیتر اخبار خود این زمین‌لرزه را «ترسناک» توصیف کردند.

با توجه به نزدیکی مرکز زلزله به زندان فوق امنیتی جزیره امرالی که محل نگهداری «عبدالله اوجالان» رهبر دربند PKK است و مدت ۳۳ ماه است که هیچگونه خبری از وضعیت وی در دسترس نیست، این زلزله به گمانه‌زنی‌ها در رابطه با وصعیت جسمانی وی دامن زده است.

برخی از نهادهای کردستان سوریه خواستار شفاف سازی وضعیت اوجالان پس از زلزله دریای مرمره شدند

کد خبر 2764133

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha