شناسایی ۲۷ محدوده معدنی طلا و سنگ آهن در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با اکتشافات انجام شده ۷ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، ۶ محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و ۱۴ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است.

به گزارش کرد پرس، بختیار خلیقی در جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی آمایش سرزمینی کردستان با اشاره به اینکه ۳۵۶ پروانه بهره برداری معدنی در استان صادر شده است، گفت: تاکنون ۱۴۱ پروانه اکتشاف و ۱۲ گواهی کشف هم در استان صادر شده است.

وی اشتغال اسمی واحدهای معدنی استان را ۵ هزار و ۱۰۶ نفر عنوان کرد و اظهار کرد: اشتغال واقعی این واحدها در استان ۴ هزار و ۱۳۹ نفر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تعداد معادن فعال استان را ۱۹۴ فقره اعلام کرد و افزود: ۱۵۸ معدن هم غیرفعال و ۴ معدن هم در حال تجهیز بوده و در مجموع ذخیره قطعی معادن استان ۶۰۰ میلیون تن است.

خلیقی ادامه داد: با اکتشافات انجام شده ۷ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، ۶ محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و ۱۴ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است.

وی یادآور شد: ۵۸ درصد از سطح استان به عبارتی ۱۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع پهنه بندی و زیر اکتشافات نوین معدنی و زمین شناسی قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه باید ۱۵ درصد از وصول حقوق دولتی باید به کردستان بازگردد، بیان کرد: این مهم مصوبه دور نخست سفر رئیس جمهور به کردستان بوده و انتظار می رود که به طور کامل این مبلغ به استان بازگردانده شود.

خلیقی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت مبادلات مرزی و مشکلات موجود استان در این حوزه اشاره کرد و گفت: تامین اعتبار برای اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان و تسریع در انجام فرآیندهای صادراتی و مجوزهای مرتبط در گمرکات استان از مهمترین مطالبات و خواسته های ماست.

وی یکی از مشکلات حوزه صادرات استان را بازگشت ارز حاصل از صادرات دانست و اظهار کرد: در مجموع تاکنون بیش از یک میلیارد یورو بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان استان داریم و این در حالی است که معاملات صادرکنندگان استان با طرف عراقی به صورت ریالی انجام می شود.

کد خبر 2763844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha