ادامه بن بست صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه

سرویس جهان- برخی مقامات عراقی و تحلیلگران کرد می گویند موانع ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه همچنان باقیست.

به گزارش کردپرس، صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه، از حدود 8 ماه پیش متوقف شده است. این اتفاق پس از محکوم شدن ترکیه به نقض توافق انتقال نفت با دولت عراق و صدور نفت اقلیم کردستان بدون رضایت بغداد اتفاق افتاد.

برخی مقامات عراقی به نشریه نیوعرب گفته اند با وجود این که در ماههای گذشته مذاکرات زیادی بین مقامات عراق، اقلیم کردستان، ترکیه و شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان صورت گرفته اما بن بست همچنان ادامه دارد.

آنها معتقدند مهم ترین مانع بر سر ازسرگیری صادارت نفت اقلیم کردستان مناقشه بر سر شرایط جدید ادامه فعالیت شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان عراق است.

عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق درباره این مذاکرات به نیوعرب گفته است این مسئله همچنان مورد بحث است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

کاروان حمه صالح، معاون رئیس بنیاد مزوپوتامیا برای مطالعات استراتژیک نیز به این نشریه گفته است بخشی از این مشکلات به عدم آمادگی شرکت های نفتی خارجی برای تعامل با دولت عراق بر اساس شرایط و قراردادهای جدید همکاری است.

او توضیح داد این شرکتها بر اساس قرارداد مشارکت در تولید با اقلیم کردستان عراق تعامل دارند در حالی که دولت مرکزی عراق بر اساس پرداخت دستمزد در مقابل ارائه خدمت از سوی شرکت های خارجی کار می کند و این مسئله مهم ترین مانع بر سر همکاری شرکت های نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق است.

کد خبر 2763777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha