بازی ترکیه با مسئله کردها و گسترش ناتو

سرویس جهان- بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و مجله نشنال اینترست آمریکا، با این که سوئد مقابله با گروههای کرد را در بالاترین سطح انجام داده اما ترکیه همچنان موافقت با عضویت استکهلم در ناتو را به وقت دیگری موکول می کند.

به گزارش کردپرس، ترکیه مسئله درخواست سوئد در ناتو را پس از گذشت بیش از یک سال به پارلمان این کشور ارسال کرده اما گویا این مسئله در اولویت پارلمان ترکیه قرار ندارد.

مجله سیاسی نشنال اینترست آمریکا در بررسی این موضوع معتقد است اصولا ترکیه با این مسئله به عنوان یک کارت و باج خواهی استفاده کرده است. از نظر این مجله ترکیه به دنبال این است قبل از موافقت با عضویت سوئد در ناتو، جنگنده های اف 16 از آمریکا را که کنگره مانع تحقق آن شده، تحویل بگیرد و در این صورت در کوتاهترین زمان با آن موافقت خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابعی از دولت ترکیه از عدم عزم جدی ترکیه برای امضای عضویت ناتو از سوی ترکیه در پارلمان این کشور خبر داده است. این در حالی است که  29 عضو دیگر ناتو، به جز مجارستان، با عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده و همه اعضا شامل ترکیه و مجارستان با عضویت فنلاند در ناتو که همزمان با سوئد در خواست عضویت در این نهاد نظامی را کرده بود، موافقت کرده اند.

ترکیه همکاری و همپیمانی سوئد با گروههای کرد از جمله پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه را عامل تاخیر در موافقت با عضویت این کشور در ناتو عنوان کرده است. این در حالی است که سوئد در سال گذشته برخی قوانین خود را برای مقابله سخت تر با گروههای کرد اصلاح کرده و حتی برخی اعضای وابسته به پ.ک.ک را به ترکیه استرداد کرده است. ترکیه استدلال کرده است که این اقدامات کافی نیست و سوئد باید حتی از برگزاری تظاهرات اعتراضی نیز جلوگیری کند.

نشریه نشنال اینترست آمریکا معتقد است که بازی ترکیه همچنان ادامه خواهد داشت و آمریکا نیز زیاد برای تحقق درخواست ترکیه برای ارسال جنگنده های اف 16 جدید عجله ای ندارد. البته مخالفان جدی فروش جنگنده اف 16 به ترکیه معتقدند این جنگنده ها بیشترین کاراییشان بمباران اهداف متعلق به کردها در عراق و سوریه است و تهدیدی جدی برای متحدان آمریکا در منطقه از جمله یونان و قبرس نیز محسوب می شود.

بیش از 100000 شهروند کرد که بیشتر آنها تبعه ترکیه هستند ساکن سوئد بوده و همواره اعتراضات علیه ترکیه در این کشور توسط گروههای کرد سازماندهی می شود. همچنین سوئد از جمله کشورهایی است که در پی عملیات نظامی 2019 ترکیه علیه کردهای سوریه فروش سلاح به این کشور را تعلیق کرد اما اخیرا برای کسب رضایت ترکیه فروش سلاح به ترکیه را از سر گرفته است. سوئد همچنین همکاری با برخی نهادهای کرد سوریه مانند اداره خودگردان کردی را خاتمه داده است. با این حال ترکیه این اقدامات را کافی ندانسته است و یا شاید به قول رویترز و نشنال اینترست، این مسئله به یک کارت فشار از سوی آنکارا علیه سوئد، آمریکا و شاید جبهه غرب تبدیل شده است.

کد خبر 2763580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha