اختلاف نظر اردوغان و باغچه لی بر سر 50+1 در انتخابات

سرویس ترکیه - اختلاف نظر اردوغان و باغچه لی بر سر تغییر شرط 50+1 در انتخابات، به دودستگی در میان اعضای AKP منجر شد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) هفته گذشته در سخنانی از احتمال تغییر قانون 50+1 در انتخابات سخن به میان آورد. او پیشتر نیز پس از انتخابات ماه می از تصمیم خود برای تغییر قانون انتخابات و برچیدن شرط 50+1 سخن گفته بود. با این حال دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) و شریک اصلی ائتلاف جمهور، با این تغییر موافق نیست.

در هفته ای که گذشت بحث ها بر سر موضوع تغییر قانون انتخابات شدت بیشتری گرفت. این بحث ها پس از آن شکل گرفت که اردوغان گفت: رئیس جمهور نه بر اساس شرط لازم 50+1 بلکه باید بر اساس بیشترین شمار آرا انتخاب شود و شرط 50+1 باید از میان برداشته شود. باغچه لی عدم موافقت خود را با این تغییر اعلام کرد.

بنا بر برخی اخبار غیر رسمی از پشت صحنه سیاست ترکیه، این تصمیم اردوغان، باعث ایجاد دو دستگی در میان اعضای AKP نیز شد. شماری از اعضای حزب موافق سخنان اردوغان هستند زیرا با این تغییر دیگر نیازی به آرای MHP نیز وجود نخواهد داشت. اما بخش قابل توجهی از اعضای AKP، شرط 50+1 درصد را «اساس دموکراسی» می‌داند. آنها  همچنین از ائتلاف ها دفاع می کنند زیرا با وجود ائتلاف ها احزاب دیگر نیز می توانند وارد مجلس شوند و به این ترتیب نمایندگی حقوق لایه های اقلیت جامعه را در مجلس بر عهده بگیرند؛ چیزی که منجر به دموکراسی کثرت گرا می شود.

اردوغان و باغچه لی قرار است امروز برای رایزنی درباره تغییرات در قانون اساسی جدید با یکدیگر دیدار کنند.

کد خبر 2763560

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha