گزارش رویترز از ناآرامی در منطقه عرب نشین تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش رویترز، نیروهای تحت رهبری کردها و مورد حمایت ایالات متحده، در حال مقابله با ناآرامی قبایل عرب در شرق سوریه هستند.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری رویترز در گزارشی از ناآرامی در منطقه عمدتا عرب نشین شرق سوریه در دیرالزور، از کشته و زخمی شدن دهها تن خبر داد. دستگیری یک فرمانده عرب عضو نیروهای دموکراتیک سوریه خشم اعراب از حکمرانی کردها را به دنبال داشت.

بسیاری از قبایل عرب می گویند که نیروهای دموکراتیک سوریه فقط از مناطق کردنشین حمایت می کنند. کردها می گویند که به دنبال جبران برخی  ناعدالتی هایی هستند که در گذشته صورت گرفته است.

نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت ایالات متحده به رهبری نیروهای کرد، روز چهارشنبه نیروهای کمکی را برای فرونشاندن ناآرامی های گسترده قبایل عرب در استان دیرالزور در شرق سوریه که پس از دستگیری یک فرمانده وابسته به آنها آغاز شد, به این منطقه اعزام کردند.

شاهدان و منابع محلی گفتند طی نبردهایی که از روز یکشنبه در منطقه نفت خیز استراتژیک واقع در محل سکونت قبایل عرب در دیرالزور اتفاق افتاد، حداقل 40 جنگجو از هر دو طرف و 15 غیرنظامی دیگر کشته شدند.

درگیری های روز یکشنبه گذشته پس از دستگیری احمد الخبیل با نام مستعار ابوخوله رئیس شورای نظامی دیرالزور از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه، آغاز شد. او همچنین فرماندهی نیروهای عرب را در نیروی نظامی دموکراتیک سوریه را رهبری می‌کرد که ائتلافی متشکل از شبه‌نظامیان کرد، عرب و مسیحیان بوده و نیروی یگان های مداقع خلق یا YPD بنده اصلی آن را تشکیل می دهد. ائتلاف نیروی دموکراتیک سوریه توسط آمریکا تشکیل شده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه در اولین اظهار نظر خود در مورد این وضعیت بیانیه ای صادر کرده و گفتند ابوخوله به دلیل همدستی در جنایات متعدد از قاچاق مواد مخدر گرفته تا ناتوانی در مقابله با تهدید دولت اسلامی در استان دیرالزور، دستگیر و از سمت خود برکنار شد.

ساکنان منطقه می گویند نیروهای دموکراتیک سوریه، همزمان با بمباران چندین شهر و روستا که در آن طوایف عرب مسلح اقدام به آتش زدن لاستیک‌ کرده، لابه لای خودروها کمین کرده و مواضع نیروهای SDF را گلوله‌باران کرده‌اند، نیروهای کمکی جدیدی را به این منطقه اعزام کرده اند.

جنگجویان قبایل چندین پست بازرسی را تصرف کرده و به نیروهای گشتی در چندین شهر، از جمله سحیل در نزدیکی میدان نفتی العمر نزدیک به محل استقرار نیروهای آمریکایی حمله کردند.

شخصیت‌های قبایل عرب و ساکنان می‌گویند که افزایش ناآرامی‌های به دلیل دستگیری ابوخوله، خشم شدید نسبت به شبه‌نظامیان تحت رهبری کردها که جمعیت عمدتاً عرب را در این استان نفت‌خیز کنترل می‌کنند، آشکار کرد.

ساکنان عرب از این که در شرایط بد معیشتی قرار گرفته و اداره خودگردان کردی سهمی از نفت منطقه را به آنها نمی دهد شکایت دارند.

رهبران نیروی کردی YPG که پنتاگون آنها را تسلیح کرده، همواره اعمال تبعیض علیه اعراب را انکار کرده و می گوید که به دنبال جبران بی عدالتی صورت گرفته علیه کردهایی است که فرهنگ و هویت آنها قبل از شروع درگیری سوریه در سال 2011 انکار می شد.

نیروی YPG شریک اصلی ایالات متحده در سوریه، در نبرد برای بیرون راندن داعش از دیرالزور و مقابله با نیروهای سوری و حامیان روسی آنها در نبرد برای دست یافتن به برخی از بزرگترین میادین نفتی سوریه بوده است.

کد خبر 2760217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha