ترکیه خواستار بخشودگی جریمه و تامین هزینه‌های بازسازی لوله‌های نفتی از سوی دولت بغداد است

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ وزیر نفت عراق به ترکیه رفت و در تاریخ ۲۴/۸/۲۰۲۳ وزیر انرژی دولت ترکیه نیز در اربیل بود ترکیه خواستار آن است که دولت عراق هزینه تعمیر و بازسازی لوله‌های نفتی عراق را در داخل خاک ترکیه بر عهده بگیرد بغداد نیز خواستار آن است که قبل از برگزاری مذاکرات با ترکیه به نشانه حسن نیت آن کشور، صادرات نفت اقلیم کردستان و کرکوک ازسرگرفته شود.

به گزارش کردپرس به نقل از دراو میدیا، در تاریخ ۲۲ ماه جاری (اگوست) حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق در آنکارا با وزیر نیرو ترکیه دیدار کرد و دو طرف در این دیدار در خصوص ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان که از تاریخ ۲۵ ماه مارس ۲۰۲۳ متوقف شده است با هم گفتگو کرده‌اند. در بیانیه این دیدار آمده است که پس از اتمام طرح بازسازی و بازرسی لوله‌های نفتی در داخل ترکیه صادرات نفت اقلیم کردستان از سر گرفته شود به این بهانه که به علت وقوع زلزله ترکیه که در فوریه سال جاری ۲۰۲۳ اتفاق افتاد لوله‌های نفتی عراق در داخل خاک ترکیه دچار آسیب دیدگی‌های عمیقی شده‌اند بعد از گذشت دو روز از دیدار میان وزیر نفت عراق و وزیر انرژی ترکیه روز پنجشنبه تاریخ ۲۰۲۳/۸/۲۴ وزیر انرژی ترکیه وارد اربیل شد و با مسرور بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان دیدار کرد در این دیدار دو طرف درباره موضوع از سرگیری صادرات نفت اقلیم به بندر جیهان با هم گفتگو کردند.

به گفته منابع آگاه، دولت ترکیه خواستار آن شده است که دولت عراق هزینه بازسازی لوله‌های نفتی اقلیم کردستان را در داخل خاک ترکیه بر عهده بگیرد اما دولت عراق برمبنای آنکه دولت ترکیه صادرات نفت اقلیم کردستان را متوقف کرده است با این خواست دولت ترکیه موافقت نکرده است در مقابل دولت بغداد از ترکیه خواسته‌ است قبل از  برگزاری مذاکرات میان دو طرف درباره جریمه نقدی که دادگاه داوری پاریس برای ترکیه تعیین کرده است به نشانه حسن نیت صادرات نفت اقلیم کردستان آز سرگرفته شود.

گزارشگر رسانه خبری دراو میدیا با یک مسئول وزارت نفت عراق در خصوص اسیب دیدگی لوله‌های نفتی عراق در داخل خاک کردستان گفتگو کرد این مسئول اعلام کرد این لوله‌ها در جریان وقوع زلزله ترکیه دچار هیچ نوع آسیب دیدگی نشده‌اند اما تنها یک مخزن بزرگ ذخیره نفت دچار آسیب شده است که این اسیب دیدگی به نوعی نیست که مشکلی در حال و آینده ایجاد کند چون در بندر جیهان تعداد ۱۵ مخزن بزرگ نفتی وجود دارد که ظرفیت ذخیره ۶ میلیون بشکه نفت را دارا می باشند ولی لوله‌های نفتی سالم هستند با این مدرک که بعد از وقوع زلزله ترکیه که در تاریخ ۶ فوریه اتفاق افتاد دو روز بعد از آن صادرات نفت اقلیم کردستان به بندر جیهان از سرگرفته شد و تا تاریخ ۲۵ ماه مارس سال ۲۰۲۳ ادامه داشته است یعنی برای مدتی در حدود ۵۰ روز پس از وقوع زلزله ترکیه صادرات نفت ادامه داشته است این لوله‌ها در حدود دو متر زیر زمین قرار گرفته‌اند و سالم هستند به عقیده منبع مذکور  مطرح کردن این مسئله برای آن است که هر کدام از دو طرف شروط خود را تحمیل کنند عراق می‌خواهد جریمه تعیین شده(یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) را از ترکیه دریافت کند و ترکیه متعهد شود که بدون رضایت دولت عراق نفت اقلیم کردستان روانه بازار جهانی نشود. در مقابل آنکارا هم می‌خواهد دولت عراق از دریافت جریمه تعیین شده از سوی دادگاه داوری پاریس منصرف شود و تکلیف مسئله نیروهای پ. ک.ک و امنیت مرزهای خود با عراق را تعیین کند.

لوله‌های نفتی عراق شامل دو لوله هستند که در دهه هشتاد میلادی در داخل خاک ترکیه راه اندازی شده‌اند یکی از این لوله‌ها به قطر ۴۰ اینچ است و روزانه ظرفیت انتقال ۷۰۰ هزار بشکه نفت را دارد و لوله دیگر ۴۶ اینچ قطر دارد و ظرفیت انتقال ۹۰۰ هزار بشکه نفت را دارد و هر دو لوله با هم ظرفیت انتقال یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز را دارند در دهه های هشتاد میلادی به دلیل وقوع جنگ میان عراق و ایران دولت عراق روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت از طریق این لوله ها صادر کرده است.

طول لوله‌های نفتی عراق در داخل خاک ترکیه ۶۷۵ کیلیومتر است از طریق این لوله‌ها تا قبل از متوقف شدن صادرات نفت اقلیم کردستان روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت اقلیم کردستان و حدود ۸۰ هزار بشکه نفت عراق  انتقال داده می‌شد.

بنا بر گزارش موسسه حسابرسی «دیلوت» در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ یعنی از ماه ۲۰۲۳/۱/۱ تا ۲۰۲۳/۳/۲۵ اقلیم کردستان ۳۲ میلیون و ۳۰۷ هزار بشکه نفت را از طریق لوله های نفتی ترکیه انتقال داده است و مجموع درآمد حاصل از آن ۲ میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار بوده است که مبلغ یک میلیارد و ۲۵۳ میلیون آن صرف هزینه‌های شرکتهای نفتی شده است و ۹۴۶ میلیون دلار آن به خزانه دولت واریز شده است.

دولت اقلیم کردستان خود لوله‌های  نفتی کردستان را احداث کرد در سال ۲۰۱۷ این لوله‌ها را به قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فروخت اما از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا میانه‌های سال ۲۰۲۱ یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار را بابت کرایه لوله‌های نفتی پرداخت کرده است.

درآمد نفتی اقلیم کردستان از سال ۲۰۲۱  مبلغ ۴ میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار بوده است یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار به خزانه دولت واریز شده است و ۴۵۴ میلیون دلار از این مبلغ(۱۱%) را فقط صرف کرایه لوله‌های نفتی کرده است.

کد خبر 2760211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha