چهار شایعه بزرگ در ایلام و انتخابات اسفند ماه / لطیف صادقی*

سرویس ایلام - معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان دهلران در یادداشتی به بررسی چهار شایعه بزرگ در ایلام طی ماه اخیر پرداخته است که به زعم وی ریشه در فعالیت جوسازان و لیدرهای انتخاباتی دارد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، مدتی است که فضای مجازی استان جولانگاه خبرسازان و لیدرهای انتخاباتی شده و با هدف جلب توجه و یارگیری از میان جوانان ساده دل، و بعضاً تخریب رقبا و مسئولان استان دست به دروغ پردازی و شایعه پراکنی و تضعیف دولت و مجلس می‌زنند و با پمپاژ اطلاعات غلط روح و روان جامعه را مشوش می سازند.

در این رابطه لازم است نهادهای نظارتی نسبت به رصد عملکرد چنین افرادی را که برای مطرح کردن خویش و یا کاندیدای مد نظرشان آسمان به ریسمان می بافند  مورد شناسایی قرار داده و نگذارند ساحت حساس انتخابات توسط جوسازان، بیش از این دچار چالش و التهاب شود.

یادمان باشد که انتشار یک خبر دروغ، انتخابات دور هشتم ایلام را خون آلود و پیکر سه نوجوان بیگناه را بر روی دست پدران و مادران گذاشت و خاطره تلخی را در تاریخ ایلام به ثبت رساند.

مزید اطلاع هم استانی های عزیز نگاهی گذرا به موارد اخیر طی یک ماه گذشته خالی از لطف نبوده و در روشنگری جامعه  امروز ما بی تأثیر نخواهد بود.

اولین شایعه جدایی دهلران به عنوان مهم‌ترین قطب اقتصادی و نفتی منطقه از استان ایلام و الحاق آن به دزفول برای تشکیل یک استان جدید بود که بیشتر شبیه به یک جک بی مزه می نمود و مدتی ساده دلان فضای مجازی را مشغول خویش ساخت و با این دروغ شاخدار مسئولان استان و نمایندگان و ائمه جمعه را با این شایعه متوهمانه که ساخته ذهنی افراد خاص بود، مورد اهانت قرار می دادند و مسئولان همسایه جنوبی را  رستم دستان فرض می کردند و این در حالی بود که مسئولان همسایه جنوبی خودشان از این فضاسازی در میان مردم ما بی خبر بودند و البته به ساده اندیشی برخی هم پوزخند می زدند!

دومین شایعه انتزاع بخش های زرین آباد و میمه از دهلران و تصویب شهرستان جدید زرین آباد بود که مدتهاست مسکوت مانده و وزارت کشور آن را منوط به تفاهم بزرگان منطقه و شوراها کرده است و معمولاً در آستانه انتخابات، دولت به چنین مسائلی ورود عجولانه و غیر کارشناسی نمی کند. در این میان برخی برای جلب آراء مردم شریف میمه دست به کار شده و دیگری را مقصر و برای خودشیرینی در میان مردم زرین آباد، افراد دیگر را مانع انجام کار و ارتقاء بخش به شهرستان معرفی می کردند. 

این در حالی بود که نه فرماندار و استاندار و نه وزیر کشور چنین مصاحبه ای را منتشر نکرده بود و صرفاً یک خبر کذب در فضای مجازی موجبات تشویش اذهان را فراهم و برخی تنش ها را دامن زد که با صبوری و منطق نخبگان و تدبیر بزرگان منطقه، با برگزاری  نشست هایی در فرمانداری، روشنگری لازم به عمل آمد و افراد مظنون به تولید این خبر تحت پیگرد قرار گرفتند.

سومین شایعه الحاق شهرستان سیروان به حوزه جنوب استان برای افزایش یک کرسی به تعداد نمایندگان استان بود که به دلیل منفی شدن رشد جمعیت در سطح استان، چنین موضوعی سال‌ها قبل از دستور کار خارج و با موضع گیری رسمی نمایندگان پایان یافت.

اخیراً هم در چهارمین شایعه، به بهانه و دستاویز قرار دادن مصاحبه فرماندار شوش و اعلام تصویب گذر مرزی  بخش فتح المبین در استانداری خوزستان، الحاق بخشی از دهلران به شوش را در بوق ‌و کرنا کرده اند. این در حالی است که از حدود ۳۰ سال گذشته تا کنون تقسیمات کشوری جدیدی در حدودات استان ایلام و خوزستان رخ نداده است و مصوبه گذر مرزی شوش ربطی به استان ایلام ندارد. همچنان که مصوبه کشوری گذر مرزی و بازارچه و گمرک رسمی چیلات دهلران ربطی به خوزستان ندارد و هیچ کدام نافی دیگری نخواهد بود و اتفاقا هر دو نیازمند پای کار آمدن طرف عراقی و اخذ مصوبه از شورای عالی مرزهای کشور عراق هستند.

در ضمن اگر چنین آرزویی عملی و بازارچه و گذری برای کوله بری در جوار مرز استان ایلام با خوزستان و کشور عراق  ایجاد شود، قطعاً بخشی از مردم شریف دشت عباس و موسیان و فعالان اقتصادی دهلران هم از آن بهره مند خواهند شد؛ همچنان که تجار سراسر کشور از مرزهای خسروی و مهران و باشماق و چزابه استفاده می کنند و کسی هم نمی‌تواند مانع آنان شود.

لطفاً قدری واقع بین باشیم و برای جلب نظر و کف زدن  عده ای خاص و افراد غیر مطلع، با افکار عمومی بازی نکنیم و روح و روان جامعه را نیازاریم و دست از مردم آزاری سیاسی برداریم.

*معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان دهلران

کد خبر 2759874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha