اتمام ۱۰ طرح اولویت دار حوزه آب کردستان تا پایان سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: با سرمایه گذاری کلان وزارت نیرو در حوزه آب کردستان، ۱۰ طرح اولویت دار با پیشرفت فیزیکی بالا شناسایی شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام می رسند.

به گزارش کرد پرس، آرش آریانژاد به سرمایه گذاری کلان وزارت نیرو در حوزه آب در کردستان اشاره کرد و گفت: عمده این سرمایه گذاری ها بعد از سفر وزیر نیرو در زمستان سال ۱۴۰۰ به این استان و بازدید از تمامی طرح های توسعه منابع آب، با دیدگاه خاتمه این طرح های نیمه تمام، که در سنوات گذشته پیشرفت قابل توجهی نداشتند و از مطالبات مردم نجیب استان کردستان بود، صورت گرفت.

وی اظهار کرد: از مجموع کل طرح های آبی استان ۱۰ طرح به عنوان طرح های اضطراری و اولویت دار در برنامه وزارت نیرو قرار گرفته و نظر به نگاه ویژه وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور از لحاظ اعتباری، سخت افزاری و نرم افزاری و تلاش همکارانم به زودی شاهد تحولات عظیمی در حوزه آب کردستان خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ عمده این طرح ها در استان به بهره برداری خواهند رسید، افزود: سد چراغ ویس سقز که بیش از ۲۱ سال از آغاز ساخت آن می گذرد، با عنایت و حمایت های مالی وزارت نیرو، امسال به بهره برداری می رسد، با احداث ایستگاه پمپاژ اضطراری و دائم بوئین بانه، افتتاح خط ۲۲.۵ کیلومتری آبرسانی به این شهرستان، تأمین آب در مدول اول و دوم تصفیه خانه های شهرستان سقز که مدول اول با ظرفیت ۴۰۰ لیتر بر ثانیه در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید و امسال نیز ۲۰۰ لیتر دیگر وارد مدار شده و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب پاک تحویل داده می شود.

آریانژاد از تأمین آب شرب شهرستان دیواندره خبر داد و ادامه داد: بعد از سال ها انتظار امکان ذخیره آب در پشت این سد تا میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب مهیا و شرایطی فراهم شده که برای نخستین بار امسال آب گوارای سد سیازاخ از طریق تصفیه خانه آبفا در اختیار شهروندان دیواندره قرار بگیرد.

وی با اعلام اینکه امسال آبگیری کامل سد امیرآباد کامیاران انجام و تا اواخر سال شاهد بهره برداری کامل از این سد خواهیم بود، یادآور شد: در مریوان نیز پس از ۱۰ سال انتظار سد گاران به بهره برداری رسیده و ۳۰۰ لیتر آب پاک به تصفیه خانه موقت تحویل داده شده و تا پایان شش ماهه اول سال جاری نیز ۲۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد گاران در نواحی یک و دو و جنوب دریاچه زریبار، تامین آب خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان بیان کرد: تا نیمه اول سال بعد هم مابقی ۱۸۰۰ هکتار دیگر نیز از دیم به آبی تبدیل شده و ۴۵۰۰ هکتار اراضی پایاب سد گاران آبی خواهند شد که این مهم به اشتغالزایی و توسعه کشاورزی منطقه، کمک زیادی می کند.

آریانژاد از انتقال آب سد گاران با ظرفیت حدود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به دریاچه زیبای زریبار مریوان خبر داد و گفت: این دریاچه امسال در بهترین شرایط ممکن از لحاظ تراز نرمال و حجم آب قرار داشته و تا پائیز امسال میزان این انتقال از ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه ارتقاء می یابد.

کد خبر 2759834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha