اشعار عاشورایی تاثیر فوق العاده بر مفاهیم دینی دارند

استاندار کردستان خطاب به شاعران حاضر در کنگره شعر عاشورایی قروه، گفت: نقش خود را باید جدی بگیرند چرا که اشعار عاشورایی و آیینی یک ژانر خاصی از ادبیات هنر و شعر نیست، بلکه تاثیر فوق العاده بر مفاهیم دینی دارد.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در کنگره ملی شعر عاشورایی قروه، گفت: مجالس عاشورایی یکی از بهترین مجالس و همایش هایی است که بهره معنوی و نشاط معنوی ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای بعد از انقلاب که تا قبل از آن کمتر بیان شده بود، تعمیق معرفت شناخت عمومی نسبت به معارف دین و به ویژه نهضت عاشورا و شخصیت حضرت ابا عبدالحسین است.

استاندار کردستان افزود: نگاه و برداشت عمومی از شخصیت شخصیت های بلندمرتبه واقعه کربلا، نگاهی منطبق بر حقیقت درخشان نبوده لذا خدمت بزرگ و  ثمره کار انقلاب و شاعران آیینی است این معرفت را تعمیق کنند و عمومیت ببخشند.

زارعی کوشا از شاعران حاضر در این کنگره درخواست کرد، نقش خود را جدی بگیرند چرا که اشعار عاشورایی و آیینی یک ژانر خاصی از ادبیات هنر و شعر نیست بلکه تاثیر فوق العاده بر مفاهیم دینی دارد.

وی ادامه داد: این شعر می تواند بسیاری از نیازها را تأمین می کند ضمن اینکه شاعران باید آشنا با روایت و مسلط بر حقیقت عاشورا باشند.

گفتنی است شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد و بر اساس رای هیات داوران، در بخش شعر عاشورایی، «خدابخش صفادل» از نیشابور با اثر «در کدام سمت» حائز رتبه اول شد.

رتبه دوم هم به «علیرضا اطلاقی» از ساوه با اثر «لیلاسر» تعلق گرفت و «فاطمه احمدی» از الشتر استان لرستان نیز با اثر «عاشورایی» حائر رتبه سوم شد.

در بخش ایثار و شهادت نیز، براساس رای هیات داوران، رتبه اول به «بهرام نوری» از کرج با اثر «اواخر باران» اهدا شد.

هیات داوران در همین بخش، «سمیرا یکه تاز» از ساوه را با اثر «کودکان شهید» حائز رتبه دوم شناخت و رتبه سوم نیز به اثر «سایه آرامش شب» متعلق به «سایه رحیمیان» از قم رسید.

داوران شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه متشکل از «محی الدین آئینی»، «علی احسان فریدونی» و «عبدالجبار کاکایی» بودند.

همچنین در پایان این مراسم، از کتاب «مرثیه برف» نگاهی به زندگی شهید قاسمعلی رستمی از شهدای هشت سال دفاع مقدس، اثر «سیده سحر حسینی» رونمایی و از پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت هم تجلیل شد.

کد خبر 2759630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha