تلاشهایی از سوی دولت فدرال برای محدود کردن قدرت و اختیارات اقلیم کردستان در جریان است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- غیاث سورچی در گفتگو با کردپرس ضمن اشاره به تلاشهایی برای محدود کردن قدرت و اختیارات اقلیم کردستان گفت: هیأت اعزامی به بغداد، هیأت اقلیم کردستان نبود بلکه هیأت حزب دمکرات بود زیرا حتی یک نماینده از سایر احزاب کردستانی و بویژه اتحادیۀ میهنی عضو این هیأت نبود.

غیاث سورچی عضو رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان در خصوص سفر هیأت اعزامی اقلیم کردستان به ریاست امید صباح انتقاداتی مطرح کرد و به کردپرس گفت: هیأت اعزامی هیأت حزب دمکرات کردستان بود زیر ا هیچ نماینده‌ای از سایر احزاب کردستانی و بویژه نمایندۀ اتحادیۀ میهنی کردستان که یکی از دو حزب اصلی اقلیم کردستان و از احزاب بزرگ عراق است، عضو این هیأت نبود.

سخنگوی تشکیلات اتحادیۀ میهنی کردستان در نینوا همچنین به قانون بودجه و شکایت حزب دمکرات در خصوص این قانون به کردپرس گفت: اگرچه حزب دمکرات، شکایتی در خصوص بودجه 2023 نزد دادگاه عالی فدرال عراق ثبت کرده است اما هیأت اعزامی اعلام کرده است که به تک تک بندها و مواد قانون بودجه دولت عراق و بویژه بندها و مواد مربوط به اقلیم کردستان پایبند هستند. این در حالی است که پیشتر نسبت به قانون بودجه اعتراض داشتند و از آن انتقاد می‌کردند. برای من قابل درک نیست که اعلام پایبندی مطلق و بدون قید و شرط به مصوبات قانون بودجه چه دستاوردی خواهد داشت؟!

این عضو ارشد اتحادیۀ میهنی کردستان از عدم موفقیت اقلیم کردستان در موضوع بودجه و نفت انتقاد کرد و افزود: نفت، درآمدهای داخلی و درآمد دروازه‌های مرزی را در ازای تخصیص سهم بودجه اقلیم کردستان به دولت فدرال عراق تحویل داده‌اند اما تاکنون دولت فدرال در مورد هزینه کردن آن تصمیم نگرفته و دو ماه است که کارمندان و حقوق‌بگیران اقلیم کردستان، حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. علاوه بر آن، روز به روز، سقف خواسته‌های دولت فدرال در برابر دولت اقلیم کردستان افزایش می‌یابد و تلاشهایی از سوی دولت فدرال عراق برای محدود کردن قدرت و اختیارات اقلیم کردستان در جریان است.

غیاث سورچی در پایان گفتگویش با کردپرس افزود: با این اوصاف اگر هیأت اعزامی که تحت عنوان «هیأت دولت اقلیم کردستان» به بغداد سفر کرده‌اند، اوضاع کنونی را به عنوان دستاورد معرفی می‌کند باید این پرسش را مطرح کرد که چرا در خصوص قانون بودجه عراق شکایت ثبت کرده‌اند؟

کد خبر 2758549

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha