نگرانی برخی مقامات آمریکایی از استفاده ترکیه از جنگنده های اف 16 علیه یونان و کردهای سوریه

سرویس جهان- به باور برخی مقامات آمریکایی، علت تعلل سنا و کنگره در تایید درخواست ترکیه برای خرید جنگنده های اف 16 از آمریکا، نگرانی آنها از استفاده آنکارا از این جنگ افزارها علیه یونان و متحدان کرد آمریکا در سوریه است.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این هفته برای اولین بار نسبت به موافقت با عضویت سوئد در ناتو چراغ سبز نشان داد. اما مطرح شدن برخی خواسته های او از آمریکا و اروپا بویژه دریافت جنگنده های اف 16 از آمریکا و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، در مقابل رضایت دادن به عضویت سوئد در ناتو، عملی شدن پیوستن سوئد به ناتو را مورد تردید قرار داده است.

آمریکا ضمن استقبال از چراغ سبز ترکیه، از تلاش برای عملی شدن درخواست ترکیه برای خرید جنگنده های اف 16 خبر داد. پیش از این، برخی مقامات آمریکایی، از جمله چند نماینده کنگره و سنا نسبت به استفاده احتمالی ترکیه از این جنگنده های آمریکایی علیه یونان و کردهای سوریه ابراز نگرانی کرده بودند.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا علت مخالفتها را اعمال رفتارهای تهاجی ترکیه نسبت به همسایگان این کشور عنوان کرد اما در مصاحبه با خبرگزاری رویترز از توقف نسبی این رفتارها توسط ترکیه خبر داد.

او تاکید کرد ترکیه باید رفتارهای تهاجمی خود علیه همسایگان خود و متحدان آمریکا را نه به صورت موقت، بلکه برای همیشه کنار بکذارد.

یکی از مقامات کاخ سفید هم به نشریه آمریکایی الماینتور گفته است که دموکراتها چراغ سبز اردوغان برای پیوستن سوئد به ناتو را اقدام مثبتی می دانند اما نگران سه چیز هستند: نقض حاکمیت یونان توسط ترکیه، عدم اجرای تحریمها علیه روسیه توسط ترکیه و ادامه تهاجم ترکیه به متحدان کرد آمریکا در سوریه.

نشریه پلتیکو هم نگرانی های دموکراتها از رفتارهای تهاجمی ترکیه علیه یونان و برخی متحدان آمریکا مانند کردهای سوریه را عامل تعلل نسبت به تحویل جنگنده های اف 16 آمریکا به ترکیه دانست.

باب منندز گفته است احتمالا طی یک هفته آینده با دولت بایدن پیرامون این موضوع گفتگو خواهد کرد.

کد خبر 2758188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha