تصویب یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اثر ثبت جهانی قره‌کلیسای چالدران

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در نشست حفاظت و مرمت کلیسای ثبت جهانی قره‌کلیسا چالدران گفت: امسال برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری قره‌کلیسا چالدران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار تصویب شده است.

به‌گزارش کردپرس، نشست حفاظت و مرمت کلیسای ثبت جهانی تادئوس مقدس یا همان قره‌کلیسا چالدران با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، شرلی آودیان، مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران و تعدادی دیگر از اساتید دانشگاه و کارشناسان این اداره‌کل در ارومیه برگزار شد.

در این نشست مرتضی صفری اظهار کرد: زندگی مسالت‌آمیز پیروان اقوام و ادیان در ایران اسلامی و برگزاری مراسم مذهبی آنها در کشور، نشان‌ از احترام به حقوق پیروان مذاهب و ادیان در جمهوری اسلامی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود  برگزاری مراسم مذهبی بادراک برای شصت و نهمین سال متوالی و با حضور ارامنه سراسر جهان در قره‌کلیسا نمود عینی احترام به حقوق مذاهب و ادیان در ایران بوده که باید در ابعاد گسترده نسبت به پوشش رسانه‌ای این مراسم پرداخت. 

او با تاکید بر تقویت زیرساخت‌های گردشگری قره‌کلیسا چالدران گفت: با همکاری پایگاه ملی کلیساهای ایران باید نسبت به جذب سرمایه‌گذار و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و اقامتی در اطراف این کلیسا اقدام کرد چرا که سالانه مسافران خارجی بسیاری برای زیارت این مکان مقدس به ایران سفر می‌کنند.

صفری خاطرنشان کرد: در صورت ایجاد زیرساخت‌ها می‌توان در طول ایام سال میزبان مسافران بود و میزبانی از مسافران تنها به ایام خاصی مانند نوروز، مراسم بادراک و ... محدود نباشد.

ثبت ملی ۳۴ کلیسا در آذربایجان غربی

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم در این مراسم اظهار کرد: آذربایجان غربی از گذشته تا به امروز سرزمین اقوام و ادیان مختلفی بوده که زندگی مسالت‌آمیزی را در کنار یکدیگر داشته‌اند. 

داوود فرازی افزود: در سطح استان یک هزار و ۷۷۰ اثر ثبت ملی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۵۰ اثر مربوط به بناهای تاریخی بوده و از این تعداد ۳۴ اثر مربوط به کلیساها است.

او ادامه داد: در این میان قره‌کلیسا یکی از بناهای باارزش و فاخر در استان بوده که شهرت جهانی داشته هر ساله اعتبارات خاصی برای حفاظت و مرمت آن در نظر گرفته می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: هر ساله ارامنه جهان در این کلیسا دور یکدیگر جمع شده و مراسم مذهبی بادراک را برگزار می‌کنند.

تهیه بیش از ۳۰۰ عکس از قره‌کلیسا

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران در این مراسم گفت: برگزاری مراسم مذهبی بادراک در قره‌کلیسا برای شصت و نهمین دوره نشان‌دهنده این موضوع است مسئولان جمهوری اسلامی هیچگاه تبعیضی در بین پیروان اقوام و ادیان قائل نشده و آنها همانند مسلمانان برنامه‌های مذهبی خود را اجرا کنند.

شرلی آودیان با اشاره به اهمیت حفاظت از قره‌کلیسا چالدران افزود: در ۱۵ سال گذشته پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران برای افزایش تعامل با مردم محلی، مسئولان و نهادهای مذهبی تلاش کرده تا از ظرفیت آنها برای حفاظت از قره‌کلیسا استفاده کند.

او ادامه داد: تهیه بیش از ۳۰۰ عکس از قره‌کلیسا و چاپ آن کتابی با عنوان کلیساهای ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی از جمله اقدامات انجام شده برای معرفی این کلیسا اشاره کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران تصریح کرد: در سال‌های گذشته با هدف تقویت زیرساخت‌های گردشگری قره‌کلیسا اقداماتی مانند ایجاد فضاهای نمایشگاهی، فروشگاه و کافی‌شاپ، ایجاد سکوهای اسکان زائران، سرویس‌های بهداشتی، ساماندهی سیم‌کشی‌های برق، طراحی و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی، نورپردازی و ... انجام شده است‌.

آودیان گفت: همچنین هر ساله در قره‌کلیسا چالدران مراسم مذهبی بادراک، مراسم نوروزگاه در ایام عید، مراسم سالیانه روز جهانی کودک و تعدادی دیگر از برنامه‌های رویدادمحور برگزار می‌شود.

او با اشاره به اقدامات انجام شده برای مرمت قره‌کلیسا تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات مرمتی مرمت گنبد اصلی قره‌کلیسا بوده که برای این منظور از پوشش مسی سه‌لایه در سقف گنبد آن استفاده شده که در برابر نفوذ رطوبت مقاوم است‌.

آلن گریگور, کارشناس پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات انجام یافته برای مرمت عصارخانه قره‌کلیسا گفت: کشت دانه‌های روغنی از جمله کنجد و کتان از گذشته در چالدران رایج بوده که روغن‌کشی این دانه‌ها در عصارخانه قره‌کلیسا انجام می‌شده است.

همچنین در این نشست به پاس قدردانی از زحمات پیشکسوتان و فعالانی که طی ۱۵ سال اخیر در پایگاه جهانی قره کلیسای چالدران به شکل‌های مختلف فعالیت کرده‌اند با اهدا لوح تقدیر و تندیس، تجلیل شد.

کد خبر 2758088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha