سه سناریوی پیش روی کردهای سوریه

سرویس جهان- به نوشته دکتر دانیا خطیب، سه سناریوی توافق اردوغان- بشار اسد، توافق کردها-دمشق و توافق کردها- اردوغان می تواند وضعیت موجود در سوریه را دگرگون کند.

به گزارش کردپرس، دکتر دانیا خطیب، از بنیانگذاران مرکز تحقیق ایجاد صلح و تعاون در تحلیلی پیرامون وضعیت سوریه که در نشریه عرب نیوز منتشر شده، بر عدم وجود طرحی منسجم برای پایان دادن به وضعیت موجود در سوریه تاکید کرده است. او با اشاره به این که بخشی از قلمرو سوریه در اختیار دولت مرکزی، بخشی در کنترل شورشیان و ابسته به ترکیه و بخشی در کنترل کردهاست، این وضعیت را عاملی برای حل نشدن بحران سوریه دانسته است.

این پژوهشگر سه سناریو برای تغییر وضعیت کنونی در سوریه مد نظر قرار داده که در دو تای آنها کردها نقش مستقیم ایفا می کنند.

سناریوی اول عبارت است از توافق کردها و دولت مرکزی با تشویق و ترغیب روسیه است که به باور او مورد پذیرش کشورهای عربی نیز قرار خواهد گرفت و آمریکا نیز آن را تحمل خواهد کرد. اما دکتر خطیب باور دارد که توافق میان کردها و دمشق شکل نخواهد گرفت زیرا مذاکرات چندیدن ساله آنها تاکنون نتیجه ای نداشته و دولت مرکزی حاضر به دادن هیچ گونه امتیازی به کردا نیست.

سناریوی دو شامل توافق میان اردوغان و بشار اسد است. اما به گفته این پژوهشگر، رجب طیب اردوغان پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور ترکیه برای پنج سال دیگر، بر خلاف تاکید او قبل از انتخابات بر عادی سازی روابط میان دمشق و آنکارا، اکنون خود را بی نیاز از توافق می داند و به همان برنامه قبلی خود در مورد سوریه ادامه خواهد داد.

سناریوی سوم توافق میان کردها و شورشیان تحت حمایت ترکیه در شمال سوریه عنوان شده است. هر چند این کارشناس آن را بهترین سناریو دانسته اما خود نیز با اشاره به این که اردوغان مخالف هر گونه امیتاز دادن به کردهای سوریه است، به سرانجام رسیدن این سناریو را دشوار توصیف کرده است.

دانیا خطیب با اشاره به این که اردوغان حتی از آب به عنوان سلاح علیه کردهای سوریه استفاده کرده است، تنها راه تحقق این توافق را دادن تضمین های عینی آمریکا به ترکیه درباره کردها و استقرار نیروهای صلح بین المللی در مناطق شمال غرب تا شمال شرق سوریه دانسته است.

کد خبر 2757768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha