نظارت ۵۵ اکیپ دامپزشکی کردستان در عید قربان بر ذبح دام

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: ۱۱۰ کارشناس و بازرس دامپزشکی در قالب ۵۵ تیم سیار و ثابت مستقر در استان، بر ذبح دام های قربانی نظارت بهداشتی می کنند.

به گزارش کرد پرس، مجتبی ورمقانی گفت: اداره کل دامپزشکی استان همچون سال های گذشته، در تامین بهداشت عمومی جامعه و در راستای عمل به وظایف و مسوولیت های خود در رابطه با نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی، آمادگی دارد در روز عید قربان، نسبت به بازرسی بهداشتی از دام های قربانی و لاشه های آنها با رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام کند.

وی از مردم خواست برای حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت های قربانی و جلوگیری از اشاعه بیماری های مختلف مشترک بین انسان و دام از خدمات بازرسی بهداشتی ویژه عید سعید قربان این اداره کل استفاده کنند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان اظهار کرد: لازم است همه دام ها قبل از ذبح از طرف بازرسان دامپزشکی معاینه شده و در صورت تایید مورد ذبح قرار گیرد.

ورمقانی افزود: مصرف گوشت دام های قربانی که مورد بازرسی قرار نگرفته  است به هیچ وجه توصیه نمی شود، چون احتمال انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد.

وی ادامه داد: بهتر است تا حد امکان از ذبح دام قربانی در منازل خودداری شده و دام ها برای ذبح به کشتارگاه ارجاع داده شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان توصیه کرد لاشه دام ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود و یادآور شد: با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی اماکن مذهبی را دارند توصیه می شود دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه باشد.

ورمقانی بیان کرد: با توجه به هماهنگی های به عمل آمده کلیه خدمات در کشتارگاه دام شامل ذبح دام، نگهداری و حمل و نقل لاشه ها رایگان و سامانه پیغامگیر ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان در طول شبانه روز آماده ثبت و پیگیری درخواست شهروندان است.

کد خبر 2757536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha